PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK PEMBELAJARAN DESAIN BUSANA DI SMK
DOI:
https://doi.org/10.21831/jitp.v3i2.11014Keywords:
Multimedia, Desain BusanaAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menghasilkan produk multimedia pembelajaran yang interaktif untuk peserta didik jurusan busana SMK Negeri 1 Depok, (2) menentukan kelayakan produk multimedia interaktif untuk peserta didik jurusan busana butik yang digunakan dalam pembelajaran desain busana, (3) menguji efektivitas multimedia interaktif untuk mata pelajaran mendesain busana. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan (R&D) adaptasi model Alessi dan Trollip. Prosedur pengembangan meliputi tahap perencanaan, desain, dan pengembangan. Validasi oleh ahli media dan ahli materi untuk menguji produk dan mengeliminasi permasalahan prosedur, kesesuaiannya dengan tujuan, dan alur petunjuk penggunaan multimedia sesuai pembelajaran desain busana. Kelayakan mencapai skor 4,64 dengan kategori "sangat baik" untuk materi dan untuk media mencapai skor 4,16 dengan katagori "sangat baik" dan peserta didik dengan nilai rata-rata 4,54, Multimedia interaktif pembelajaran desain busana untuk kelas XI SMK Negeri 1 Depok efektif memotivasi kreativitas yang dimiliki peserta didik diketahui dari hasil belajar sebelum menggunakan multimedia dengan rata-rata nilai 72,4 dan hasil belajar setelah menggunakan multimedia rata-rata nilai 86,2.Kata kunci: multimedia, desain busana
DEVELOPING INTERACTIVE LEARNING MULTIMEDIA FOR FASHION DESIGN AT SMK
Abstract
This study aims to: (1) produce interactive learning multimedia which include design, material, display, and programming for students majoring in fashion SMK Negeri 1 Depok, (2) determine the feasibility of Interactive Multimedia covering aspects of the display, programming and material for Learners Department Clothing Boutique used in learning fashion design, and (3) Find out the effectiveness of Interactive Multimedia for learning fashion design. This type of research is research development (R & D) adapted from Alessi and Trollip models. The development procedure includes the planning, design, and development. Validation was done by expert media and materials experts to examine the feasibility of multimedia products and eliminate the problems procedures, suitability to the purpose, and the flow of instructions for use in accordance with learning multimedia for fashion design. The feasibility of achieving a score of 4.64 is in the "very good" category for the material and for the media reaches a score of 4.16 in the "very good" category and learners with an average value of 4.54. interactive learning multimedia fashion design for class XI SMK 1 Depok effectively motivates creativity of learners known from prior use of multimedia learning out comes with an average value of 72.4 and learning outcomes after using multimediathe average value 86.2.
Keywords: multimedia, fashion designReferences
AECT, The Definiton Of Educational Technology and Domains of the Filed, (1994). Washington, DC. Diterje-mahkan: Miarso,Y & Prawiradilaga, S.D. Jakrata: (IPTPI)
Alessi, S.M. & Trollip S.R. (2001). Multimedia for learning, methods and development.
Boston: Allyn and Bacon-A Pearson Education Company.
Arsyad, A. (2009). Media pembelajaran. Jakarta: PT Rajawali Press
Bestari, A. G. (2011). Menggambar busana dengan teknik kering. Sleman: KTSP
Blandine, L. (2014). Fashion design lookbook. Guangdong, China: USA Inc
Budiningsih, A. (2005). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Degeng, S.N. (2013). Ilmu Pembelajaran. Bandung: Arasmedia.
Direktorat Pembinaan SMK, (2006) Penyelenggaraan sekolah menengah kejuruan, Departemen pendidikan nasional.
Dwiningrum, Astuti I.S, (2013) Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press
Miarso, Y. (2007). Menyemai benih teknologi pendidikan, Jakarta: Kencana.
Rusdewanti, P., & Gafur, A. (2014). Pengembangan media pembelajar-an interaktif seni musik untuk siswa smp. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(2), 153-164. doi:http://dx.doi.org/10.21831/tp.v1i2.2526
Smaldino, S.E., Russel, J. D. , Molenda, M., (2005). Instructional technology and media for learning. (8 edition). New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
Sukarjo. (2006). Kumpulan materi evaluasi pembelajaran. Yogyakarta. Program Pascasarjana
Sumaryati, Catri & Winarti Z. (2013) Dasar desain 2. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Verecio, Rommel L. ( Juni 2014) Students' evaluation of an interactive multimedia courseware. Diambil pada tanggal 20 Februari 2015, dari http://www.ijern.com/journal/June-2014/02.pdf
Winarno, Yasid, Marzuki & Alimah (2012), Teknik evaluasi multimedia pembelajaran, genius Prima
Yudhiantoro, D. (2006). Macromedia flash professional 8. Jakarta: Andi offset
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
![]() | Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jitp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |