Factors That Influence the Interest in Becoming an Investor in the Capital Market
Jumiati Jumiati, Faculty of Business Economy, Musamus University, Indonesia
Abstract
Abstract
This study aims to examine factors that influence students' interest in becoming investors in the capital market. Factors to be tested include minimum capital, investment risk, perception of return, and financial literacy. The number of samples used is 360 respondents selected using a simple random sampling technique. This quantitative research used primary data; a questionnaire was measured using a Likert scale and binary logistic regression analysis. The results showed that minimum capital and investment risk had a negative and significant influence on the investor’s interest, perception of return had no effect on the investor’s interest, and financial literacy had a positive and significant effect on the investor’s interest. Therefore, the limited funds owned by students should be a concern to increase the interest of Millenials to invest in the capital market and improve education about financial literacy.
Keywords: minimum capital, investment risk, financial literacy
Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Menjadi Investor di Pasar Modal
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa untuk menjadi investor di pasar modal. Faktor-faktor yang akan diuji antara lain modal minimum, risiko investasi, persepsi pengembalian, dan literasi keuangan. Jumlah sampel yang digunakan adalah 360 responden yang dipilih dengan menggunakan teknik simple random sampling. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan menggunakan data primer yaitu kuesioner yang diukur menggunakan skala likert dan analisis regresi logistik biner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa modal minimum dan risiko investasi berpengaruh negatif dan signifikan terhadap minat investor, persepsi pengembalian tidak berpengaruh terhadap minat investor, dan literasi keuangan berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat investor. Keterbatasan dana yang dimiliki oleh mahasiswa harus menjadi perhatian untuk meningkatkan minat kaum milenial untuk berinvestasi di pasar modal dan peningkatan program literasi keuangan perlu ditingkatkan.
Kata kunci: modal minimum, risiko investasi, literasi keuangan
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aini, Nur, Maslichah, Junaidi. (2019). Pengaruh Pengetahuan Dan Pemahaman Investasi, Modal Minimum Investasi, Return, Risiko Dan Motivasi Investasi Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi Di Pasar Modal (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Kota Malang). Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi Vol 8 No.05, 38-52.
Anwaar, Maryyam. (2016). Impact of Firms Performance on Stock Returns (Evidence from Listed Companies of FTSE-100 Index London, UK). Global Journal of Management And Business Research, Vol 16, No 1-D. https://journalofbusiness.org/index.php/GJMBR/article/view/1961.
Arianti., Baiq Fitri. (2018). The Influence Of Financial Literacy, Financial Behavior And Income On Investment Decision. Economics And Accounting Journal Vol.1, No.1, Pp 1-10.
Bhushan, P. Medury, Y. (2013). Financial Literacy And Its Determinants. International Journal Of Engineering, Business And Enterprise Applications, 4(2), Pp. 155-160
De Bortoli D., Da Costa N Jr., Goulart M.,Campara J. (2019). Personality Traits And Investor Profile Analysis: A Behavioral Finance Study. Plos One 14(3): E0214062, 1-18. https://Doi.Org/10.1371/ Journal.Pone.0214062
Deviyanti, L. P. A. E., Purnamawati, I. G. A., & Yasa, I. N. P. (2018). Pengaruh Norma Subjektif, Persepsi Return, Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Berinvestasi Saham Di Pasar Modal (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 Universitas Pendidikan Ganesha). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi. Vol 8 No. 2, 1-11. http://dx.doi.org/10.23887/jimat.v8i2.14298
Haekal, A., Widjajanta, B. (2016). Minat Membeli Secara Online Pada Pengunjung Website. Business Management And Enterpreneurship Education, 1(1), 181–193.
Kusmawati. 2011. Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Berinvestasi Di Pasar Modal Dengan Pemahaman Investasi Dan Usia. Jurnal Ekonomi Dan Informasi Akuntansi, Vol. 1, No. 2, 103–117
Merawati, L. K., I Putu Mega Juli. (2015). Kemampuan Pelatihan Pasar Modal Memoderasi Pengaruh Pengetahuan Investasi Dan Penghasilan Pada Minat Berinvestasi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis. Vol. 10, No. 2, 105-111. https://ojs.unud.ac.id/index.php/jiab/article/view/16825.
Nandar, H., Mustafa Kamal Rokan, M. Ridwan. Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Berinvestasi Di Pasar Modal Syariah Melalui Galeri Investasi Iain Zawiyah Cot Kala Langsa . Kitabah Volume 2. No. 2 Juli – Desember 2018, Pp 179-205
Özen, E. & Ersoy, G,. (2019). The Impact Of Financial Literacy On Cognitive Biases Of Individual Investors. Contemporary Issues in Behavioral Finance, 101, 77–95. https://doi.org/10.1108/S1569-375920190000101007.
Pangestika, Tri, Dan Ellen Rusliati. (2019). Literasi Dan Efikasi Keuangan Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi Di Pasar Modal. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen 12.1: 37-42.
Ratnadi, Ni Made D., Anak Agung Gde Putu W., I Nyoman Wijana Asmara P,. (2020) Behavioral Factors Influencing Investment Decision Making By College Student: An Empirical Study In Bali Province, Indonesia. International Journal Of Scientific & Technology Research. Volume 9, Issue 02, 1358-1368.
Sumiati, A., Umi Widyastuti, Erika Takidah, Suherman. (2021). The Millennials Generation’s Intention To Invest: A Modified Model Of The Theory Of Reasoned Action. International Journal Of Entrepreneurship. Volume 25, Issue 3, 1-11.
Taufiqoh, Erna, Nur Diana, Junaidi. (2019). Pengaruh Norma Subjektif, Motivasi Investasi, Pengetahuan Investasi, Persepsi Return Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi Saham Di Pasar Modal (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Feb Unisma Dan Unibraw Di Malang). Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi. Vol. 08 No. 05, 9-19.
Tandio,T., Widanaputra, P,. (2016). Pengaruh Pelatihan Pasar Modal, Return, Persepsi Risiko, Gender dan Kemajuan Teknologi Pada Minat Investasi Mahasiswa. Jurnal Akuntansi, Vol.16, No.3, 2316–2341.
Wafirotin,Khuanatul Zulfa, M. D. (2015). Persepsi Keuntungan Menurut Pedagang Kaki lima Di Jalan Baru Ponorogo. Jurnal Ekulilibrium. Vol. 13. Pp. 24–36.
Wibowo, Ari., Puerwandoko. (2018). Pengaruh Pengetahuan Investasi, Kebijakan Modal Minimal Investasi, Dan Pelatihan Pasar Modal Terhadap Minat Investasi (Studi Kasus Mahasiswa Fe Unesa Yang Terdaftar Di Galeri Investasi Fe Unesa). Jurnal Ilmu Manajemen, 7(1), 192-201.
Wulandari, P. A., Sinarwati, N. K., & Purnamawati, I. G. A. (2017). Pengaruh Manfaat, Fasilitas, Persepsi Kemudahan, Modal, Return, Dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Berinvestasi Secara Online (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 Universitas Pendidikan Ganesha). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi. Undiksha, Vol 8(2). http://dx.doi.org/10.23887/jimat.v8i2.12258
DOI: https://doi.org/10.21831/economia.v18i2.48184
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Archive, Citation & Indexing:
More archive, citation, & indexing...
This site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License