The Effect of Integrated Self-Directed Learning (SDL) Model and Peer Teaching Method on Environmental Literacy
Ahmadi, Z. S. (2022). Review Article : Peningkatan Literasi Lingkungan Siswa di Sekolah. Educatoria : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 2(3), 175–180. https://doi.org/10.36312/ejiip.v2i3.105
Amaliyah, F., Sukestiyarno, Y. L., & Asikin, M. (2019). Analisis Kemandirian Belajar Siswa pada Pembelajaran Self Directed Learning Berbantuan Modul pada Wacana Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 2(1), 626–632.
Ardhiyansyah, A., Iskandar, Y., & Riniati, W. O. (2023). Perilaku Pro-Lingkungan dan Motivasi Sosial dalam Mengurangi Penggunaan Plastik Sekali Pakai. Jurnal Multidisiplin West Science, 2(7), 580–586. https://doi.org/10.58812/jmws.v2i07.538
Aswat, H. (2019). Efektivitas Pelaksanaan Metode Diskusi Kelompok Terpusat (Focus Group Discussion)Terhadap Motivasi Belajar IPS Murid Kelas II SD Negeri II Bone-Bone Kota Baubau. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 134–160. https://doi.org/10.31851/pernik.v2i01.3112
Aswita, D., Saputra, S., Yoestara, M., Fazilla, S., Zulfikar, Nurmawati, Salamia, Z. P., Iqbal, M., Kurniawan, E. S., & Sarah, S. (2022). Pendidikan Literasi: Memenuhi Kecakapan Abad 21. K-Media.
Baharuddin, R. A., Rosyida, F., Irawan, L. Y., & Utomo, D. H. (2022). Model Pembelajaran Self-Directed Learning Berbantuan Website Notion: Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(3), 245–257. https://doi.org/10.21831/jitp.v9i3.52017
BPS. (2018). Laporan Indeks Ketidakpedulian Lingkungan Hidup. In Badan Pusat Statistik Indonesia. BPS-RI.
Fang, W. T., Hassan, A., & Lepage, B. A. (2022). The Living Environmental Education: Sound Science Toward a Cleaner, Safer, and Healthier Future. Springer.
Hayati, R. S. (2020). Pendidikan Lingkungan Berbasis Experiential Learning untuk Meningkatkan Literasi Lingkungan. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 20(1), 63–82. https://doi.org/10.21831/hum.v20i1.29039
Idrus, L. (2019). EVALUASI DALAM PROSES PEMBELAJARAN Idrus L 1. ADAARA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920–935. https://doi.org/https://doi.org/10.35673/ajmpi.v9i2.427
Irfan, M., Nur, S., Alfiani, N., Nasir, Y., & Sy, N. (2024). Pembelajaran Tutor Sebaya Berbantuan Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. BIOMA: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 6(1), 73–81. https://doi.org/https://doi.org/10.31605/bioma.v6i1.3630
Kemp, K., Baxa, D., & Cortes, C. (2022). Exploration of a Collaborative Self-Directed Learning Model in Medical Education. Medical Science Educator, 32(1), 195–207. https://doi.org/10.1007/s40670-021-01493-7
Kuslulat, N. A. (2023). Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil dan Motivasi Belajar Siswa. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 26–32. https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2029
Laine, S., Myllymäki, M., & Hakala, I. (2021). Raising Awareness of Students' Self-Directed Learning Readiness (SDLR). CSEDU 2021: Proceedings of the 13th International Conference on Computer Supported Education, 2, 324–331. https://doi.org/10.5220/0010403304390446
Nariswari, N. P., Hidayat, S., Hariz, A. R., Islam, U., & Walisongo, N. (2022). Pengembangan E-Flipbook Materi Perubahan Lingkungan Berbasis Literasi Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Biologi pada Siswa SMA / MA. NCOINS: National Conference Of Islamic Natural Science, 2(1), 81–94. https://proceeding.iainkudus.ac.id/index.php/NCOINS/article/view/339
Nugraha, F., Permanasari, A., & Pursitasari, I. D. (2021). Disparitas Literasi Lingkungan Siswa Sekolah Dasar di Kota Bogor. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(1), 15–35. https://doi.org/10.24815/jipi.v5i1.17744
Nurhardini, R. (2017). Pengaruh Self dan Peer Assessment pada Materi Ekosistem Terhadap Berpikir Aplikatif dan Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 5(1), 69–76. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/jpms.v5i1.13553
Palupi, E. S., Mawardi, M., & Iriani, A. (2023). Pengembangan E-Modul Pelatihan Berbasis Self-Directed Learning Tentang Pembuatan Materi Pembelajaran Metode Flipped Classroom. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 155–165. https://doi.org/https://doi.org/10.24246/j.jk.2023.v10.i2.p155-165
