EVALUASI ISI BUKU TEKS PELAJARAN SEJARAH PADA MASA ORDE BARU
Abstrak: Evaluasi Isi Buku Teks Pelajaran Sejarah pada Masa Orde Baru. Penelitian ini bertujuan untuk mjengevaluasi isi buku teks sejarah untuk sekolah menengah pada masa Order Baru. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, dengan fokus pada analisis isi buku teks sejarah. Analisis dan evaluasi dilakukan dengan menggunakan kriteria Sartono dalam menulis sejarah nasional. Temuan penelitian menunjukkan bahwa kualitas buku teks sejarah sudah berkembang tetapi masih perlu perbaikan dalam hal pendekatan, kesamaan, dan integrasi nasional. Kata Kunci: evaluasi, pelajaran sejarah, buku teks, kesamaan, integrasi nasional
Abstract: An Evaluation of The History Textbooks in The New Order Era. This study aimed to evaluate the content of history textbooks for high schools in the New Order era. The research method used was qualitative, focusing on the content analysis of history textbooks. The analysis and evaluation used Sartono's criteria of writing the national history. The findings showed that the quality of history textbooks had already developed, but it needed improvement in approach, equity and national integration. Keywords: evaluation, history textbooks, equity, national integration
Jurnal Cakrawala Pendidikan, Jurnal Ilmiah Pendidikan, with ISSN: 0216-1370, is published by the Institute of Education Development and Quality Assurance (LPPMP UNY). Cakrawala Pendidikan has been recently has been re-accredited by Indonesian Ministry of Education and Culture decision Number 51/E/KPT/2017 which is valid for five years since enacted on 4 December 2017.