The Role of Aqidah in Building Muslim Character in the Digital Era: A Theological and Psychological Perspective
This article explores the role of aqidah in shaping Muslim character in the digital era through the perspectives of theology and psychology. The study is motivated by a moral crisis amidst rapid technological advancements. Through a literature-based approach, the study highlights aqidah as the foundation of Islamic beliefs that shapes behavior aligned with the values of the Qur'an and Sunnah, both in relationships with Allah and with fellow humans. Aqidah reinforces values such as honesty, responsibility, and justice, including in the digital space, which is fraught with challenges like misinformation and hate speech.The study emphasizes the importance of integrating aqidah education with psychology, such as behaviorism theory, through three stages: understanding, loving, and practicing good values. Instilling aqidah from an early age is deemed critical for character development. This article offers an interdisciplinary solution to the moral challenges faced by younger generations, demonstrating that strong aqidah equips individuals to manage digital behavior, adhere to Islamic values, and become dignified, ethical, and responsible individuals. The study provides both practical and theoretical contributions to Islamic character education relevant to the modern era.
Downloads
Abdul Aziz, N. A. (2020). Penggunaaan Media Sosial dari Perspektif Psiko Spiritual Islam. Firdaus Journal.
Agnia, A. S. (2021). Pengaruh kemajuan teknologi terhadap pembentukan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4.
Ahmad, M. Y. (2018). Penanaman nilai-nilai pendidikan akidah melalui mata pelajaran sejarah kebudayaan islam (ski). Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 23.
Ali, M. &. (2020). Islamic ethical perspectives in digital interactions: Lessons from the Prophet's character. Journal of Islam.
Amalia, M. (2016). Pendekatan Psikologi dalam Kajian Islam. El-Furqania: Jurnal Ushuluddin Dan Ilmu-Ilmu KeIslaman, 214.
Anwar, S. (2017). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter bangsa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 164.
Arifah, A. S. (2024). Tauhid dan Moral Sebagai Karakter Utama dalam Pendidikan Islam. Integrasi: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 44.
Arroisi, J. &. (2020). Psikologi Islam Ibnu Sina (Studi Analisis Kritis Tentang Konsep Jiwa Perspektif Ibnu Sina). Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains (p. 119). Yogyakarta: Prosiding Integrasi Interkoneksi Islam dan Sains.
Aryani, N. (2015). Konsep pendidikan anak usia dini dalam perspektif pendidikan islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 218.
Aulia, D. &. (2021). Pengembangan Tauhid Anak Usia Dini Di Era Digital. Hamalatul Qur'an: Jurnal Ilmu Ilmu Alqur'an, 15.
Banna, A. (2019). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran aqidah akhlak. Jurnal Ilmiah Islamic Resources, 101.
Chamidi, A. (2022). Strategic Planning Dalam Perspektif Teologi, Filsafat, Psikologi, Dan Sosiologi Pendidikan. An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam.
Dariyo, A. (2023). Implementasi Dasar-dasar Teologi, Filosofi, Psikologi dan Sosiologi untuk Mewujudkan Kualitas Pendidikan di Indonesia. Cakrawala Jurnal Manajemen Pendidikan Islam dan studi sosial.
Daryanto, D. W. (2024). Pengaruh Pemikiran Islam terhadap Kesehatan Mental pada Masyarakat: A Systematic Review. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 1351.
Fairuzzen, M. R. (2024). Menelusuri Akar Masalah: Faktor Penyebab Angka Kriminalitas Anak Di Bawah Umur. Indonesian Journal of Islamic Jurisprudence, Economic and Legal Theory, 1953.
Faiz, A. S. (2021). Tinjauan analisis kritis terhadap faktor penghambat pendidikan karakter di Indonesia. Jurnal basicedu, 1768.
Fauziah, I. L. (2023). Kajian Inna: Dialektika Aliran Basrah dan Kufah dalam Buku Al-Inshí¢f fí® Masí¢il Al-Khilí¢f. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 104.