Prastiwi, L., Sigit, D. V., & Ristanto, R. H. (2020). Hubungan antara Literasi Ekologi dengan Kemampuan Memecahkan Masalah Lingkungan di Skeolah Adiwiyata Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 11(1), 47–61. https://dx.doi.org/10.26418/jpmipa.v11i1.31593
Pratama, Y. Y., Cahyaningrum, Y. D., & Nurmasitoh, T. (2021). Hubungan Peer Tutoring dengan Nilai Keaktifan Tutorial pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Indonesia Angkatan 2015. Journal Of The Indonesian Medical Association, 71(1), 36–44. https://doi.org/10.47830/jinma-vol.71.1-2021-351
Purwaningsih, D., & Widodo, A. N. A. (2023). Self Directed Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Kuliah Pembelajaran Matematika SD. Jurnal Dialektika Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 851–860. https://journal.peradaban.ac.id/index.php/jdpmat/article/view/1395
Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, J. R. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1), 23–36. https://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/8723
Putri, F. E., Amelia, F., & Gusmania, Y. (2019). Hubungan Antara Gaya Belajar dan Keaktifan Belajar Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 83–88. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i2.406
Putri, L. W. W., Darmayanti, N., & Hasanuddin. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Self Regulated Learning di Sekolah Menengah Atas. JEHSS: Journal of Education Humaniora and Social Sciences, 5(3), 2174–2185. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i3.1448
Riyaningrum, W., & Kusumawati, W. (2019). Pentingnya Self-Directed Learning Readiness (SDLR) Terhadap Motivasi Belajar, Manajemen Diri dan Pengendalian Diri pada Mahasiswa Kesehatan: A Literature Review. Jurnal Penelitian Keperawatan, 5(1), 26–34. https://doi.org/10.32660/jurnal.v5i1.333
Santi, N., Soendjoto, A., & Winarti, A. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi melalui Penyelesaian Masalah Lingkungan. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1), 35–39. http://dx.doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v11i1.19738
Santoso, R., Roshayanti, F., & Siswanto, J. (2021). Analisis Literasi Lingkungan Siswa SMP. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 10(02), 1976–1982. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jpps.v10n2.p1976-1982
Sugiyono, D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sumarno. (2020). Hubungan Strategi Umpan Balik (Feedback), Motivasi Berprestasi dan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran PPKn di SMK. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 5(2), 39–56. https://doi.org/10.29407/pn.v5i2.14539
Suroto, S., Komang Winatha, I., & Rahmawati, F. (2022). Strategi Peningkatan Self-Directed Learning Melalui Pemahaman Literasi Pada Online Learning. Jurnal Pengabdian Sosial Indonesia, 2(1), 22–27. https://doi.org/10.23960/jpsi/v2i1.22-27
Wali, G. N. K., Winarko, W., & Murniasih, T. R. (2020). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Penerapan Metode Tutor Sebaya. RAINSTEK : Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 2(2), 164–173. https://doi.org/10.21067/jtst.v2i2.3574
Yoo, M.-R., Kang, M., Kim, H., Han, H.-L., & Choi, J.-Y. (2017). The Effects of Self-directed Practice using Peer-tutoring on Confidence, Performance and Learning Satisfaction of Nursing Students in Practicing Core Nursing Skills. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 23(1), 27–36. https://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.1.27
Yusup, A. A. M., & Sari, A. I. C. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Peer Teaching Kuliah Kalkulus. Research and Development Journal of Education, 6(2), 1–12. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v6i2.5457
Copyright (c) 2025 Tabitha Qotrunnada Sulistiyanto, Diana Vivanti Sigit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
![]() | Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jitp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |