Analisis Kelayakan Isi Buku Teks PenjasorkesKelas X SMA di Kabupaten Bantul Daerah Istimewa Yogyakarta

Herka Maya Jatmika,

Abstract


Abstract
This study aim to determine: 1) level of compliance with the contents of the curriculum are contained in a textbookhigh school PE, 2) feasibility level textbook presenting the high school PE. This research is a descriptive study usinga quantitative content analysis techniques. Data collected in the study deskrtiptif the form of words and images. Datasources such as text books PE class X senior high school. The result of this is that the content on the feasibility ofboth these textbooks are evaluated from the material compliance with SK and KD, recency materials, conformitywith the life of the child, the sensitivity to the values of Physical education and material support in both categoriesonce, but on the sub-components the accuracy of the material seen in the book A with persenatse book B 88.9%and the percentage of 87.03% is still in excellent category. While the presentation of the feasibility components seenin comparison tebel two books on the sub-component materials such as presentation techniques, presentation oflearning materials, and completeness of the presentation on a book with a percentage of 86.63%, while the percentageof book B with 82.55% and can be categorized either. Conclusions of research: 1) the suitability of the content oftextbooks is in conformity with the Physical education curriculum contained in the Physical education textbooks. 2)the feasibility of a textbook presentation Penjasorkes categorized worth the textbook Physical Education Sport andHealth. Advisable for the teacher to check the books especially textbooks Penjasorkes before using Penjasorkestextbooks. Authors and publishers should make the book more interesting and the material pitch up to date on thesubject of Physical Education Sport and Health. Keywords: content analysis and presentation, non Electronic School Book of physical education textbook, physicaleducation lesson

Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) tingkat kesesuaian isi dengan kurikulum yang terdapat dalam bukuteks Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan SMA, 2) tingkat kelayakan penyajian dalam buku teks PendidikanJasmani Olahraga dan Kesehatan SMA. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dengan menggunakanteknik analisis isi (content analysis). Data yang dikumpulkan dalam penelitian deskrtiptif yaitu berupa kata-katadan gambar. Sumber data berupa buku teks Penjasorkes kelas X SMA. Hasil penelitian ini adalah bahwa tingkatkelayakan isi pada kedua buku teks tersebut yang ditinjau dari kesesuaian materi dengan SK dan KD, kemutakhiranmateri, kesesuaian dengan kehidupan anak, kepekaan terhadap nilai-nilai Penjasorkes dan materi yang mendukungpada kategori baik sekali, tetapi pada sub komponen keakuratan materi terlihat pada buku A (karangan Drs. AgusMukholid, M.Pd.) dengan persentase 88.9% dan buku B (Muhajir) dengan persentase 87.03% masih pada kategoribaik sekali. Sedangkan komponen kelayakan penyajian terlihat pada tebel perbandingan kedua buku tersebutpada sub komponen seperti teknik penyajian materi, penyajian materi pembelajaran, dan kelengkapan penyajianpada buku A dengan persentase 86.63%, sedangkan buku B dengan persentase 82.55% dan dapat dikategorikanbaik. Simpulan penelitian: 1) kesesuaian isi buku teks penjasorkes sudah sesuai dengan kurikulum yang terdapatdalam buku teks Penjasorkes. 2) kelayakan penyajian buku teks penjasorkes dikategorikan layak dalam buku teksPendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Disarankan bagi guru untuk melakukan pengecekan terhadap buku tekskhususnya buku penjasorkes sebelum menggunakan buku teks penjasorkes. Penulis dan penerbit hendaknya lebihmembuat buku yang menarik dan materi kekinian tentang pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan.
Kata Kunci: Analsisis isi dan penyajian, buku teks penjasorkes non bse, pembelajaran penjasorkes

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v10i2.5702

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats