The effect of group investigation model assisted by interactive media Lectora Inspire on high school students critical thinking skills
Fatiya Rosyida, Universitas Negeri Malang, Indonesia
Budi Handoyo, Universitas Negeri Malang, Indonesia
Djoko Soelistijo, Universitas Negeri Malang, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Artini, Pasaribu, M., & Husain, M. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas VI SD Inpres 1 Tondo. Mitra Sains, 3(1), 45–52. https://jurnal.pasca.untad.ac.id/index.php/MitraSains/article/view/53
Budiarsih, T., & Supeni, S. (2019). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA MELALUI METODE PEMBELAJARAN THINK-PAIR-SHARE (TPS) MATERI HUBUNGAN STRUKTURAL DAN FUNGSIONAL PEMERINTAH PUSAT DAN DAERAH Pada Siswa Kelas X IPS 1 Di SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Ajaran 2017 / 2018. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1). https://doi.org/10.33061/glcz.v5i1.2540
Dewi, L., Susilawati, S., & Kurniawan, W. (2020). Pengaruh Media Lectora Inspire Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Difraksi Dan Interferensi Gelombang Mekanik Kelas Xi Sma. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 1(1), 20. https://doi.org/10.31851/luminous.v1i1.3443
Disurya, R., & Hamzah, S. (2022). The Effect of Group Investigation Learning Model on Students’ Critical Thinking Ability in Pancasila Education Courses. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan, 7(1), 80–82. https://doi.org/https://doi.org/10.31851/jmksp.v7i1.7018
Firdaus, A., Nisa, L. C., & Nadhifah, N. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Barisan dan Deret Berdasarkan Gaya Berpikir. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 68–77. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i1.17822
Gaol, L., & Darmana, A. (2022). Pengaruh Multimedia Lectora INspire pada Pembelajaran Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Termokimia. Jurnal Sains Riset (JSR), 12(1), 38–43. http://journal.unigha.ac.id/index.php/JSR
Halimah, N. (2017). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(3), 1–5. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/34/article/view/21525
Indriana, L., & Hidayati, N. (2022). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa kelas XI SMAN 4 Pekanbaru pada pembelajaran Biologi TA 2020/2021. Biology and Education Journal, 2(29), 40–48. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/baej.2022.9915
Lismaya, L. (2019). Berpikir Kritis & PBL (Problem Based Learning). Media Sahabat Cendekia.
Mellita, S. A., & Rosita, L. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN GEOGRAFI. Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 3(2), 70–79. https://doi.org/10.29408/geodika.v3i2.1686
Mushoddik, Utaya, S., & Budijanto. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa MAN 6 Jakarta (Group Investigation Learning Model Influence on Critical Thinking Skills of MAN 6 Students Jakarta). Jurnal Geografi Dan Pembelajaran Geografi, 5(2), 1–10. http://dx.doi.org/10.31851/swarnabhumi.v1i1.809
Nuraini, Muliawan, W., & Darwilin. (2020). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF GROUP INVESTIGATION TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DENGAN POLA LESSON STUDY. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2), 10–17. https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/cob/article/view/3234
Rahmadani, R. (2019). PENERAPAN APLIKASI LECTORA INSPIRE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR IPS. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(16), 555–564. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/15238
Shalikhah, N. D., Pramadewi, A., & Iman, M. S. (2017). Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire sebagai Inovasi Pembelajaran. Warta LPM, 20(1), 9–16. https://doi.org/10.23917/warta.v19i3.2842
Sharan, S. (2017). The Handbook of Cooperative Learning (D. Wijayati (ed.)). Istana Media.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning. Nusa Media.
Sukmawati, & Putra, N. A. (2019). Pengaruh Model Group Investigation (GI) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran IPS Geografi Siswa SMA Negeri 7 Makassar. UNM Geographic Journal, 3(1), 01–08. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/ugj.v3i1.14595
Sumarmi. (2012). Model-Model Pembelajaran Geografi. Aditya Media Publishing.
Sutriyanti, Y., & Mulyadi. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Berpikir Kritis Perawat dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan di Rumah Sakit. Jurnal Keperawatan Raflesia, 1(1), 21–32. https://doi.org/10.33088/jkr.vlil.394
Suwarna, I. P., Aditya, R., Chaeruman, U. A., & Sukardjo, M. (2022). Improving High School Student’s Critical Thinking Ability Through Digital Media Assisted By Lectora Inspire on Lightwave Material. Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 8(1), 1–9. https://doi.org/10.32699/spektra.v8i1.223
Tumanggor, M. (2021). Berfikir Kritis (Cara Jitu Menghadapi Tantangan Pembelajaran Abad 21) (1st ed.). Gracias Logis Kreatif.
Widyanto, P. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Group Investigation Berbantuan Media Flanelgraf Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, Vol. 3(No. 1), 118–129. https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pgsd/article/view/708/572
Zakiah, L., & Lestari, I. (2019). Berpikir Kritis dalam Konteks Pembelajaran (Erminawati (ed.); I). ERZATAMA KARYA ABADI. https://www.researchgate.net/publication/335320458
DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v10i3.59490
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Aulia Nindy Fadila Gastama, Fatiya Rosyida, Budi Handoyo, Djoko Soelistijo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal indexed by:
View Journal Statistics