The Effectiveness of Communication Learning Activities Based on Tradisional Game Toward the Cognitive Process Dimension

I Wayan Widiana, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia
I nyoman Jampel, Universitas Pendidikan Gaesha, Indonesia
I Gusti Ayu Priyanitha Prawini, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia

Abstract


Abstract:This paper aims to describe the effectiveness of traditional games in improving the cognitive processes of students through communicating activities.This research motivated by the activities of students in the learning process that tend to be passive, so that can have an impact for the the cognitive processes of students.The data that collected in this study is the cognitive process data of IV grade students which is taken by using the essay test which amounted to 17 items According to the basic competencies on the theme of my residence subthema 2 and subtheme 3. The hypothesis was tested by using inferential statistic t test. The results showed that there were significant differences in cognitive processes between groups of students who were educated with learning activities communicating based on traditional games and students taught by conventional learning (t count = 7.50> t table = 2,00).This research has a positive impact to the cognitive processes of students through learning activities to communicate the form of traditional games.

Keywords: activities, communication learning,traditional game

 

Efektivitas Aktivitas Pembelajaran Mengomunikasikan Berbasis Permainan Tradisional Terhadap Dimensi Proses Kognitif

Abstrak: Tulisan ini bertujuan untuk menggambarkan keefektifan permainan tradisional dalam meningkatkan proses kognitif siswa melalui aktivitas mengomunikasikan. Hal ini dilatarbelakangi oleh aktivitas siswa dalam proses pembelajaran yang cenderung pasif sehingga berdampak pada proses kognitif siswa. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini adalah data proses kognitif siswa kelas IV yang diambil dengan menggunakan tes essay yang berjumlah 17 butir sesuai dengan kompetensi dasar pada tema tempat tinggalku subtema 2 dan subtema 3. Hipotesis diuji dengan menggunakan statistik inferensial uji t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan proses kognitif antara kelompok siswa yang dibelajarkan dengan aktivitas pembelajaran mengomunikasikan berbasis permainan tradisional dan siswa yang dibelajarkan dengan pembelajaran konvensional (thitung=7,50 > ttabel=2,00). Penelitian ini berpengaruh positif terhadap proses kognitif siswa melalui aktivitas pembelajaran mengomunikasikan berbasis permainan tradisional.

Kata Kunci: aktivitas, pembelajaran mengomunikasikan, permainan tradisional

 


Keywords


activities; communication learning; traditional game

Full Text:

PDF

References


Anderson Larin & Krathwohl David. 2010. Pembelajaran, Pengajaran, Dan Asesmen. Yoyakarta: PUSTAKA BELAJAR.

Asri Untari, Mei Fita. 2013. “Keefektifan Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Berbantu Permainan Tradisional Dhakon Terhadap Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa Kelas II”. IKIP PGRI Semarang.

Dan, K., Pada, K., & Materi, P. (2014). Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 28–35.Dantes, N. 2012. Metode Penelitian. Yogyakarta: C.V. Andi Offset.

Dibia, I. K., Dewantara, I. P. M., & Widiana, I. W. (2017). Pemberdayaan Teknik Bercerita Berbasis Budaya Bali Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Karangan Pribadi Siswa Kelas V SD Mutiara Singaraja, 1, 113–119.

Hp, S., Jaedun, A., Teknik, F., & Negeri, U. (2016). UNTUK PENGEMBANGAN SIKAP SPIRITUAL DAN SOSIAL SISWA NURTURANT EFFECTS OF SCIENTIFIC APPROACH OF LEARNING TO DEVELOP STUDENT ’ S SPIRITUAL AND SOCIAL ATTITUDES, 44–56.

Kovacevic, Tatjana dan Opic, Sinisa. 2011. “Traditional Games And Pupils’ Violent Behaviour In Elementary Education. Republik Of Croatia: Institute of Pedagogy, University.

Kunci, K. (n.d.). Building children’s character through traditional games, 87–94.

Kurniasih, Imas dan Sani, Berlin. 2014. Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Surabaya: Kata Pena.

Machin. 2014. “Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter Dan Konservasi Pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan”. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Marjan, J., Arnyana, I. B. P., & Setiawan, I. G. A. N. (2014). Johari Marjan ( 2014 ). Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Biologi dan Keterampilan Proses Sains Siswa MA Mu ’ allimat NW Pancor Selong Kabupaten Lombok Timur Nusa Tenggara Barat . Program Studi Pendidikan IPA , Program Pascasarjana, 4.

Noviyanti, A. K., & Setyaningtyas, E. W. (2017). Partisipasi Pembelajaran Siswa Dalam Pembelajaran Dengan Classroom Rules, 1, 65–72.

Puspita, Hendra Jati. 2016. Implementasi Pembelajaran Tematik Terpadu Pada Kelas Vb Sd Negeri Tegalrejo 1 Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Seriati, dan Hayati, Nur.Permainan Tradisional Jawa Gerak dan Lagu Untuk Menstimulasi Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. Pendidikan Seni Tari PGPAUD.

Shadiev, R., Hwang, W., Huang, Y., & Liu, T. (2014). A Study of Facilitating Cognitive Processes With Authentik Support. Taiwan: National Cheng Kung University, Taiwan.

Sri Wati, Cening. 2013. “Pengaruh Model Pembelajaran TPS Berbantuan Media Permainan Tradisional Bali Terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas IV SD Gugus IV Sawan”. Universitas Pendidikan Ganesha.

Suarka, I Nyoman. 2011. Nilai Karakter Bangsa Dalam Permainan Tradisional Anak-anak di Bali. Denpasar: Udayana University Press.

Suwatra, dkk. 2015. Belajar dan Pembelajaran Sekolah Dasar. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Widiana, I. W., Wira, G., & Jayata, I. N. L. (2017). PEMBELAJARAN BERBASIS OTAK ( BRAIN BASED LEARNING ), GAYA KOGNITIF KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN HASIL BELAJAR MAHASISWA, 6(1), 1–15.




DOI: https://doi.org/10.21831/cp.v37i2.14091

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

Social Media:

     


 

 Creative Commons License
Jurnal Cakrawala Pendidikan by Lembaga Pengembangan dan Penjaminan Mutu Pendidikan UNY is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://journal.uny.ac.id/index.php/cp/index.

Translator
 
 web
analytics
View Our Stats

Flag Counter