Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif berbentuk game untuk menstimulasi aspek kognitif dan bahasa

Galih Widyatmojo, Prodo TP Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Ali Muhtadi, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menghasilkan produk multimedia pembelajaran interaktif berbentuk game, (2) mengetahui kelayakan produk multimedia pembelajaran interaktif, (3) mengetahui kebermanfaatan produk multimedia pembelajaran interaktif berbentuk game untuk menstimulasi aspek kognitif dan bahasa anak TK Kelompok B. Penelitian ini merupakan penilitian dan pengembangan (R&D) diadaptasi dari model Alessi dan Trollip. Prosedur pengembangan meliputi tahap perencanaan, desain, dan pengembangan. Pada uji alpha dilakukan penilaian oleh 2 ahli materi dan 2 ahli media untuk mengetahui kelayakan produk. Selanjutnya pada uji beta dilakukan terhadap 18 anak kelompok B5 sebagai subjek uji coba di TK Negeri 2 Yogyakarta. Penelitian ini menunjukkan hasil sebagai berikut: (1) produk yang dihasilkan memiliki karakteristik sebagai berikut: game dapat digunakan untuk menstimulasi aspek kognitif dan bahasa yang sesuai dengan kurikulum sekolah, terdiri atas 4 jenis permainan, bersifat portable dan standalone, dapat berjalan dengan komputer spesifikasi rendah. (2) produk yang dihasilkan memenuhi kriteria sangat layak digunakan, (3) produk yang dihasilkan sangat layak digunakan untuk menstimulasi aspek kognitif dan bahasa anak TK Kelompok B ditinjau dari kebermanfaatan.

Kata kunci: multimedia pembelajaran interaktif, game, kognitif dan bahasa

 

DEVELOPING INTERACTIVE TEACHING MULTIMEDIA IN THE FORM OF GAMES TO STIMULATE THE COGNITIVE AND LINGUISTIC ASPECTS OF KINDERGARTEN STUDENTS

Abstract

This research study is aimed to: (1) produce interactive teaching multimedia in the form of games kindergarten students, and (2) identify the appropriateness of the developed interactive teaching multimedia. (3) identify the usefulness of the the developed interactive teaching multimedia to stimulate the cognitive and linguistic aspects of group B.This study was a research and development (R&D) study adapting Alessi and Trollip’s model. The procedures of the study were planning, design, and development. In the alpha test, two materials experts and two media experts examined the product to determine its appropriateness. Then, in the beta test, 18 students of group B5 TK Negeri 2 Yogyakarta participated. The results of the study are as follows (1) The developed interactive teaching multimedia in the form of games have the following characteristics: the games can be used to stimulate the cognitive and linguistic aspects of the students,  they match the school curriculum, there are four kinds of game, they are portable and standalone, and they can be operated by computers with low specifications. (2) The developed interactive teaching multimedia in the form of games fulfill the appropriateness criterion so that they are appropriate to be used, (3) the developed interactive teaching multimedia are useful to stimulate the cognitive and lingustic aspects of Group B kindergarten students, viewed from its usefulness.

Keywords: interactive teaching multimedia, game, cognitive and linguistic

Keywords


interactive teaching multimedia; game; cognitive; linguistic

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.10194

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Galih Widyatmojo, Ali Muhtadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:

       

View Journal Statistics