Hasibuan, A. D. (2024). Tujuan Penciptaan Manusia: Perspektif Ilmu Kalam, Tasawuf, Filsafat, dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. ALACRITY: Journal of Education.
Hermino, A. (2015). Pendidikan karakter dalam perspektif psikologis siswa sekolah menengah pertama di era globalisasi dan multikultural. Jurnal peradaban, 26.
Hetharia, Z. F. (2023). Urgensi Psikologi Kriminil Dalam Penanganan Kejahatan Jalanan. PATTIMURA Legal Journal, 70.
Irama, Y. &. (2022). Peran dan Tantangan Teologi Islam di Era Post Truth. Journal of Islamic Thought and Philosophy, 184.
Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2759.
Lado, S. P. (2022). Meningkatkan Pendidikan Karakter bagi Generasi Z pada Era Society 5. O. Prosiding Pekan Ilmiah Pelajar (PILAR), 3.
Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 95.
Lubis, S. F. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Aqidah dalam Kehidupan Masyarakat Kelurahan Tangkahan Medan Labuhan. Jurnal Studi Sosial Dan Agama (JSSA), 216.
Majid, M. F. (2020). Penerapan teori belajar behavioristik dalam pembelajaran PAI. KONSELING. Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Penerapannya, 98.
Makmudi, M. T. (2019). Urgensi pendidikan akhlak dalam Pandangan Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 18.
Mamluchah, L. (2020). Peningkatan angka kejahatan pencurian pada masa pandemi dalam tinjauan kriminologi dan hukum pidana islam. Al-Jinayah: Jurnal Hukum Pidana Islam, 7.
Masmuri, M. &. (2016). Penyimpangan Seksual: Sebuah Interpretasi Teologi, Psikologi dan Pendidikan Islam.
Mujib, A. (2005). Pengembangan psikologi Islam melalui pendekatan studi Islam. Jurnal Psikologi Islam.
Munawir, M. P. (2024). Urgensi Pendidikan Akidah Akhlak Di Era Globalisasi. Jurnal Basicedu, 1045.
Nafsaka, Z. K. (2023). Dinamika Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Ibnu Khaldun: Menjawab Tantangan Pendidikan Islam Modern. Jurnal Impresi Indonesia, 903.
Nasir, M. K. (2019). Accountability in the Hereafter and its impact on online ethics. International Journal of Islamic Thought, 224.
Nasution, N. L. (2023). TERMINOLOGI STUDI AKIDAH/TEOLOGI DAN RUANG LINGKUP STUDI AKIDAH AKHLAK. JURNAL YAQZHAN: Analisis Filsafat, Agama dan Kemanusiaan, 323.
Nasution, Z. (2019). Dasar dan tujuan pendidikan islam dalam konsep alquran. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 67.
Nata, A. (2021). Problema Akidah Tauhid dalam Kehidupan Bangsa dan Solusinya Melalui Pendidikan. Ri'ayah: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 238.
Nurazizah, A. R. (2022). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter siswa di era milenial. PeTeKa, 363.
Puspitasari, Y. (2023). Etika Komunikasi Tentang Kejujuran dan Keadilan dalam Perspektif Al-Qur'an. Tabayyun.
Rahman, A. (2021). Belief in predestination and self-regulation in digital behavior. Journal of Religion and Technology, 118.
Rahmania, F. A. (2024). Pengaruh Lingkungan Terhadap Etika dan Moralitas Mahasiswa di Era Digital. AZZAHRA: Scientific Journal of Social and Humanities, 9.
Ramadhan, A. K. (2023). Pengaruh Ajaran Agama dalam Pembentukan Akhlak dan Karakter : Kajian Psikologi Terhadap Prinsip-Prinsip Islam. Islamic Education, 613.
Ramadhani, T. &. (2024). Nilai-nilai Aqidah Islam dalam Kitab Ayyuhal Walad Karya Imam Al Ghazali. Jurnal Pendidikan dan Media Pembelajaran.
Rangkuti, A. (2017). Konsep Keadilan dalam Perspektif Islam. Tazkiya. Jurnal Pendidikan Islam.
