The Development of Kinesthetic Skills in the Lembu Dance Extracurricular Program at Elementary School

Ahyar, H., Maret, U. S., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., Hardani, S.Pd., M. S., Nur Hikmatul Auliya, G. C. B., Helmina Andriani, M. S., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (A. Husnu Abadi, A.Md. (Ed.); Issue March). Cv. Pustaka Ilmu.
Anggia, F., & Marzam, M. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Seni Tari Kelas Viii Smpn 5 Padang. Misterius : Publikasi Ilmu Seni Dan Desain Komunikasi Visual., 1(2), 145–155. Https://Doi.Org/10.62383/Misterius.V1i2.142
Aresty, A. D., & Suparno. (2023). Analisis Faktor-Faktor Pendorong Keaktifan Belajar Pada Pembelajaran Seni Tari (Kajian Teoritis). Ringkang, 3(3), 449–454.
Catur Tunggal, H. H. W. M., Widodo, W., & Malarsih, M. (2023). Strategi Kemasan Tari Lembu Tanon Berbasis Kearifan Lokal Di Dusun Tanon. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 9(3), 843. Https://Doi.Org/10.32884/Ideas.V9i3.1357
Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, And Evaluating Quantitative And Qualitative Research (Fourth Edition). Pearson Education.
Dela, Cahyadi, O., & Hoesodoningsih, R. Y. T. (2024). Dalam Pembelajaran Tari Melalui Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division ( Stad ). Jurnal Pendidikan Tari, 4(2), 56–66.
Delia, A. S., & Yeni, I. (2020). Rancangan Tari Kreasi Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1071–1079.
Fitriana, M. D. N. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri Dan Dukungan Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Tari Tradisional. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(4), 570–576. Https://Doi.Org/10.30872/Psikoborneo.V5i4.4476
Juwita, M., Setiawati, R., & Sudiasa, I. B. K. (2020). Olah Tubuh Sebagai Stimulus Untuk Meningkatkan Kemampuan Melakukan Gerak Tari Anak Pada Ekstrakurikuler Di Sdn Dukuh 09 Pagi Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan Tari, 1(01), 43–53. Https://Doi.Org/10.21009/Jpt.114
M. Khadija Samira. (2024). The Role Of Arts In Education: Enhancing Creativity And Critical Thinking. Research Output Journal Of Education, 3(3), 66–70. Https://Kiu.Ac.Ug/Assets/Publications/2328_The-Role-Of-Arts-In-Education-Enhancing-Creativity-And-Critical-Thinking.Pdf
Mardhiyah, T. (2021). Pengembangan Kecerdasan Kinestetik Melalui Kegiatan Ektrakulikuler Seni Tari Pada Siswa Kelas Iv Mi Muhammadiyah Al Akbar Pandeyan Ngemplak Boyolali Tahun Ajaran 2020/2021. Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 75(17), 399–405.
Marsiano, E., Nerosti, N., & Astuti, F. (2019). Faktor-Faktor Penghambat Pembelajaran Seni Budaya (Seni Tari)Di Smp Negeri 4 Padang. Jurnal Sendratasik, 8(4), 11. Https://Doi.Org/10.24036/Jsu.V7i4.105103
Musa, A., Zuhdi, M., Aldi, M., Muhsinin, J. I., & ... (2023). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler Untuk Meningkatkan Bakat Siswa Di Mtsn 5 Hulu Sungai Utara. ... Homaniora, Sosial Dan ..., 1(5), 521–534.
Nurlia Djafar, & Novianty Djafri. (2024). Penanaman Literasi Budaya Dan Kreativitas Melalui Pembelajaran Tari Tradisional Di Smp 1 Kabila Bone Sebagai Bentuk Objek Pemajuan Kebudayaan Daerah Kawasan Teluk Tomini. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan, 1(2), 08–22. Https://Doi.Org/10.62951/Prosemnasipi.V1i2.27
Putri, D. A. P., & Usriyah, L. (2021). Pengembangan Kecerdasan Kinestetik Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Tari Tradisional Di Madrasah Ibtidaiyah Unggulan Al-Islah Kecamatan Muncar Kabupaten Banyuwangi. Educare: Journal Of Primary Education, 1(1), 1–16. Https://Doi.Org/10.35719/Educare.V1i1.2
Putri Mudianingrum, T., Romadhon, R., & Iswahyudi, D. (2024). Penguatan Budaya Lokal: Implementasi Extrakulikuler Melalui Seni Tari Di Smp Pgri 2 Singosari Malang. Civis : Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 13(2), 80–93. Https://Doi.Org/10.26877/Civis.V13i2.18781
Sabahiyah, S., Wahyuni, S., & Hasanah, N. (2023). Pelatihan Seni Tari Untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa Di Sekolah Dasar. Swarna: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(7), 763–770. Https://Doi.Org/10.55681/Swarna.V2i7.752
Scheff, H., Sprague, M., & Mcgreevy-Nichols, S. (2010). Exploring Dance Forms And Styles: A Guide To Concert, World, Social, And Historical Dance. Human Kinetics.
Sholihatunnisa, R. N., Muqodas, I., & Nikawanti, G. (2024). Pembelajaran Tari Kreatif Untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 9(2), 150–159.
Siswati, S. (2023). Meningkatkan Keterampilan Siswa Dalam Memperagakan Gerak Tari Tradisional Melalui Penerapan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Di Kelas Viii-C Smp Negeri 1 Kalijati Siswati. J-Kip (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 4(1), 259–271. Https://Jurnal.Unigal.Ac.Id/J-Kip/Article/View/10450
Suhendra, M., Iriani, Z., & Yuliasma. (2019). Hubungan Olah Tubuh Terhadap Hasil Belajar Tari Tradisional Minangkabau Pada Mahasiswa Jurusan Sendratasik Tahun 2019 Universitas Negeri Padang. E-Jurnal Sendratasik, 7(1), 8–14.
Syarifah, S. (2019). Konsep Kecerdasan Majemuk Howard Gardner. Sustainable: Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 2(2), 176–197. Https://Doi.Org/10.32923/Kjmp.V2i2.987
Tysha, A. S., & Handayaningrum, W. (2022). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Seni Tari Di Sman 8 Malang. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 9(1), 29–41. Https://Doi.Org/10.26740/Jps.V9n1.P29-41
Wahyuningsih, H. S., & Rintayati, P. (2020). Pembelajaran Seni Tari Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar Ditinjau Dari Perspektif Pendidikan Seni Holistik Dimensi Tubuh. Didaktika Dwija Indria, 449, 402–407.
Welong, S. S., Manampiring, A. E., & Posangi, J. (2020). Hubungan Antara Kelelahan, Motivasi Belajar, Dan Aktivitas Fisik Terhadap Tingkat Prestasi Akademik. Jurnal Biomedik:Jbm, 12(2), 125. Https://Doi.Org/10.35790/Jbm.12.2.2020.29516
Widianingsih, R., & Suklani. (2024). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Meningkatkan Mutu Sekolah. Rayah Al-Islam, 8(3), 710–718. Https://Doi.Org/10.37274/Rais.V8i3.1009
Winasrsi, Y. (2024). Peran Pembelajaran Seni Tari Dalam Pengembangan Motorik Peserta Didik Pada Kelas 4 Sd Negeri Kembang Kerang. 15(1), 37–48.
Yhunanda, & Sholeh, M. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8, 531–544. Https://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Inspirasi-Manajemen-Pendidikan/Article/View/37946/33634
Copyright (c) 2025 Jurnal Prima Edukasia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
Jurnal Prima Edukasia by http://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.