Evaluasi buku teks pelajaran bahasa jepang tingkat dasar “Minna No Nihongo”

Hani Wahyuningtias, Darma Persada University, Indonesia

Abstract


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menentukan dan memperoleh pemahaman tentang kualitas buku teks Jepang “Minna no Nihongo”. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode evaluasi dengan teknik analisis isi. Model evaluasi yang digunakan adalah Evaluasi Berbasis Tujuan (Goal Based Evaluation) untuk mengukur dan menilai kualitas buku teks pelajaran bahasa Jepang. Dalam penelitian ini, dasar teoretis dari buku pelajaran yang dijelaskan oleh para ahli dieksplorasi dan dikembangkan oleh peneliti dalam bentuk konstruk instrumen untuk mengevaluasi buku teks bahasa asing. Instrumen ini terdiri dari empat komponen, yaitu: materi/isi, keterampilan berbahasa, penyajian, dan keterbacaan. Instrumen ini telah divalidasi oleh pakar perbukuan dan pakar bahasa Jepang, serta diujikan pada empat buku teks pelajaran seri “Minna no Nihongo” yang digunakan di Fakultas Sastra Jurusan Jepang Universitas Darma Persada. Berdasarkan hasil evaluasi, diketahui bahwa kualitas empat buku ditinjau dari empat komponen sekaligus dianggap baik. Namun, buku keterampilan membaca dan menulis ditinjau dari segi penyajian dianggap kurang baik. Instrumen ini diharapkan menjadi pelopor dalam mengevaluasi buku teks pelajaran bahasa asing yang digunakan di Indonesia.

Kata kunci: evaluasi, buku teks pelajaran bahasa asing, instrumen penilaian buku teks pelajaran bahasa asing

 

 

THE EVALUATION OF JAPANESE TEXTBOOK BASIC LEVEL “MINNA NO NIHONGO

Abstract

The purpose of this study is to determine and gain an understanding of the quality of Japanese textbooks “Minna no Nihongo”. The method applied in this study is the evaluation method with content analysis techniques. Evaluation model used is Goal Based Evaluation (Objective Oriented Evaluation) to measure and assess the quality of Japanese lesson textbook.In this study, the theoretical basic of the textbooks described by the experts is explored and developed by researcher in the form of instruments construct on evaluating foreign language textbook. This instrument consists of four components, namely: the material/content, language skills, presentation, and readability. This instrument has been validated by book expert and Japanese Language experts, as well as tested in four textbooks series “Minna no Nihongo” used in the Faculty of Literature Japanese Department in University of Darma Persada. Based on the results of the evaluation, it is determined that the quality of four textbooks observed in terms of four components all at once is clarified favorable. But reading and writing skills books observed in terms of presentation only are considered unfavorable. This instrument is expected to be a pioneer in evaluating foreign language text books used in Indonesia.

Keywords: evaluation, foreign language textbooks, assessment instruments of foreign language textbooks

Keywords


evaluation; foreign language textbooks; assessment instruments of foreign language textbooks

Full Text:

Fulltext PDF

References


3A Network. (2012). Minna no Nihongo Shokyu I Dai 2-Han Honsatsu Kanji-Kana (2nd ed.). Tokyo: 3A Network.

Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching.

Garinger, D. (2002). Textbook Selection for the ESL Classroom Steps in the Selection Process. Center for Applied Lingustics. Retrieved from http://www.mcael.org/uploads/File/provider_library/Textbook_Eval_CAL.pdf

McGrath, I. (2002). Materials evaluation and design for language teaching (Edinburgh textbooks in applied linguistics). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Moleong, L. J. (2011). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2010). Metode penelitian pendidikan, Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Takamizawa, H. (2004). Shin hajimete no nihongo kyouiku kihon yougo jiten. Tokyo: Asuku.

Taniguchi, S. (2001). Nihongo nouryoku to wa nani ka. In Nihongo Kyouikugaku wo Manabu Hito no Tame ni. Kyoto: Sekaishisosha.

Wirawan. (2012). Evaluasi: teori, model, standar, aplikasi, dan profesi. Jakarta: Rajawali Press.




DOI: https://doi.org/10.21831/pep.v21i1.11812

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Find Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan on:

   

ISSN 2338-6061 (online)    ||    ISSN 2685-7111 (print)

View Journal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Visitor Statistics