Ridha, M. A. (2023). Konsep Akidah Perspektif Abdurrahman Shiddiq . Al-Ma'had: Jurnal Ilmiah Kepesantrenan, 196.
Risnawati, A. &. (2021). Pentingnya penanaman nilai-nilai agama pada pendidikan anak usia dini dalam perspektif al-quran. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6.
Rofiah, N. H. (2016). Desain pengembangan pembelajaran akidah akhlak di perguruan tinggi. Fenomena, 55.
Rohmatika, R. V. (2019). Pendekatan Interdisipliner dan Multidisipliner Dalam Studi Islam. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 117.
Samad, A. S. (2019). Teologi Asy'ariyah. urnal Mimbar Akademika, 67.
Sapitri, A. &. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Revitalisasi Pendidikan Karakter. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 254.
Septia, N. I. (2023). Kesehatan Mental Dan Ketenangan Jiwa Kajian Psikologi Agama. JIS: Journal Islamic Studies, 216.
Setiawan, N. H. (2023). Pemahaman dan faktor–faktor penyebab kekerasan dalam rumah tangga: tinjauan literatu. Jurnal Kajian Hukum Dan Pendidikan Kewarganegaraan, 153.
Setiyowati, E. (2020). Pembentukan kepribadian islami pada anak usia dini. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 158.
Silaen, A. E. (2023). Studi Literatur Pengaruh Psikologi Pendidikan dalam Pembentukan Karakter Siswa. ournal of Social and Economics Research.
Siregar, L. Y. (2017). Full day school sebagai penguatan pendidikan karakter (Perspektif psikologi pendidikan islam). Fikrotuna: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 308.
Sopian, A. (2018). Internalization of character Education in the SMPIT As-syifa Boarding School. SOSIOHUMANIKA, 48.
Sudarsana, I. K. (2018). Optimalisasi penggunaan teknologi dalam implementasi kurikulum di sekolah (persepektif teori konstruktivisme). Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 11.778.
Sudrajat, A. (2011). Mengapa pendidikan karakter? Jurnal pendidikan karakter, 48.
Sultan, R. A. (2021). The role of Islamic virtues in promoting digital honesty and justice. Muslim Social Sciences Journal, 455.
Susiba, S. (2019). Pendidikan Akidah bagi Anak Usia Dini. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 156.
Ulum, M. &. (2024). Behaviorism Theory and Its Implications for Learning. Journal of Insan Mulia Education.
Wilujeng, S. R. (2013). Filsafat, etika dan ilmu: Upaya memahami hakikat ilmu dalam konteks keindonesiaan. Humanika, 1767.
Copyright (c) 2025 Alpan Noor Habib Rangkuti, Rony Aspani, Asep Sopian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors certify that the work reported here has not been published before and contains no materials the publication of which would violate any copyright or other personal or proprietary right of any person or entity.
- Authors transfer or license the copyright of publishing to Jurnal Pendidikan Karakter to publish the article in any media format, to share, to disseminate, to index, and to maximize the impact of the article in any databases.
- Authors hereby agree to transfer a copyright for publishing to Jurnal Pendidikan Karakter a Publisher of the manuscript.
- Authors reserve the following:
- all proprietary rights other than copyright such as patent rights;
- the right to use all or part of this article in future works of our own such as in books and lectures;
- use for presentation in a meeting or conference and distributing copies to attendees;
- use for internal training by author's company;
- distribution to colleagues for their research use;
- use in a subsequent compilation of the author's works;
- inclusion in a thesis or dissertation;
- reuse of portions or extracts from the article in other works (with full acknowledgement of final article);
- preparation of derivative works (other than commercial purposes) (with full acknowledgement of final article); and
- voluntary posting on open web sites operated by author or author's institution for scholarly purposes, but it should follow the open access license of Creative Common CC BY-SA License.
All posts that exist in JURNAL PENDIDIKAN KARAKTER is not a reflection of the attitudes and opinions of the Editorial Board of JURNAL PENDIDIKAN KARAKTER. The responsibility for the contents or the result of writing still lies on the authors.

Jurnal Kependidikan by https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




