Efektivitas Unit Produksi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Kewirausahaan SMK di Kota Yogyakarta

 Yuliansah Yuliansah

Abstract


Pendidikan kejuruan didesain untuk menghasilkan lulusan yang terampil, mandiri dan memiliki jiwa kewirausahaan. Implementasi pendidikan kewirusahaan pada SMK telah dilakukan dengan berbagai cara. Salah satu sumber belajar kewirausahaan pada SMK yaitu dengan memanfaatkan unit produksi. Pembelajaran praktik di unit produksi menuntut siswa untuk dapat menghasilkan barang/jasa kemudian mampu untuk menjual sehingga menghasilkan keuntungan finansial. Dengan mendapatkan keuntungan siswa menjadi lebih termotivasi dalam belajar kewirausahaan.  Unit produksi SMK di Yogyakarta berjumlah 172, dari jumlah tersebut hanya 10% yang masih aktif beroperasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas unit produksi dalam meningkatkan motivasi belajar kewirausahaan siswa di SMK Yogyakarta. Penelitian ini menggunakan metode survei dengan menggunakan sample yaitu siswa yang pernah praktik di unit produksi dan analisis dilakukan menggunakan statistik deskriptif.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan praktik pada unit produksi kurang efektif dalam meningkatkan motivasi siswa dalam belajar kewirausahaan

Kata kunci: Unit Produksi, Pendidikan Kewirusahaan, Motivasi Belajar Kewirausahaan

 

Abstract: THE EFFECTIVENESS OF THE PRODUCTION UNITS IN ORDER TO INCREASE THE MOTIVATION OF ENTREPRENEURIAL LEARNING IN SMK YOGYAKARTA CITY. Vocational education designed to produce graduates who are skilled, independent and has the soul of entrepreneurship. Implementation of entrepreneurial education on the vocational high school has done a variety of ways. One of the sources of entrepreneurial learning in vocational high school that is by utilizing production units. Learning practice in production units  demanding a student can produce the goods/services are then able to sell the resulting financial profit. With profit students become more motivated in learning entrepreneurship.  Production units SMK in the Yogyakarta city amounted to 172, of this only 10 % which is still actively operating. This research aims to know the effectiveness of production units in improving entrepreneurial learning motivation of students in SMK. This research using survey method by using the sample that is students who never practice in production units and analysis performed using descriptive statistics. The results showed that practices activities on production units are less effective in improving students ' motivation in learning entrepreneurship.

 

Keyword: Production Units, Entreprenenurial Education, Vocational Education, Learning Motivation


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/efisiensi.v16i1.24479

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


                        
 
 
 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.