Developing psychomotor evaluation instrument of biochemistry practicum for university students of biology education
Mohamad Joko Susilo, Department of Biology Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
Novi Febrianti, Department of Biology Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Azwar, S. (2008). Penyusunan skala psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Febriana, M., Rachmadiarti, F., & Faizah, U. (2016). Kelayakan perangkat penilaian materi ekologi yang sesuai dengan tagihan kurikulum 2013. BioEdu: Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 5(1), 49–54.
Hamid, R., Baharom, S., Hamzah, N., Badaruzzaman, W. H. W., Rahmat, R. A. O. K., & RaihanTaha, M. (2012). Assessment of psychomotor domain in materials technology laboratory work. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 56, 718–723. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2012.09.708
Haviz, M. (2013). Research and development: Penelitian di bidang kependidikan yang inovatif, produktif dan bermakna. Ta’dib, 16(1), 28–43.
Hazarianti, P., Masriani, & Hadi, L. (2016). Pengembangan rubrik penilaian psikomotorik pada praktikum submateri koefisien distribusi mahasiswa pendidikan kimia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(11), 1–10.
Ibezim, N. E., & Igwe, N. (2016). Checklist versus rating scale in psychomotor assessment: Achieving objectivity. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 5(8), 48–51. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2014.00196
Kasilingam, G., Ramalingam, M., & Chinnavan, E. (2014). Assessment of learning domains to improve student’s learning in higher education. Journal of Young Pharmacists, 6(1), 27–33. https://doi.org/10.5530/jyp.2014.1.5
Lee, W., Brennan, R. L., & Kolen, M. J. (2000). Estimators of conditional scale-score standard errors of measurement: A simulation study. Journal of Educational Measurement, 37(1), 1–20.
Lestari, M. Y., & Diana, N. (2018). Keterampilan proses sains (KPS) pada pelaksanaan praktikum Fisika Dasar I. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 49–54. Retrieved from http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/IJSME/article/view/2474/1828
Maknun, D., Surtikanti, R. R. H. K., Munandar, A., & Subahar, S. (2012). Keterampilan esensial dan kompetensi motorik laboratorium mahasiswa calon guru biologi dalam kegiatan praktikum ekologi. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2), 141–148. https://doi.org/10.15294/jpii.v1i2.2131
Maknun, D., Surtikanti, R. R. H. K., & Subahar, T. S. (2012). Pemetaan keterampilan esensial laboratorium dalam kegiatan praktikum ekologi. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 1–7.
Mardapi, D. (2008). Teknik penyusunan instrumen tes dan nontes. Yogyakarta: Mitra Cendekia.
Noverina, S., Taufiq, & Wiyono, K. (2014). Pengembangan rubrik penilaian keterampilan dan sikap ilmiah mata pelajaran fisika kurikulum 2013 di kelas X sekolah menengah atas. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 1(2), 145–151. Retrieved from https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jipf/article/view/1804/749
Osman, K., Hiong, L. C., & Vebrianto, R. (2013). 21st century biology: An interdisciplinary approach of Biology, Technology, Engineering and Mathematics Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 102, 188–194. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2013.10.732
Ridlo, S. (2012). Pengembangan tes pengetahuan praktikum biologi berdasarkan Graded Response dan Generalized Partial Credit. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 16(Edisi Dies Natalis ke-48 UNY), 166–182. https://doi.org/10.21831/pep.v16i0.1111
Suardana, I. N., Liliasari, L., & Ismunandar, I. (2013). Peningkatan penguasaan konsep mahasiswa melalui praktikum elektrolisis berbasis budaya lokal. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 20(1), 45–52. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/pendidikan-dan-pembelajaran/article/view/3869
Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran berbasis praktikum sebagai sarana siswa untuk berlatih menerapkan keterampilan proses sains dalam materi biologi. Jurnal Bio Education, 2(2), 49–57. Retrieved from https://jurnal.unma.ac.id/index.php/BE/article/view/759/708
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. Bloomington, IN: Indiana University.
Tursinawati. (2016). Penguasaan konsep hakikat sains dalam pelaksanaan percobaan pada pembelajaran IPA di SDN Kota Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 2(4), 72–84. Retrieved from http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/PEAR/article/view/7534
Yulianti, N., Andriani, N., & Taufiq. (2014). Pengembangan instrumen penilaian psikomotorik pada pokok bahasan suhu dan kalor di SMP. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 1(2), 152–156. Retrieved from http://ejournal2.unsri.ac.id/index.php/jipf/article/view/1805/750
Yunita, L., Agung, S., & Nuraeni, R. (2016). Pengembangan instrumen penilaian aspek psikomotorik siswa SMA/MA pada praktikum titrasi asam basa. In Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM (pp. 662–670). Malang: Universitas Negeri Malang. Retrieved from http://pasca.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/02/Luki-Yunita-662-670.pdf
DOI: https://doi.org/10.21831/reid.v5i1.22126
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.