Linktree-based digital media development to improve learning on the Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) curriculum in cosmetology education
Astrid Sitompul, Universitas Negeri Medan, Indonesia
Marnala Tobing, Universitas Negeri Medan, Indonesia
Asyiqaruzqi Fauziah, University Teknologi Malaysia, Malaysia
Abstract
Keywords
References
Ainia, D. K. (2020). MERDEKA BELAJAR DALAM PANDANGAN KI HADJAR DEWANTARA DAN RELEVANSINYA BAGI PENGEMBANGAN PENDIDIKAN KARAKTER. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101. https://doi.org/10.23887/jfi.v3i3.24525
Amaliah, N., Jirana, J., & Damayanti, M. (2021). Sosialisasi Pembuatan Linktree sebagai Media Pembelajaran Alternatif Masa Pandemi Covid 19 pada Guru-Guru SDN 18 Galung Lombok Polewali Mandar. JATI EMAS (Jurnal Aplikasi Teknik Dan Pengabdian Masyarakat), 5(3), 59. https://doi.org/10.36339/je.v5i3.510
Andika, I. P. W., & Yudiana, K. (2022). Aktivitas Pembelajaran Berbantuan Media Linktree Meningkatkan Literasi Sains dan Kemampuan Metakognitif pada Materi Macam-Macam Gaya Muatan IPA Kelas IV. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 52–60. https://doi.org/10.23887/JEU.V10I1.47635
Anglada, D. (2007). An Introduction to Instructional Design: Utilizing a Basic Design Model. http://www.pace.edu/ctlt/newsletter
Arsyad, A. T., & Widuhung, S. D. (2022). Dampak Merdeka Belajar Kampus Merdeka Terhadap Kualitas Mahasiswa. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 3(2), 88. https://doi.org/10.36722/jaiss.v3i2.1027
Baharuddin, M. R. (2021). Adaptasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Fokus: Model MBKM Program Studi). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 195–205. https://doi.org/10.30605/JSGP.4.1.2021.591
Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital. Remaja Rosdakarya.
Budiyono, B. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 300. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2475
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Fatimah, D., Isfiaty, T., Dharmawan, C., Derwentyana, R., & Maharlika, F. (2022). Penguatan Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Program Studi Desain Interior- Universitas Komputer Indonesia. Jurnal Pendidikan, 10(2), 189–198. https://doi.org/10.36232/PENDIDIKAN.V10I2.1883
Fatmawati, E. (2020). DUKUNGAN PERPUSTAKAAN DALAM IMPLEMENTASI “KAMPUS MERDEKA DAN MERDEKA BELAJAR.” Jurnal Pustaka Ilmiah, 6(2), 1076–1087. https://doi.org/10.20961/JPI.V6I2.46682
Fauziah, Y., & Vantissha, D. (2021). PENGARUH IMPLEMENTASI KEGIATAN MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA (MBKM) TERHADAP MAHASISWA DI PROGRAM STUDI SISTEM INFORMASI FAKULTAS ILMU KOMPUTER UNIVERSITAS ESA UNGGUL (Vol. 8). https://digilib.esaunggul.ac.id/public/UEU-Journal-23095-11_2192.pdf
Fitriani, F., Muzakkir, M., Astuti, E. R. P., Jayadi, A., & Gunawan, S. (2021). PELATIHAN PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN LINKTREE DAN MICROSOFT KAIZALA UNTUK MENUNJANG PEMBELAJARAN DARING BAGI GURU. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(3), 839. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i3.5393
Frananda, M., Kurnia, M. D., Jaja, J., & Hasanudin, C. (2023). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka untuk Memenuhi Kebutuhan Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pendidikan Edutama, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.30734/JPE.V10I1.2868
Fuadi, T. M., & Aswita, D. (2021). MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA (MBKM) : BAGAIMANA PENERAPAN DAN KEDALA YANG DIHADAPI OLEH PERGURUAN TINGGI SWASTA DI ACEH. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 5(2), 603–614. https://doi.org/10.30601/DEDIKASI.V5I2.2051
Hidayah, U., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2016). Konsistensi KI, KD, dan Indikator Pada Evaluasi Guru dalam Pembelajaran Eksposisi Berdasarkan Kurikulum 2013 Siswa Kelas X MAN Patas. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 5(3). https://doi.org/10.23887/JJPBS.V5I3.8766
Isromia, S. (2021). Keefektifan pembelajaran e-learning berbantuan linktree terhadap hasil belajar IPA materi tata surya kelas VI MIN 1 kota Surabaya. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.
Januszewski, A., & Molenda, M. (2008). Technology: A Definition with Commentary. Lawrence Erlbaum Associates.
Kuncoro, J., Handayani, A., & Suprihatin, T. (2022). PENINGKATAN SOFT SKILL MELALUI KEGIATAN MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA (MBKM). Proyeksi: Jurnal Psikologi, 17(1), 112–126. https://doi.org/10.30659/JP.17.1.112-126
Kurniawati, R. , Fuada, S., & Dawani, F. (2021). Pemanfaatan Linktree, Google Form, Youtube dan Quizizz sebagai Media Bantu Pembelajaran Daring Selama Periode Adaptasi Baru di SDN Dayeuhkolot II Subang. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education (IJOCSEE), 1(2), 85–94.
