The Development of Problem-Based Learning Model E-Module Integrated with Multiculturalism in Elementary Schools

Desyandri Desyandri, Universitas Negeri Padang, Indonesia
Yana Agustina, Universitas Negeri Padang, Indonesia
Dewi Lusiana, Sekolah Dasar, Kab. Pasaman Barat, Sumatera Barat, Indonesia

Abstract


This research is motivated because there are no teaching materials that contain material that is suitable for the conditions of each local area. The purpose of this research is to produce valid and practical teaching materials. This study uses ADDIE development research which consists of five stages, namely the stages of analysis (analysis), design (design), development (development), implementation (implementation), and evaluation (evaluation). The results showed that the companion e-module theme 8 that the researcher developed obtained scores for material expert validators at 89%, media expert validators at 86% and linguist validators at 84% with each categorized as very valid. For the results of the practicality of teachers and students on the companion e-module as a whole, it scored 91.5% and 92% with very practical criteria. Based on these results, it can be concluded that the companion Problem-Based Learning Model E-Module Integrated with Multiculturalism in Elementary Schools that has been developed has met the valid and practical criteria to be used as one of the teaching materials.

Keywords


e-module; problem based learning model; multicultural

References


Arisanti, Y., & Adnan, M. F. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Software Macromedia Flash 8 untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2122–2132.

Danim, S. (2008). Media Komunikasi Pendidikan Pelayanan Profesional Pembelajaran dan Mutu Hasil Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Desyandri, D., & Vernanda, D. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. Prosiding Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah IV, 163–174. https://doi.org/10.31227/osf.io/h86jp

Dewi, T. A., & Wardani, N. S. (2019). Peningkatan hasil belajar tematik melalui pendekatan problem based learning siswa kelas 2 SD. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 2(1), 234–242.

Febrita, I., & Harni. (2020). Penerapan Pendekatan Problem Based Learning dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1425–1436. Diambil dari https://jptam.org/index.php/jptam/article/download/608/535

Fitria, Y. (2019). Landasan Pembelajaran Sains Terintegrasi (Terpadu) Untuk Level Dasar. Padang: Sukabina Press.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setya.

Isbadrianingtyas, N., Hasanah, M., & Mudiono, A. (2016). Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 901–904.

Kuncahyono. (2019). Pengembangan Softskill Teknologi Pembelajaran Melalui Pembuatan E-Modul Bagi Guru Sekolah Dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 128–139. Diambil dari http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84865607390&partnerID=tZOtx3y1%0Ahttp://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=2LIMMD9FVXkC&oi=fnd&pg=PR5&dq=Principles+of+Digital+Image+Processing+fundamental+techniques&ots=HjrHeuS_

Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhlis. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Koloid SMAN 4 Bantimurung Maros. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1), 12–24. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i1.4135

Nasrul, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Model Problem Based Learning Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 81–92.

Ningrum, E. S., & Sobri, A. Y. (2015). Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Manajemen Pendidikan, 24(5), 416–423. Diambil dari https://bit.ly/3wcNukr

Novianti, A., Bentri, A., & Zikri, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 194–202.

Oktavia, N., & Desyandri, D. (2020). Validitas dan Praktikalitas Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar Kota Padang. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 58–67. Diambil dari http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd/article/view/112704

Pebriana, U., Ekowati, D. W. W., & Fantiro, F. A. (2017). Peningkatan Keterampilan Menyimak Melalui Model Pembelajaran Artikulasi Dan Media Boneka Tangan Pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 SDN Pejok II Kedungadem Bojonegoro. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 766–772. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol5.no2.766-772

Priyatni, E. T., & Wahono, A. S. (2012). Model Penyusunan Bahan Ajar Membaca Berbasis Pendidikan Multikultural Dan E-Learning. Litera, 11(1). https://doi.org/10.21831/ltr.v11i1.1075

Qomalasari, E. N., Karlimah, & Respati, R. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan E-Modul Materi Bilangan Pecahan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1890–1900.

Setiyani, U. F., Wijayanti, A., & Artharina, F. P. (2019). Pengembangan CD Interaktif Macromedia Flash Berbasis Nilai Karakter Subtema 1 Aku Dan Cita-Citaku Kelas IV. Jurnal Sinektik, 2(2), 185–198. https://doi.org/10.33061/js.v2i2.3331

Setyaningsih, T., & S, F. (2020). Analisis Pemanfaatan Macromedia Flash 8 Sebagai Upaya Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(9), 132–149.

Sumarsono, A., & Sianturi, M. (2019). Peluang Media Interaktif dalam Menunjang Efektivitas Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 6(2), 101–110. https://doi.org/10.30734/jpe.v6i2.353

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Violadini, R., & Mustika, D. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Metode Inkuiri Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1210–1222. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.899

Wahyugi, R., & Fatmariza. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Software Macromedia Flash 8 Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 785–793. Diambil dari https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.439

Weriyanti, Firman, Taufina, & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Dengan Strategi Question Student Have Di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 4(2), 476–483.

Wibowo, S. A., Murtono, Santoso, & Utaminingsih, S. (2021). Efektifitas Pengembangan Buku Ajar Berbasis Nilai-Nilai Karakter Multikultural Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(1), 54–62. https://doi.org/10.24246/j.js.2021.v11.i1.p54-62




DOI: https://doi.org/10.21831/jpe.v12i2.62368

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Prima Edukasia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Prima Edukasia indexed by:

All rights reserved p-ISSN: 2338-4743 |e-ISSN: 2460-9927

Creative Commons LicenseJurnal Prima Edukasia by http://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View Prima Edukasia Journal Stats