Counter-narratives of religious radicalism through mosque-based Islamic education to build inclusive religiosity in Indonesia
Benni Setiawan, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Sun Choirol Ummah, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Almu'tasim, A. (2017, May). Mereduksi radikalisme mahasiswa berbasis nilai-nilai multikultural di perguruan tinggi Islam. In Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, (1), 524-534. Retrieved from http://proceedings.kopertais4.or.id/index.php/ancoms/article/view/53/54.
Ansari, R. (2016). Kerja sama bilateral Indonesia dan Australia dalam penanganan terorisme di Indonesia tahun 2002-2013. Journal of International Relations, 2(1), 88-96. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/135171-ID-none.pdf.
Armstrong, K. (2004). History of god: The 4,000-year quest of Judaism, Christianity, and Islam. New York: Gramercy.
Azca, M. N. (2013). Yang muda, yang radikal: Refleksi sosiologis terhadap fenomena radikalisme kaum muda muslim di Indonesia Pasca Orde Baru. Jurnal Maarif, 8(1), 14-44.
Daheri, M., Wanto, D., & Sugiatno, S. (2022). Kontra radikalisme: Pemahaman teks agama calon guru. el-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 4(2), 159-170. DOI: https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v0i0.4147.
Daulay, H. P., Dahlan, Z., Matondang, J. A. S., et al. (2020). Masa keemasan Dinasti Umayyah dan Dinasti Abbasiyah. Jurnal Kajian Islam Kontemporer (JURKAM), 1(2), 72-77. http://ejurnal.seminar-id.com/index.php/jurkam/article/view/612.
Dwiyanti, N. (2017). Peran komunikasi pengurus FKUB dalam mencegah konflik antar umat beragama di Kota Batam. DIMENSI, 6(3). 491-502. DOI: 10.33373/dms.v6i3.1232.
Farahati, A. (2011). The mosque as the first political-ideological base in the Islamic society. J. Pol. & L., 4, 146. DOI: 10.5539/jpl.v4n1p146.
Hadiz, V. R. (2016). Islamic populism in Indonesia and the Middle East. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
Harahap, A. Y. M. (2018). Spritualisme dan pluralisme agama. Jurnal As-Salam, 2(1), 28-36. DOI: https://doi.org/10.37249/as-salam.v2i1.7.
Haryani, E. (2020). Pendidikan moderasi beragama untuk generasi milenia: Studi kasus “Lone Wolf” pada anak di Medan. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 18(2), 145-158. DOI: https://doi.org/10.32729/edukasi.v18i2.710.
Ibda, H., & Saifuddin, K. (2019). Strategi Lembaga Takmir Masjid Nahdlatul Ulama (LTM NU) Temanggung dalam mencegah radikalisme agama. el-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 1(2). 123-135. https://journal.iain-samarinda.ac.id/index.php/el-Buhuth/article/view/1604/pdf.
Irwanto, I., Aziz, F., Wijanarko, A. S., Widiastoni, N., & Ningnurani, N. (2017, November). Upaya pemulihan kerukunan pasca pilkada dalam menciptakan kerukunan hidup antar umat beragama di Daerah Istimewa Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu. Retrieved from https://ejournal.up45.ac.id/index.php/Publikasi_Prosiding_UP45_2017/article/view/455/399.
Kamaluddin, K., Sari, I., & Anggraini, M. (2021). Intoleransi menurut tokoh agama Islam dan Kristen. Studia Sosia Religia, 4(1), 1-13. DOI: http://dx.doi.org/10.51900/ssr.v4i1.9548.
Liata, N. (2020). Relasi pertukaran sosial antara masyarakat dan partai politik. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia (JSAI), 1(1), 79-95. DOI: https://doi.org/10.22373/jsai.v1i1.483.
Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1992). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oks, California: Sage Publications Inc.
Mubarok, M. Z. (2013). Dari semangat Islam menuju sikap radikal: Pemikiran dan perilaku keberagamaan mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Jurnal Maarif, 8(1), 192-2017.
Mubarok, M.Z. & Hamid, A.F.A. (2018). The rise of radicalism and terrorism in Indonesia and Malaysia. RISEA: Review of Islam in Southeast Asia, 1(1), 29-43. Retrieved from http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/risea/article/view/9645/5000.
