MENINGKATKAN MOTIVASI GERAK DALAM PERMAINAN BOLA SOFTBALL DENGAN MODIFIKASI ALAT PADA SISWA KELAS VIII SMP MUHAMMADIYAH 2 YOGYAKARTA

Ni Putu Ayu Eka Putri, Ismiyati,

Abstract


The problem in this research is students of class VIII H SMP Muhammadiyah 2 Yogyakarta have lack of interest and
motivation to move in the physical education process. The purpose of this research is increase interest and motivation.
This study aims to increase the interest and motivation of class VIII H students when study softball game by applying
play approach method play use a modified form of a plastic ball and a baseball. This research is a classroom action
research (PTK), which consists of two cycles, each cycle consist of once meeting. The research object is the entire
class VIII H students of SMP Muhammadiyah 2 Yogyakarta, there are 36 participants. Data collection technique
were used a test, observation, and documentation. The results showed that class VIII H students’s interest and
motivation has increased significantly after they were given action by the researcher. The results of observation spirit
motivation of students increased by 36% at the end of second cycle. Results mastery of basic techniques softball
game students also increased, namely by 35% for basic technique throwing the ball, 50% to the basic techniques of
capture, and 60% to the basic techniques of hit plastic balls. It can be concluded that the interest and motivation of
students in the learning following the softball game can be improved through the game of baseball and plastic balls.
Keywords: Motivation, softball, modification, aids baseball and plastic balls
Abstrak
Permasalahan dalam penelitian ini adalah kurangnya minat dan motivasi peserta didik kelas VIII H SMP Muhammadiyah
2 Yogyakarta untuk bergerak dalam mengikuti proses pembelajaran pendidikan jasmani. Penelitian ini bertujuan untuk
meningkatkan minat dan motivasi peserta didik kelas VIII H dalam mengikuti pembelajaran permainan bola softball
dengan menerapkan metode pendekatan bermain menggunakan alat modifikasi berupa bola plastik dan bola kasti.
Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang terdiri dari dua siklus, yang setiap siklusnya terdiri
dari 1 pertemuan. Objek penelitian adalah seluruh peserta didik kelas VIII H SMP Muhammadiyah 2 Yogyakarta,
yang berjumlah 36 peserta didik.Teknik pengumpulan data digunakan adalah tes, observasi dan dokumentasi.
Hasil penelitian menunjukan bahwa siswa kelas VIII H mengalami peningkatan minat dan motivasi secara signifikan
setelah di beri tindakan oleh peneliti. Hasil observasi semangat motivasi peserta didik meningkat sebanyak 36% pada
ahkir siklus ke 2. Hasil penguasaan teknik dasar permainan bola softball peserta didik juga mengalami peningkatan
yaitu sebesar35% untuk teknik dasar melempar bola, 50% untuk teknik dasar menangkap, dan 60% untuk teknik
dasar memukul bola plastik. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa minat dan motivasi peserta didik dalam
mengikuti pembelajaran permainan bola softball dapat di tingkatkan memalui permainan bola kasti dan bola plastik.
Kata kunci: Motivasi, softball, modifikasi, Alat bantu bola kasti dan bola plastik

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jpji.v12i1.10211

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Stats