The effect of hybrid learning-based I-book media to improve language literacy in elementary schools

Mohd. Lutfi Alhadi, UIN Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia
Adisti Yuliastrin, Universitas Terbuka, Indonesia
Rian Vebrianto, UIN Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

Abstract


Literacy culture in Indonesia is an exciting issue to discuss. Related to this matter, a current study aimed to improve the language literacy skills in elementary school students based on the Hybrid Learning media I-book. Various kinds of exercises based on language literacy are provided in the I-Book. Thus, its use can save money when buying books. In addition, students are enthusiastic about answering the practice questions in the I-Book because of its attractive and colorful appearance. In this case, the I-book is a medium that can be applied in hybrid learning education in language literacy. The research method used in this study was quasi-experimental in the form of a non-equivalent control group design. In this case, the samples were selected using purposive sampling. The two sample classes used were III A (control) and III B (experiment). The results of the effectiveness of the N-Gain pretest and posttest of student learning outcomes in the control class obtained 0.30 in the low category, while the experimental class obtained 0.57 in the medium category. Furthermore, the results of the independent t-test on sig. (2-tailed) obtained 0.047 <0.05, indicating a significant difference between the results of the control class and the experimental class learning process. The research results found that using the I-Book as a hybrid learning educational media in language literacy made it easier for teachers to improve the students’ language literacy skills so that teachers and stakeholders can use the I-Book as a practical learning media.

 

Pengaruh media I-book berbasis hybrid learning terhadap peningkatan literasi bahasa

 

Budaya literasi di Indonesia menjadi persoalan yang sangat menarik untuk diperbincangkan. Berhubungan dengan hal ini, penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk meningkat kemampuan literasi bahasa pada peserta didik di sekolah dasar dengan berbasis pada Hybrid Learning media I-book. Berbagai macam latihan berbasis literasi bahasa disediakan di dalam I-Book, sehingga penggunaannya dapat menghemat biaya membeli buku. Selain itu, siswa juga menjadi semangat mengerjakan latihan soal yang terdapat pada I-Book karena tampilannya yang menarik dan berwarna. Dalam hal ini, I-Book adalah media yang digunakan dalam pembelajaran hybrid pada literasi bahasa. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah  metode eksperimen semu dalam bentuk nonequivalent control group design, di mana sampel penelitian diambil menggunakan purposive sampling. Dua kelas sampel yang digunakan adalah kelas III A (kontrol) III B (eksperimen). Hasil  efektifitas pretest  N-Gain  dan  posttest  hasil belajar siswa  pada  kelas  kontrol adalah 0.30 dengan kategori rendah, sedangkan kelas eksperimen mendapatkan 0,57 pada kategori sedang. Selain itu, hasil uji-t independent pada sig. (2-tailed) yang didapatkan adalah 0,047<0,05, yang berarti bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil kelas kontrol dan kelas   eksperimen. Berdasarkan hasil penelitian, ditemukan bahwa pembelajaran menggunakan I-Book sebagai media edukasi hybrid learning pada literasi bahasa memudahkan guru dalam pembelajaran sehingga para guru dan stakeholder dapat menggunakan I-Book sebagai pembelajaran yang efektif


Keywords


media ebook; hybrid learning; language literacy

Full Text:

PDF

References


Afidah, S. N. (2020). Pengaruh penggunaan model pembelajaran hybrid learning terhadap kemampuan literasi siswa kelas XI MA Miftahussalam. IAIN Ponorogo.

Aristika, A., Darhim, Juandi, D., & Kusnandi. (2021). The effectiveness of hybrid learning in improving of teacher-student relationship in terms of learning motivation. Emerging Science Journal, 5(4), 443–456. https://doi.org/10.28991/esj-2021-01288

Azzahri, C. K., Widjanarko, D., Sudana, I. M. (2017). Pengembangan instrumen penilaian praktik rias pengantin Jogja paes ageng pada mata kuliah rias pengantin Jawa. Journal of Vocational and Career Education, 2(1), 22–27. https://doi.org/10.15294/jvce.v2i1.10928

Chen, H., & Jang, S. (2017). Exploring the reasons for using electric books and technologic pedagogical and content knowledge of Taiwanese elementary mathematics and science teachers. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(2).

Code, J., Ralph, R., & Forde, K. (2020). Pandemic designs for the future: perspectives of technology education teachers during COVID-19. Information and Learning Science, 121(5–6), 409–421. https://doi.org/10.1108/ILS-04-2020-0112

Daniela, L., Visvizi, A., Gutiérrez-Braojos, C., & Lytras, M. D. (2018). Sustainable higher education and Technology-Enhanced Learning (TEL). Sustainability (Switzerland), 10(11). https://doi.org/10.3390/su10113883

Daroin, A. D., Santoso, O. V. K. S., Pranidia, D. M. A., & Halimah, L. L. (2022). Peningkatan kemampuan literasi dan numerasi siswa di sdn 2 Gombang Tulungagung. D'Edukasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), DOI: http://doi.org/10.25273/dedukasi.v2i1.12670

DeVon. H. A., Block. M. E., Moyle-Wright, P., Ernst. D. M., Hayden, S. J., Lazzara, D. J., Savoy, S. M., & Kostas-Polston, E. (2007). A psychometric toolbox for testing validity and reliability. Journal of Nursing Scholarship, 39(2), 155–164. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.2007.00161.x

Efendi, Y., & Widodo, A. (2019). Uji validitas dan reliabilitas instrumen tes schooting sepak bola pada pemain tim Persiwu FC Jatiyoso. Jurnal Kesehatan Olahraga, 7(2), 367–372. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-kesehatan-olahraga/article/view/29565

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I. & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi numerasi di SD Muhamadiyah. ELSE (Elementary School Educatio Journal), 3(4), 93–103.