Mukhlisin, M. R. F. & Arsyam, M. (2022). Genealogi gerakan fundamentalisme Islam di Indonesia. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 3(2), 1-10. DOI: https://doi.org/10.55623/au.v3i2.119.
Nasir, H. (2019). Moderasi Indonesia dan keindonesiaan perspektif sosiologi. Repository UMMAT. Retrieved from http://afi.uin-suka.ac.id/media/dokumen_akademik/51_20200430_PIDATO%20GB%20UMY%20Prof%20Dr%20Haidar%20Nasir.pdf.
Natalia, A. (2016). Faktor-faktor penyebab radikalisme dalam beragama (Kajian sosiologi terhadap pluralisme agama di Indonesia). Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 11(1), 36-56. DOI: https://doi.org/10.24042/ajsla.v11i1.1436.
Pedrason, R. (2022). Analisis gerakan Jamaah Ansharusy Syariah sebagai organisasi Islam radikal dan dampaknya terhadap kedaulatan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(3), 2428-2436. DOI: https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v7i3.6523.
Putra, I. E., & Sukabdi, Z. A. (2013). Basic concepts and reasons behind the emergence of religious terror activities in I ndonesia: An inside view. Asian Journal of Social Psychology, 16(2), 83-91. DOI: https://doi.org/10.1111/ajsp.12001.
Qodir, Z. (2013). Deradikalisasi Islam dalam perspektif pendidikan agama. Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 85-107. DOI: 10.14421/jpi.2013.21.85-107.
Roby, A. F. & Muhid, A. (2022). Pendidikan karakter siswa pondok pesantren dalam upaya mencegah radikalisme: Literature riview. Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum dan Pendidikan, 7(1), 1-1. DOI: https://doi.org/10.55102/alyasini.v7i1.4523.
Safitri, A. R., Anggraini, D. M., & Muhyatun, M. (2021). Peran pendidikan karakter dalam penggunaan media sosial bagi remaja. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(2), 143-148. DOI: https://doi.org/10.30998/ocim.v1i2.5846.
Sapitri, R. (2022). Mendesain Wayfinding Jembatan Laluan Madani Batam Center. Jurnal Rupa Matra, 1(1), 53-57. https://journal.iteba.ac.id/index.php/jurnalrupamatra/article/view/35.
Setiawan, B. (2016). Muhammadiyah dan Radikalisme. Investor Daily. 26 November 2016. https://investor.id/opinion/muhammadiyah-dan-radikalisme.
Syafi’i, A. (2017). Radikalisme agama (analisis kritis dan upaya pencegahannya melalui basis keluarga sakinah). Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya, 2(1), 352-376. Retrieved from http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3165.
Syamsudin, M. H. (2021). Titik temu fundamentalisme, radikalisme, dan terorisme gerakan Jamaah Islamiyah (JI) (Studi kasus bom Bali I). Jurnal Pemikiran Politik Islam, 4(2), 174-189. DOI: 10.21043/politea.v4i2.11732.
Syukur, S. (2012). Islam radikal VS Islam rahmah kasus Indonesia. Jurnal THEOLOGIA, 23(1), 89-107. DOI: http://dx.doi.org/10.21580/teo.2012.23.1.1761.
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Depdiknas RI.
Venkatraman, A. (2007). Religious basis for Islamic terrorism: The Quran and its interpretations. Studies in Conflict & Terrorism, 30(3), 229-248. DOI: ttps://doi.org/10.1080/10576100600781612.
Yasa, I. W. C. (2019). Determinasi konflik, toleransi terhadap kerukunan antar umat beragama di kota Batam. Menara Ilmu, 13(5), 49-58. DOI: https://doi.org/10.33559/mi.v13i5.1350.
Yatim, B. (2001). Sejarah peradaban Islam. Jakarta: Rajawali Pers.
DOI: https://doi.org/10.21831/jk.v7i1.60058
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
p-ISSN: 2580-5525 || e-ISSN: 2580-5533
Indexed by:
View My Stats
Jurnal Kependidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jk is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View Journal Stats