PENGARUH TES FORMATIF DAN METODE PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS TERHADAP KEMAMPUAN VERBAL LINGUISTIK

Citra Dewi, Program Studi Sastra Inggris Universitas Dehasen Kota Bengkulu, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh tes formatif dan metode pembelajaran terhadap kemampuan verbal linguistik siswa. Penelitian dilaksanakan di SMP Islam Terpadu IQRA’ dan SMP Islam Terpadu Al-QALAM di Bengkulu pada semester kedua tahun pelajaran 2011/2012 dengan sampel sebanyak 80 siswa kelas VII yang dipilih secara klaster dan random. Data dikumpulkan menggunakan instrumen kemampuan verbal linguistik dalam bentuk pilihan ganda. Data yang terkumpul selanjutnya dianalisis menggunakan ANAVA dua jalur. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan verbal linguistik (1) siswa yang diberi tes uraian lebih tinggi daripada siswa yang diberi tes menjodohkan, (2) siswa yang diajar dengan metode komunikatif kemampuan verbal linguistiknya lebih rendah daripada siswa yang diajar dengan metode audio lingual, (3) terdapat interaksi yang signifikan antara tes formatif dengan metode pembelajaran terhadap kemampuan verbal linguistik siswa, (4) pada kelompok siswa yang diberi tes uraian, siswa yang diajar dengan metode pembelajaran komunikatif lebih tinggi dibandingkan siswa yang diberi tes menjodohkan, (5) pada kelompok siswa yang diberi tes menjodohkan, siswa yang diajar dengan metode pembelajaran komunikatif lebih rendah dibandingkan dengan siswa yang diajar dengan metode audio lingual, (6) pada kelompok siswa yang diajar dengan metode pembelajaran komunikatif, siswa yang diberi tes uraian lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang diajar dengan metode audio lingual, (7) pada kelompok siswa yang diajar dengan metode audio lingual, siswa yang diberi tes uraian lebih rendah dibandingkan dengan siswa yang diberi tes menjodohkan.

Kata kunci: bentuk tes formatif, metode pembelajaran komunikatif, metode pembelajaran audio lingual, kemampuan verbal linguistik

______________________________________________________________

THE EFFECTS OF FORMATIVE TEST AND ENGLISH INSTRUCTIONAL METHOD ON THE STUDENTS’ VERBAL LINGUISTIC COMPETENCE

Abstract This study is aimed to find out the effect of formative test and English instructional  method on the student’s verbal linguistic competence. This research is done in the second semester of the 7th grades of SMP Islam Terpadu IQRA’ and SMP Islam Terpadu Al-Qalam at province of Bengkulu  in academic year 2011/2012. The research involves 80 students as the sample chosen through clustering. The data were collected through test instrument in the form of multiple choices. The data obtained is then analyzed by applying two ways ANAVA. The result shows: (1) The students given essay test have higher verbal linguistic competence than those given matching test, (2) The students taught with communicative method have lower verbal linguistic competence than those taught with audio lingual, (3) There is a significant interaction between formative test and English instructional method towards the students’ verbal linguistic competence, (4) The verbal linguistic competence of students taught with communicative method and given essay test is higher than that of students taught with audio lingual method, (5) For  students measured with matching test, the students taught with communicative method have lower verbal linguistic competence than those taught with the audio lingual method, (6) For the  students taught with communicative method, the students measured with essay test have  higher verbal linguistic competence than students measured with the matching test, and (7) for the students taught with audio lingual method, the students measured with essay test have  lower verbal linguistic competence than the students measured with the matching test.

Keywords: formative test model, communicative instructional method, audio lingualinstructional method, the students’ verbal linguistic competence


Full Text:

FULL TEXT PDF

References


Anderson, Charles J., C. Clapham, & Dianne Wall. (1995). Language Test and Evaluation. Cambridge University Press, New York.

Braine, George. (2005). Teaching English to The World. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Brown, Douglas. (2004). Language Assessment: Principles and Classroom Practice. New York: Pearson Education Inc.

Gardner, Howard. (1993). Frames of Minds: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Collins.

Gronlund, Norman E. (1982). Constructing Achievement Tests. London: Prentice Hall Inc.

Kubiszyn, Tom, & G. Borich. (2007). Educational Testing and Measurement. New York: John Wiley & Sons.

Lwin, May, Adam Khoo, Kenneth Lyen, & Caroline Sim. (2008). How to Multiply Your Child's Intelligence. Jakarta: PT. Indeks.

Nitko, Anthony J. (1989). Designing Tests That are Integrated with Instruction Educational Measurement. New York: MacMillan.

Norland, Deborah L., & Terry Pruet Said. (2006). A Kaleidescope of Models and Strategies for Teaching English to Speaker of Other language. New York: Teacher Ideas Press.

Nurgiyantoro, Burhanudin. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Popham, W. James. (1995). Classroom Assessment: What Teacher Needs to Know. Boston: Allyn & Bacon.

Richard, Jack, & Theodore Rogers. (1994). Approaches and Methods in Language Teaching. Australia: Cambridge University Press.

Richard, Jack, & Theodore Rogers. (1986). Approach and Method in Language Teaching: Description and Analysis. Australia: Cambridge University Press.

Richards, Jack C., & Willy A. Renandya. (2002). Methodology in Language Teaching. New York: Cambridge University Press.

Sinembela, Ida. (1994). Tes Esai Pemetaan Konsep Sebagai Alat Ukur Dalam Belajar Bermakna. Disertasi. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Sunandar. (2000). Pengaruh Metode Mengajar dan Bentuk Tes Formatif Terhadap Hasil Belajar Matematika. Disertasi. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Tarigan, Henry Guntur. (2009). Metodologi Pengajaran Bahasa. Bandung: Angkasa.

Tientje, Nurlaila Nqm. (2010). Multiple Intelligensi Pendidikan Usia Dini. Bogor: Rekatama.

Wahab, Abdullah A. (2008). Metode dan Model-Model Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Windura, Sutanto. (2008). Brain Management Series. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Woolfolk, Anita. (2009). Educational Psychology. Boston: Pearson Education Inc.




DOI: https://doi.org/10.21831/pep.v16i1.1114

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Find Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan on:

   

ISSN 2338-6061 (online)    ||    ISSN 2685-7111 (print)

View Journal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Visitor Statistics