Pengembangan modul pendidikan anti korupsi pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan untuk kelas x sekolah menengah atas

S. Sutrisno, Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia
Mukhamad Murdiono, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan: (1) Modul pembelajaran pendidikan antikorupsi sebagai sumber belajar yang layak untuk peserta didik SMA kelas X, (2) Modul pendidikan antikorupsi yang efektif pada hasil belajar peserta didik di SMA, (3) Modul pendidikan antikorupsi yang efektif pada sikap antikorupsi peserta didik di kelas X. Penelitian ini merupakan model penelitian dan pengembangan (research and development). Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) dihasilkan modul pendidikan antikorupsi yang layak sebagai sumber belajar pada mata pelajaran PPKn kelas X; (2) modul pendidikan antikorupsi yang efektif untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik di SMA. Hal ini ditunjukkan dengan perolehan gain score dan meningkatnya nilai mean; (3) modul pendidikan antikorupsi yang efektif untuk meningkatkan sikap antikorupsi peserta didik di SMA. Hal ini ditunjukkan dengan perolehan gain score dan meningkatnya skor mean.

Kata kunci: modul, pendidikan antikorupsi, pendidikan pancasila dan kewarganegaraan

 

DEVELOPING ANTI-CORRUPTION EDUCATION MODULE IN THE SUBJECT OF PANCASILA AND CIVICS EDUCATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS GRADE X

Abstract

This research aims to produce: (1) anti-corruption education learning modules for high school students grade X, (2) anti-corruption education modules that effectively improve the learning outcomes of students in high school, and (3) anti-corruption education modules that effectively improve the anti-corruption learners in grade X. This research model is research and development (R&D) based. The following conclusions were drawn from the research results: (1) The development results in anti-corruption education modules in subjects Pancasila  and Civics Education in grade X, (2) anti-corruption education modules are affective to improve learning outcomes of students in high school as evidenced by the acquisition gain score and an increase in the mean value, (3) anti-corruption education modules are affeetive to improve the anti-corruption attitudes of high school students. This is evidenced by the acquisition gain score and an increase in the mean score.

Keywords: module, anti-corruption education, pancasila  and civics education

Keywords


;

Full Text:

Fulltext PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/hsjpi.v4i1.9789

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:

Supervised by:

RJI Main logo


Printed ISSN (p-ISSN): 2356-1807 | Online ISSN (e-ISSN): 2460-7916

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

View Harmoni Sosial Stats