Kusuma, A. M., & Mahardi, P. (2021). ANALISIS DESKRIPTIF TERHADAP PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN E - MODUL INTERAKTIF BERBASIS SOFTWARE APLIKASI LECTORA INSPIRE. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 7(2). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-kajian-ptb/article/view/42726
Kusumawijaya, R. I., Novianti, I., & Wibowo, T. U. S. H. (2022). Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM): Program Magang dan Aplikasinya dalam Pendidikan Sejarah. Langgong: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.30872/LANGGONG.V2I1.1613
Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 12(2), 28–43. https://doi.org/10.36588/sundermann.v1i1.18
Meke, K. D. P., Astro, R. B., & Daud, M. H. (2021). Dampak Kebijakan Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) pada Perguruan Tinggi Swasta di Indonesia. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 675–685. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1940
Munir. (2017). Pembelajaran Digital. Bandung: Alfabeta.
Nurafni, & Ninawati, M. (2021). Efektivitas Penerapan Aplikasi Linktree dan Wordwall Terhadap Motivasi Intrinsik Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 9(2), 217–225. https://doi.org/10.22219/JP2SD.V9I2.17317
Nurdyansyah, N. (2019). Media Pembelajaran Inovatif.
Purwati, L. M. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL INTERAKTIF BERBASIS ADOBE FLASH PADA MASA PANDEMI DI SEKOLAH DASAR. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 5(2), 152–158. https://doi.org/10.36379/AUTENTIK.V5I2.133
Putro, W. A. S., Sugiono, S., Istiyono, I., & Widiyaningsih, W. R. (2023). Dampak Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Olahraga Divisi Bola Besar di Madrasah Aliyah Negeri Kota Sorong. Jurnal Pendidikan, 11(2), 308–316. https://doi.org/10.36232/PENDIDIKAN.V11I2.4349
Ratnawati. (2016). Desain media pembelajaran berbasis link untuk meningkatkan minat belajar siswa pada mata pelajaran IPS pada kelas VII di SMP Negeri 4 Sungguminasi. Jurnal Media Komunikasi Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 3(1), 74–87.
Rayanto, Y. H., & Sugianti. (2020). PENELITIAN PENGEMBANGAN MODEL ADDIE DAN R2D2: TEORI & PRAKTEK - Yudi Hari Rayanto , Sugianti - Google Buku. Pasuruan: Lembaga Academic & Research Institute.
Riduwan. (2016). Skala Pengukuran Variabel-Variabel enelitian. alfabeta.
Riyana, C., & Setiawan, B. (2023). 3D Interactive Virtual Reality Media to Improve Learning Outcomes in Thematic Subjects. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 12(2), 223–233. https://doi.org/10.23887/jpiundiksha.v12i2.58472
Rodiyah, R. (2021). Implementasi Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Era Digital dalam Menciptakan Karakter Mahasiswa Hukum yang Berkarakter dan Profesional: Implementation of the “Merdeka Belajar Kampus Merdeka” Program in the Digital Era in Creating Character and Professional Law Students. Seminar Nasional Hukum Universitas Negeri Semarang, 7(2), 425–434. https://doi.org/10.15294/SNHUNNES.V7I2.737
Rohdiana, R., Rustam, R., & Rasdawita, R. (2022). Model Project Based Learning Materi Menulis Teks Anekdot Berbasis Kearifan Lokal Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan, 10(2), 209–217. https://doi.org/10.36232/PENDIDIKAN.V10I2.2194
Satrio, Y. D. (2020). LKP : Rancang Bangun Aplikasi Tautan GNFI Berbasis Website pada Perusahaan Good News From Indonesia.
Setyaningsih , M. D., Dewi, N. R., Artikel, I., & Alamatkorespondensi, . (2015). PENGEMBANGAN MEDIA PAPAN PERMAINAN BERBASIS SCINCE-EDUTAINMENT TEMA MAKANAN UNTUK SISWA KELAS VIII. Unnes Science Education Journal, 4(3). https://doi.org/10.15294/USEJ.V4I3.8842
Sudaryanto, S., Widayati, W., & Amalia, R. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Aplikasinya dalam Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia. Kode: Jurnal Bahasa, 9(2). https://doi.org/10.24114/kjb.v9i2.18379
Sugiyono. (2013). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.
Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13–28. https://ejournal.unib.ac.id/semiba/article/view/13357
Susetyo, S. (2020). Permasalahan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP Universitas Bengkulu. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 29–43. https://ejournal.unib.ac.id/semiba/article/view/13358
Tohir, M. (2020). Buku Panduan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka.
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). KURIKULUM MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA: SEBUAH KAJIAN LITERATUR. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718
Zaccaria, A. (2020, July 6). Bootstrapped and Global from Day One. The Story of Linktree. https://startupnation.com/start-your-business/bootstrapped-global-linktree/
DOI: https://doi.org/10.21831/jpv.v14i2.71229
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal indexed by: