KONTRIBUSI STATUS GIZI DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAPKESEHATAN JASMANI MAHASISWA PENDIDIKAN OLAHRAGADAN KESEHATAN UNIVERSITAS JAMBI

Muhammad Ali,

Abstract


Abstract
Education is a very important matter. In order to obtain good education required fit and healthy human resources.Student’s physical condition affects his physical fitness, and nutrition status along with motivation to learn areanother important factor can also affect the physical fitness. This research is aimed to observe the contributionof nutrition status and motivation to learn to the phisical fitness of Students of Sport and Health Education ofJambi University (Porkes Unja). Type of research used correlation, where nutrition status and motivation to learnas the independent variables, and physical fitness as a dependent variable. The population of this research is awhole of forth-semester male students of Porkes Unja as many as 122 students. The sampling technique isProportionate Random Sampling, where the number of samples is 50% of population that is 61 students. Theresearch data taken in two ways, nutrition status variable using IMT formula, while motivation to learn variableusing questionnaire method, and physical fitness variable using Cooper/Nuhasan physical fitness test. Then,the data was analyzed by simple and double correlation, using 16.00 version SPSS tools. Analysis resultshowed that first hypothesis accept means that there is a significant contribution between nutrition status tophysical fitness, and it contributes of 10.64 percent. Second hypothesis accept means that motivation to learnvariable 9.16 percent significantly influence the physical fitness. The third hipothesis accept means that variablesof nutrition status and motivation to learn simultaneously influence the physical fitness of the students significantly,and the contribution is 45.83 percent. From this research result, writer infered that nutrition status and motivationto learn are the important factors that contribute to the physical fitness of the students.

Keywords: Nutrition, Motivation, Learning, Student of PE.

Abstrak

Pendidikan adalah masalah yang sangat penting. Dalam rangka untuk memperoleh pendidikan yang baikdiperlukan sumber daya manusia bugar dan sehat. Kondisi fisik siswa mempengaruhi kesegaran jasmani, danstatus gizi bersama dengan motivasi untuk belajar adalah faktor penting lain juga yang dapat mempengaruhikebugaran fisik. Penelitian ini bertujuan untuk mengamati kontribusi status gizi dan motivasi belajar untukkesegaran jasmani Mahasiswa Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Universitas Jambi (Porkes Unja). Jenispenelitian yang digunakan korelasi, di mana status gizi dan motivasi belajar sebagai variabel independen, dankesegaran jasmani sebagai variabel dependen. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh mahasiswa laki-lakiPorkes Unja sebanyak 122 siswa. Teknik sampling adalah Proporsional Random Sampling, dimana jumlahsampel adalah 50% dari populasi yang 61 siswa. Data penelitian diambil dengan dua cara, variabel status gizimenggunakan rumus IMT, sedangkan variabel motivasi belajar menggunakan metode kuesioner, dan variabelkesegaran jasmani dengan menggunakan Cooper / Nurhasan tes kesegaran jasmani. Kemudian, data dianalisisdengan korelasi sederhana dan ganda, menggunakan alat SPSS versi 16.00. Hasil analisis menunjukkan bahwahipotesis pertama menerima berarti bahwa ada kontribusi yang signifikan antara status gizi dengan kesegaranjasmani, dan menyumbang 10,64 persen. Hipotesis kedua menerima berarti bahwa variabel motivasi belajar9,16 persen secara signifikan mempengaruhi kesegaran jasmani. Pada hipotesis ketiga menerima berarti bahwavariabel status gizi dan motivasi belajar secara simultan mempengaruhi kesegaran jasmani siswa secara signifikan,dan kontribusi adalah 45,83 persen. Dari hasil penelitian ini, penulis menyimpulkan bahwa status gizi dan motivasibelajar adalah faktor penting yang berkontribusi terhadap kesegaran jasmani para mahasiswa.Kata kunci: Nutrisi, Motivasi, Belajar, Mahasiswa.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v8i1.3485

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats