The effect of Edmodo in science learning on students’ learning outcomes and critical thinking
Supeno Supeno, Universitas Jember, Indonesia
Aris Singgih Budiarso, Universitas Jember, Indonesia
Abstract
This study examines the effect of using Edmodo in science learning on student learning outcomes and critical thinking in learning organizational life systems. The type of research used is a quasi-experimental design with a posttest-only control group design. Determination of the sample using the purposive sampling method. The research population includes all seventh-grade students of SMP Negeri 1 Glenmore Banyuwangi. The samples used were students of class VII A as the experimental class and class VII B as the control class. Methods of data collection using tests. The data analysis technique used an independent-sample t-test. The independent sample t-test on learning outcomes obtained a significance value of 0.047 less than 0.05, which means that there are differences in learning outcomes between the experimental class and the control class. The independent sample t-test of students' critical thinking skills obtained a significance of 0.013 less than 0.05, which means that there is a significant difference in critical thinking skills between the experimental class and the experimental class. Edmodo can be used as an alternative media for online learning during the pandemic and classroom learning. In its implementation, teachers must have good classroom management skills so that learning can take place and provide good learning outcomes.
Pengaruh Edmodo dalam pembelajaran IPA terhadap hasil belajar dan berpikir kritis siswa
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh penggunaan Edmododalam pembelajaran IPA terhadap hasil belajar dan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran IPA pada materi sistem organisasi kehidupan. Jenis penelitian digunakan adalah kuasi eksperimen dengan posttest only control group design. Penentuan sampel menggunakan metode purposive sampling. Populasi penelitian meliputi seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 1 Glenmore Banyuwangi. Sampel yang digunakan adalah siswa kelas VII A sebagai kelas eksperimen dan siswa kelas VII B sebagai kelas kontrol. Metode pengumpulan data menggunakan tes. Teknik analisisa data menggunakan uji independent sample t-test. Hasil uji independent sample t-test pada hasil belajar diperoleh nilai signifikansi sebesar 0,047 lebih kecil dari 0,05 yang berarti terdapat perbedaan hasil belajar antara kelas eksperimen dengan kelas kontrol. Hasil uji independent sample t-test kemampuan berpikir kritis siswa diperoleh signifikansi 0,013 lebih kecil dari 0,05 yang berarti bahwa terdapat perbedaan signifikan kemampuan berpikir kritis antara kelas eksperimen dengan kelas eksperimen. Edmodo bisa dijadikan alternatif media dalam pembelajaran online selama masa pandemi maupun pembelajaran di kelas. Dalam implementasinya, guru harus memiliki kemampuan mengelola kelas yang baik agar pembelajaran dapat berlangsung dan memberikan hasil belajar luaran yang baik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aldiab, A., Chowdhury, H., Kootsookos, A., & Alam, F. (2017). Prospect of elearning in higher education sectors of saudi arabia: a review. Energy Procedia, 110, 574–580. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2017.03.187
Aprilia, T. (2021). Efektivitas penggunaan media sains flipbook berbasis kontekstual untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 10–21. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.32059
Bektiarso, S. Supeno., & A. Munawaroh (2018). Pengembangan pocketbook berbasis android untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa SMA. Seminar Nasional Fisika (SNF). Vol.2. 11 Agustus 2018: 76-83.
Budi Utami, M. L. (2017). Penerapan strategi discovery learning (dl) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan pemahaman konsep ipa. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(1), 483. https://doi.org/10.22219/jinop.v3i1.4317
Butnaru, G. I., Niță, V., Anichiti, A., & Brînză, G. (2021). The effectiveness of online education during covid 19 pandemic—a comparative analysis between the perceptions of academic students and high school students from romania. Sustainability, 13(9), 5311. https://doi.org/10.3390/su13095311
Efiyanti, N. P., Suarni, N. K., & Parmiti, D. P. (2019). Pengaruh model pembelajaran snowball throwing berbasis penilaian proyek terhadap hasil belajar ips. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(2). https://doi.org/10.23887/jippg.v2i2.19174
Fariska, R & Erman. (2017). Blended learning untuk meningkatkan level kemampuan berpikir kritis. Pensa, 5(2), 60–66.
Firdaus et al. (2015). Developing critical thinking skills of students in mathematics learning. Journal of Education and Learning, 9(3), 226–236.
Fitriza, Z., Iswendi, I., Iryani, I., & Aini, F. Q. (2018). Praktikalitas penggunaan media sosial pembelajaran edmodo untuk program remedial dan forum diskusi guru. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 2(1), 78. https://doi.org/10.24036/jep/vol2-iss1/79
Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan eksperimen-kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619
Hyytinen, H., Toom, A., & Postareff, L. (2018). Unraveling the complex relationship in critical thinking, approaches to learning and self-efficacy beliefs among first-year educational science students. Learning and Individual Differences, 67, 132–142. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.08.004
Ismail, N. S., Harun, J., Zakaria, M. A. Z. M., & Salleh, S. Md. (2018). The effect of mobile problem-based learning application dicscience pbl on students’ critical thinking. Thinking Skills and Creativity, 28, 177–195. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.04.002
Kustandi, C. (2017). Efektivitas e-learning berbasis edmondo dan schoology terhadap kemampuan berfikir kritis mahasiwa program studi teknologi pendidikan fip unj pada mata kuliah profesi pendidikan. Jurnal Educate, 2(1), 1–9. http://dx.doi.org/10.32832/educate.v2i1.1034
Muzyanah, S., Asmaningrum, H. P., & Buyang, Y. (2018). Efektivitas penggunaan media edmodo sebagai penunjang pembelajaran kimia. Musamus Journal of Science Education, 1(1), 033–045. https://doi.org/10.35724/mjose.v1i1.949
Nugraha, S. A., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. (2020). Studi pengaruh daring learning terhadap hasil belajar matematika kelas iv. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 265–276. https://doi.org/10.47492/jip.v1i3.74
Pambudi dan Zainudin. (2018). Penerapan perangkat pembelajaran fisika dasar menggunakan aplikasi edmodo berplatform android untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Natural Science Education Research, 1(2), 8.
Payadnya, I. P. A. A., dan I. G. A. N. T. Jayantika. (2018). Panduan penelitian eskperimen beserta analisis statistik dengan spss. Deepublish Publisher.
Pertiwi, L. D., Yolida, B., & Marpaung, R. R. T. (2017). Analisis Praktikum dan Permasalahannya Materi Organisasi Kehidupan Kelas VII se-Kecamatan Sukarame. Jurnal Bioterdidik. 5(6), 1–12.
Rahayuni, G. (2016). Hubungan keterampilan berpikir kritis dan literasi sains pada pembelajaran ipa terpadu dengan model pbm dan stm. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 2(2), 131. https://doi.org/10.30870/jppi.v2i2.926
Rahmawati, D., & Wahyuni, S. (2017). Pengembangan media pembelajaran flipbook pada materi gerak benda di smp. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(4), 7.
Roman dan Plopeanu. (2021). The effectiveness of the emergency elearning during covid-19 pandemic. The case of higher education in economics in romania. International Review of Economics Education, 37. https://doi.org/10.1016/j.iree.2021.100218
Rosyada, M. I., Atmojo, I. R. W., & Saputri, D. Y. (2021). Dampak implementasi pembelajaran dalam jaringan (daring) mengenai kualitas pembelajaran ipa di sekolah dasar pada masa pandemi covid-19. Didaktika Dwija Indria. 9(4): 1-5. https://doi.org/10.20961/ddi.v9i4.49180
Saputra, H. N., & Salim, S. (2020). Penerapan bahan ajar berbasis keterampilan berpikir kritis. Pedagogik: jurnal Pendidikan, 7(1), 22–46. https://doi.org/10.33650/pjp.v7i1.1078
Sobron et al. (2019). Pengaruh daring learning terhadap hasil belajar ipa siswa sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional Sains Dan Enterpreneurship VI Tahun 2019, 1–5.
Sopyan, R., Dewi, M. K., Fauzan, G. A., & Bernard, M. (2019). Penerapan pendekatan realistic mathematic education untuk meningkatkan konsep diri (self concept) siswa smp di era milenial. Self Concept, 02(01), 8. https://doi.org/10.31004/joe.v2i1.255
Supeno, Astutik, S., Bektiarso, S., Lesmono, A. D., & Nuraini, L. (2019). What can students show about higher order thinking skills in physics learning? IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 243, 012127. https://doi.org/10.1088/1755-1315/243/1/012127
Yandari dan Kuswaty. (2017). Penggunaan media monopoli terhadap peningkatan kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas V sekolah dasar. JPSD, 3(1), 1–16. http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v3i1.1037
Zainudin, Z., & Pambudi, B. (2019). Efektifitas penerapan perangkat pembelajaran fisika dasar berbasis keterampilan berpikir kritis menggunakan aplikasi edmodo berplatform android. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 7(1), 17. https://doi.org/10.33394/j-ps.v0i0.1039
DOI: https://doi.org/10.21831/jpipfip.v15i1.41493
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Supervised by:
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan has been indexed by: