Implementasi Pendekatan Scientific dalam Pembelajaran Bahasa Jawa
DOI:
https://doi.org/10.21831/didaktika.v5i1.43114Abstract
This study aimed to analyze the application of the scientific learning model in Javanese language learning. This research uses a qualitative approach with the type of case study research. Data were collected by interview, observation, and documentation. Data analysis is carried out using three stages: reducing data, presenting data, and making conclusions or verification. The results showed that implementing the scientific approach in learning Javanese language class V at SD Negeri Karanganyar Purbalingga was carried out through five stages: observing, asking, exploring, associating, and communicating activities. In the following actions, the teacher determines the real object of observation to foster curiosity and utilize the media so that learning is not stuck with textbooks. In the questioning activity, the teacher gives students the freedom to ask questions related to the studied material. In addition, the teacher also provides questions that explore high-level cognitive abilities. In exploring activities, the teacher explores information from students about learning materials. The activities are conducted through experiments, associating teachers, and designing teaching materials according to the 2013 curriculum. Then in communication activities, the teacher gives students the freedom to convey the results of their observations orally and in writing.
Keywords: observing, questioning, exploring, associating, communicating
=====================================================
Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis penerapan model pembelajaran saintifik dalam pembelajaran Bahasa Jawa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Data dikumpulkan dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Analis data dilakukan dengan menggunakan tiga tahap yaitu mereduksi data, menyajikan data, dan membuat kesimpulan atau verifikasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi pendekatan scientifik dalam pembelajaran bahasa Jawa kelas V di SD Negeri Karanganyar Purbalingga dilakukan melalui lima tahapan,yaitu kegiatan mengamati, menanya, mengeksplorasi, mengasosiasi, dan mengkomunikasikan. Pada kegiatan mengamati, guru menentukan objek pengamatan yang nyata untuk menumbuhkan rasa ingin tahu dan memanfaatkan media sehingga pembelajaran tidak terpaku dengan buku teks. Pada kegiatan menanya, guru memberikan kebebasan peserta didik mengutarakan pertanyaan terkait materi yang dipelajari. Selain itu guru juga memberikan pertanyaan yang menggali kemampuan kognitif tingkat tinggi. Pada kegiatan mengeksplorasi, guru menggali informasi dari peserta didik tentang materi pembelajaran, dimana kegiatan itu dilakukan melalui eksperimen. Pada kegiatan mengasosiasi guru merancang bahan ajar sesuai kurikulum 2013. Kemudian pada kegiatan mengkomunikasikan, guru memberikan kebebasan peserta didik untuk menyampaikan hasil pengamatan secara lisan dan tertulis.
Kata kunci: mengamati, menanya, mengeksplorasi, mengasosiasi, mengkomunikasikan
References
Arafik, M & Rumidjan. Profil Pembelajaran Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan. 25(1). 55-61.
Ayuni, F. N. (2016). Pemahaman Guru Terhadap Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Geografi. Jurnal Geografi Gea, 15(2). https://doi.org/10.17509/gea.v15i2.3542
Hanik, N. R., Harsono, S., & Nugroho, A. A. (2018). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching And Learning Dengan Metode Observasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Matakuliah Ekologi Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 9(2), 127. https://doi.org/10.26418/jpmipa.v9i2.26772
Huda, N. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 52–75. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v1i2.113
Latifah, N. N. (2019). Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Jawa dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013 Di SDN Sambiroto 01 Semarang. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 149-158. https://doi.org/10.21009/10.21009/JPD.081
Lazwardi, D. (2017). Manajemen Kurikulum sebagai Pengembangan Tujuan Pendidikan. Al-Idaroh, 7(1), 99–112. https://doi.org/10.24042/alidarah.v7i1.1112
Mansur, N. (2012). Urgensi Kurikulum Muatan Lokal Dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah idaktika, 13(1). https://doi.org/10.22373/jid.v13i1.465
Moleong, L. J. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Rosda.
Persada, Y. I., & Ery Tri Djatmika I Nyoman Sudana Degeng. (2020). Pelaksanaan Pendekatan Scientific dalam Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan, 5(1), 114–120. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i1.13151
Rokhmah, W. (2020, February 15). Implementasi Pendekatan Scientific dalam Pembelajaran Bahasa Jawa di Kelas Vb [Personal communication].
Sofyan, F. A. (2019). Implementasi Hots Pada Kurikulum 2013. Inventa, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.36456/inventa.3.1.a1803
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Sukriyatun, G. (2016). "Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ips (Sejarah) Di Kelas 9.1 Tentang Perang Dunia Ii, Di Smpn 16 Kota Bogor Tahun Pelajaran 2012 / 2013. Istoria: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 12(1). https://doi.org/10.21831/istoria.v12i1.9545
Suyitno, S., & Utami, H. R. (2017). Relevansi Tema Kurikulum 2013 Sekolah Dasar Muatan Lokal - Nasional. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 6(2). https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v6i2.1346
Wartinah. (2020, February 18). Implementasi Pendekatan Scientific dalam Pembelajaran Bahasa Jawa [Personal communication].
Widyatmojo, G., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbentuk Game untuk Menstimulasi Aspek Kognitif dan Bahasa. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 38. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.10194
Yuliani, A. (2020, February 7). Implementasi Pendekatan Scientific dalam Pembelajaran Bahasa Jawa di Kelas Va [Personal communication].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.