Validity, reliability, and item characteristics of cell material science literacy assessment instruments
Ani Rusilowati, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Endang Susilaningsih, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Jaja Jaja, Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon, Indonesia
Veni Nurpadillah, IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Project Based Learning Integrated to STEM to Enhance Elementary School’s Students Scientific Literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(2), 261–267. https://doi.org/10.15294/JPII.V5I2.5493
Aiken, L. R. (1985). Three Coefficients for Analyzing the Reliability and Validity of Ratings. 45(1), 131–142. https://doi.org/10.1177/0013164485451012
Amir, I. (2017). Pengembangan Buku Ajar dan Augmented Reality Pada Konsep Sistem Pencernaan di Sekolah Menengah Atas. In Universitas Negeri Makassar. Universitas Negeri Makassar.
Arifin, Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2008). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian. Rineka Cipta.
Bashooir, K., Bashooir, K., & Supahar, S. (2018). Validitas dan reliabilitas instrumen asesmen kinerja literasi sains pelajaran fisika berbasis STEM. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 22(2), 219–230. https://doi.org/10.21831/pep.v22i2.19590
Elviana, E. (2020). Analisis Butir Soal Evaluasi Pembelajaran PAI Menggunakan Program Anates. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(2), 209–224. https://doi.org/10.22373/JM.V10I2.7839
Fadloli, Pamungkas, R., Sumarjoko, T., & Marlina, R. (2023). Analisis Faktor Pengembangan Instrumen Pengukuran Keterampilan Abad 21 Siswa Sekolah Menengah Atas. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 1995–2003. https://doi.org/10.54371/JIIP.V6I3.1802
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to DesIgn and Evaluate Research in EducatIon (8th ed.). Mc Graw HIll.
Fu’adah, H., Rusilowati, A. (2017). Pengembangan Alat Evaluasi Literasi Sains untuk Mengukur Kemampuan Literasi Sains Siswa Bertema Perpindahan Kalor dalam Kehidupan. Lembaran Ilmu Kependidikan, 46(2), 51–59. https://doi.org/10.15294/lik.v46i2.11350
Gormally, C., Brickman, P., & Lut, M. (2012). Developing a test of scientific literacy skills (TOSLS): Measuring undergraduates’ evaluation of scientific information and arguments. CBE Life Sciences Education, 11(4), 364–377. https://doi.org/10.1187/CBE.12-03-0026/ASSET/IMAGES/LARGE/364FIG4.JPEG
Hapsari, E. E., Sumantri, M. S., & Astra, I. M. (2019). Strategi Guru Meningkatkan Hasil Belajar Menggunakan Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 850–860. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V4I1.171
Helendra, H., & Sari, D. R. (2021). Pengembangan Instrumen Asesmen Berbasis Literasi Sains Tentang Materi Sistem Ekskresi dan Sistem Pernapasan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(1), 17–25. https://doi.org/10.23887/JIPPG.V4I1.29860
Holbrook, J., & Rannikmae, M. (2009). The Meaning of Scientific Literacy. International Journal of Environmental and Science Education, 4(3), 275–288. http://www.ijese.com/
Iantovics, L. B., Rotar, C., & Morar, F. (2019). Survey on establishing the optimal number of factors in exploratory factor analysis applied to data mining. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 9(2), e1294. https://doi.org/10.1002/WIDM.1294
Khayati, D. N., & Raharjo. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Berbasis Literasi Sains untuk Memetakan Critical Thinking dan Practical Skills Siswa pada Materi Sistem Peredaran Darah Kelas XI SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(3), 433–442. https://doi.org/10.26740/BIOEDU.V9N3.P433-442
Kusuma Putri, R., Pendidikan, Y., & Medan, S. A. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Literasi Sains Siswa Pada Topik Keanekaragaman Makhluk Hidup. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 4(1), 71–78. https://doi.org/10.33369/DIKLABIO.4.1.71-78
Lestari, D., & Setyarsih, W. (2020). Kelayakan Instrumen Penilaian Formatif Berbasis Literasi Sains Peserta Didik pada Materi Pemanasan Global. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 9(3), 561–570. https://doi.org/10.26740/IPF.V9N3.P561-570
Mardapi, D. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Non Tes. Mitra Cendikia Offset.
Martinah, A. A., Mubarok, V., Miarsyah, M., Ristanto, R. H. (2022). Pengembangan Instrumen Tes Literasi Sains Berbasis Kontekstual pada Materi Pencemaran Lingkungan. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 192–218. https://doi.org/10.37058/bioed.v6i2.3251
Mayasari, T., Kadarohman, A., Rusdiana, D., & Kaniawati, I. (2016). Apakah Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Project Based Learning Mampu Melatihkan Keterampilan Abad 21? Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 2(1), 48–55. https://doi.org/10.25273/JPFK.V2I1.24
Nyoman, N., & Handayani, L. (2015). Membangun Masyarakat Melek Sains Berkarakter Bangsa Melalui Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional MIPA. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/semnasmipa/article/view/10307
OECD. (2015). PISA 2015 Result in Focus. Paris: OECD-PISA. https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. In OECD Publishing: Vol. III.
Purwanto, Dr. (2004). Analisis Faktor: Konsep, Prosedur Uji dan Interpretasi. Jurnal Teknodik, 153–169. https://doi.org/10.32550/TEKNODIK.V4I15.388
Putri, A. A. A., Hussain, H., & Ramdhani. (2022). Pengembangan Instrumen Tes Literasi Sains Pada Dimensi Pengetahuan Materi Asam Basa. SCIENCE: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(4), 536–547. https://doi.org/10.51878/SCIENCE.V2I4.1797
Ridwan, M., Mardhiyyah, L. A., & Rusilowati, A. (2015). Pengembangan Instrumen Asesmen Dengan Pendekatan Kontekstual untuk Mengukur Level Literasi Sains Siswa.
Rusilowati, A. (2018). Asesmen Literasi Sains: Analisis Karakteristik Instrumen dan Kemampuan Siswa Menggunakan Teori Tes Modern Rasch Model.
Sinaga, T. (2015). Pengembangan Soal Model Pisa Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Terpadu Konten Fisika untuk Mengetahui Penalaran Siswa Kelas IX. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 194–196. https://doi.org/10.36706/JIPF.V2I2.2623
Soobard, R., & Rannikmae, M. (2011). Assessing Student’s Level of Scientific Literacy Using Interdisciplinary Scenarios. Science Education International, 22(2), 133–144.
Sumintono, & Widiharso. (2015). Aplikasi pemodelan RASCH pada assessment pendidikan. Tim Komunikata Publishing Hous.
Suryani, H., Kartowagiran, B., & Jaelani, J. (2017). Development and validity of mathematical learning assessment instruments based on multiple intelligence. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 21(1), 93–103. https://doi.org/10.21831/pep.v21i1.15286
Udompong, L., & Wongwanich, S. (2014). Diagnosis of the Scientific Literacy Characteristics of Primary Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 5091–5096. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2014.01.1079
Wiguna, S. (2021). Aplikasi Anates dalam Evaluasi Pembelajaran. CV. Pena Persada.
Wulandari, N. (2016). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pada Aspek Pengetahuan dan Kompetensi Sains Siswa SMP Pada Materi Kalor. EDUSAINS, 8(1), 66–73. https://doi.org/10.15408/ES.V8I1.1762
DOI: https://doi.org/10.21831/pep.v27i2.61577
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Find Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan on:
ISSN 2338-6061 (online) || ISSN 2685-7111 (print)
View Journal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Visitor Statistics