Elizabeth. (2018). Manfaat media e book dalam meningkatkan literasi membaca pada siswa SMP. Jurnal Kredo, 1(2).

Eurboonyanun, C. (2021). Adaptation to open-book online examination during the COVID-19 Pandemic. Journal of Surgical Education, 78(3), 737–739. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2020.08.046

Fitriana, E., & Khoiri Ridlwan, M. (2021). Pembelajaran transformatif berbasis literasi dan numerasi di sekolah dasar. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 8(1), 1284–1291. https://doi.org/10.30738/trihayu.v8i1.11137

Fitriyant, P. (2021). Penggunaan e-book untuk meningkatkan minat baca siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2).

Fraenkel, J. R.,Wallen, N., & Hyun, H. (2018). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.

Hwang, R. H., Lin, H. T., Sun, J. C. Y., & Wu, J. J. (2020). Improving learning achievement in science education for elementary school students via blended learning. International Journal of Online Pedagogy and Course Design (IJOPCD), 9(2).

Jojor, A., & Sihotang, H. (2022). Analisis kurikulum merdeka dalam mengatasi learning loss di masa pandemi Covid-19 (Analisis studi kasus kebijakan pendidikan). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5150–5161.

Kazu, İ. Y., & Yalçın, C. K. (2022). Investigation of the effectiveness of hybrid learning on academic achievement: A meta-analysis study. International Journal of Progressive Education, 18(1), 249–265.

Khikmawati, D. K., Alfian, R., Nugroho, A. A., Susilo, A., Rusnoto, R., & Cholifah, N. (2021). Pemanfaatan e-book untuk meningkatkan minat belajar siswa sekolah dasar di Kudus. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 74–82. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i1.14671

Kusuma, D., & Oktavianti, R. (2020). Penggunaan aplikasi media sosial berbasis audio visual dalam membentuk konsep diri (studi kasus aplikasi tiktok). Koneksi, 4(2), https://doi.org/10.24912/kn.v4i2.8214

Kusumatuty, A. J., Baedhowi, & Murwaningsih, T. (2017). Penerapan e-book dalam proses pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. 1–5. https://callforpapers.uksw.edu/index.php/semnas_hardiknas/semnas_2018/paper/download/494/272

Mentari, D., Sumpono, S., & Ruyani, A. (2018). Pengembangan media pembelajaran e-book berdasarkan hasil riset elektroforesis 2-d untuk mengukur kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. PENDIPA Journal of Science Education, 2(2), 131–134. https://doi.org/10.33369/pendipa.2.2.131-134

Muttaqiin, A., Putri, R. E., Sari, M. P., & Oktaviani, R. (2019). Urgensi buku digital pada konten IPA terpadu. Jurnal SEMESTA Pendidikan IPA, 2(1), 37–40.

Nurfillaili, U., Yusuf-T, M., & Anggereni, S. (2016). Pengembangan instrumen tes hasil belajar kognitif mata pelajaran fisika pada pokok bahasan usaha dan energi SMA negeri khusus Jeneponto kelas XI semester I. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 83–87. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/jpf.v4i2.3709

Pangesti, F. T. P. (2018). Menumbuhkembangkan literasi numerasi pada pembelajaran matematika dengan soal hots. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 5(9), 566–575.

Pinilih, F. W., Budiharti, R., & Ekawati, E. Y. (2013). Pengembangan instrumen penilaian produk pada pembelajaran IPA untuk siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2).

Putra, I. A. (2018). Orientas hybrid learning melalui model hybrid learning dengan bantuan multimedia di dalam kegiatan pembelajaran. Eduscope, 4(1). https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/eduscope/article/view/16

Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2022). Analisis capaian siswa Indonesia pada PISA dan urgensi kurikulum berorientasi literasi dan numerasi. EDUPEDIKA: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–12.

Souza, A. C. de, Alexandre, N. M. C., & Guirardello, E. de B. (2017). Psychometric properties in instruments evaluation of reliability and validity. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 26(3), 649–659. https://doi.org/10.5123/S1679-49742017000300022

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kombinasi. Alfabeta.

Sukendro, S., Habibi, A., Khaeruddin, K., Indrayana, B., Syahruddin, S., Makadada, F. A., & Hakim, H. (2020). Using an extended technology acceptance model to understand students’ use of e-learning during Covid-19: Indonesian sport science education context. Heliyon, 6(11). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05410

Sunyono, S., & Meristin, A. (2018). The effect of multiple representation based learning (MRL) to increase students understanding of chemical bonding concepts. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 4(1).

Suratno, A. (2016). Pengembangan instrumen penilaian kompetensi praktikum engine siswa SMK program keahlian teknik otomotif developing assessment instruments in competence practice engine student in SMK automotive engineering program. Agus Suratno VANOS Journal Of Mechanical Engineering Education, 11(1), 2528–2700.

Suswandari, M. (2018). Membangun budaya literasi bagi suplemen pendidikan di Indonesia. Jurnal Dikdas Bantara, 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.32585/jdb.v1i1.105

Wales, G. V., Mandey, S. L. & Wenas, R. S. (2017). Pengaruh budaya organisasi, gaya kepemimpinan, dan disiplin kerja terhadap kinerja karyawan pt. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk. kantor cabang Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 5(3), 4435–4444. https://doi.org/10.35794/emba.v5i3.18645




DOI: https://doi.org/10.21831/jpipfip.v16i2.57715

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Supervised by:


Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan has been indexed by:

  

 

View My Stats

Flag Counter