Peningkatan hasil belajar lompat jauh gaya jongkok dengan menggunakan rekaman visual

Authors

  • Ahmad Syarif SMP Negeri Satu Atap Manuru, Buton Sulawesi Tenggara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21831/jk.v5i2.5733

Keywords:

lompat jauh, rekaman visual, hasil belajar, long jump, visual records, learning outcomes

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar lompat jauh gaya jongkok dengan menggunakan  rekaman visual pada siswa kelas IX SMPN Satu Atap Manuru, Kecamatan Siotapina. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas sebanyak dua siklus. Penelitian dilaksanakan pada bulan Maret 2014. Subjek penelitian ini adalah 30 siswa kelas IXA SMPN Satu Atap Manuru di Kabupaten Buton, Sulawesi Tenggara. Hasil penelitian memperlihatkan rekaman visual dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Peningkatan ini dibuktikan dengan pengetahuan, penguasaan teknik,  dan hasil lompatan siswa. Terjadi peningkatan hasil belajar lompat jauh dengan capaian nilai pengetahuan rata-rata di atas KKM 70, aspek penguasaan teknik mencapai kategori baik, dan hasil lompatan mencapai lebih dari 240 cm.

 

Improving the Learning Outcomes in Long Jump of Squat Style Using Visual Records

 

Abstract

This study aims to reveal: improving the learning outcomes in long jump of tuck style using visual recordings of class IX students at SMPN Satu Atap Manuru, District of Siotapina. This research is classroom action research done in two cycles. The research was conducted in March 2014. The research subjects in this study were 30 students of class IXA SMP Satu Atap Manuru, Buton, Southeast Sulawesi. The results of the study showed an increase, as evidenced by the mastery of the technique and results of the student's jumps. The increase in long jump learning outcomes with achievement of the average value of knowledge over the 70 minimum completeness criteria, aspects of technical mastery reached either category, and the results jump to more than 240 cm.

References

Arsyad, A.(2007) Media pembelajaran, Jakarta, PT Grafindo Persada.

Gillies, R.M. & Ashman, A.F. (2003). Cooperative learning : the social and intellectual outcomes of learning in groups, New York: RoutledgeFalmer

IAAF, (2000). Pedoman resmi mengajar atletik, Jakarta: Sekretariat IAAF

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan (2014). Pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan: buku guru / kementerian pendidikan dan kebudayaan. -- Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Meigs, D.F (Edt), (2006), Media education a kit for teachers, students, parents and professionals, Paris: UNESCO

Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru, Ciputat: Gaung Persada Press

Pardjono, Sukardi, Paidi, Syamsi, K., Sukamti & Prayitno, E., (2007) .Panduan penelitian tindakan kelas, Yogyakarta: Lembaga Penelitian Universitas Negeri Yogyakarta.

Rezaee, M., Ghasemi, A., & Momeni, M., Visual and athletic skills training enhance sport performance, European Journal of Experimental Biology, 2012, 2 (6):2243-2250

Schmidt, Richard A. (1991). Motor Learning and Performance: From Principle into Practice. Human Kinetics. Champaign, IL

Downloads

Published

2017-09-23

How to Cite

Syarif, A. (2017). Peningkatan hasil belajar lompat jauh gaya jongkok dengan menggunakan rekaman visual. Jurnal Keolahragaan, 5(2), 112–121. https://doi.org/10.21831/jk.v5i2.5733

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.