Learning mathematics through Islam Nusantara culture: An etnomathematics study in Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.21831/ej.v1i1.33129Keywords:
islam nusantara, ethnomathematics, mathematicsAbstract
References
Richardo, R. (2017). Peran ethnomatematika dalam penerapan pembelajaran matematika pada kurikulum 2013. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118-125.
Richardo, R., & Martyanti, A. (2019). Developing ethnomathematical tasks in the context of yogyakarta to measure critical thinking ability. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1188, No. 1, p. 012063). IOP Publishing.
Martyanti, A., & Suhartini, S. (2018). Etnomatematika: Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Budaya Dan Matematika. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 35-41.
Nadlir, M. (2014). Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 2(2), 299-330.
Misdalina, Zulkardi, & Purwoko. (2009). Pengembangan Materi Integral Untuk Sekolah Menengah Atas (SMA) Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia(PMRI) di Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 61–74
Irawan, A., & Kencanawaty, G. (2017). Implementasi pembelajaran matematika realistik berbasis etnomatematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 1(2), 74-81.
Cahdriyana, R. A., Richardo, R., Fahmi, S., & Setyawan, F. (2019). Pseudo-thinking process in solving logic problem. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1188, No. 1, p. 012090). IOP Publishing.
Abdullah, A. A., & Richardo, R. (2017). Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Memilih Makanan Sehat Dengan Pembelajaran Literasi Matematika Berbasis Konteks. Jurnal Gantang, 2(2), 89-97.
Sari, R. H. N. (2015). Literasi matematika: Apa, Mengapa, dan Bagaimana? Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. UNY:719
Luthfi, K. M. (2016). Islam Nusantara: Relasi Islam dan Budaya Lokal. SHAHIH: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 1(1), 1-12.
Astuti, H. J. P. (2018). Islam Nusantara: Sebuah Argumentasi Beragama dalam Bingkai Kultural. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(1), 27-52.
Hasanah, M., & Rivaie, W. (2015) Akhlak Berinteraksi Santriwati Di Pondok Pesantren Darul Ulum Kuala Dua Kecamatan Sungai Raya. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(6), 1-15
Kosim, M. K. (2012). Kyai dan blater (elite lokal dalam masyarakat Madura). KARSA: Journal of Social and Islamic Culture, 12(2), 149-160.
Warisno, A. (2017). Tradisi Tahlilan Upaya Menyambung Silaturahmi. Ri'ayah: Journal of Social and Religious, 2(02), 69-97.
Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke-21. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
The authors submitting a manuscript to this journal agree that, if accepted for publication, copyright publishing of the submission shall be assigned to Ethnomathematics Journal. However, even though the journal asks for a copyright transfer, the authors retain (or are granted back) significant scholarly rights.

Ethnomathematics Journal by https://journal.uny.ac.id/index.php/ethnomath is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










