The link and match of the demand and supply for productive vocational school teachers with regard to spectrum of vocational skills in the perspective of education decentralization

Authors

  • A.G. Tamrin Universitas Sebelas Maret
  • S Slamet Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogykarta
  • S. Soenarto Fakulats teknik Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.21831/jpv.v8i1.15135

Keywords:

link and match, demand, supply.

Abstract

The purpose of this study was to describe the pattern of link and match of the demand and supply for productive vocational school teachers which should be carried out in the future. This study is descriptive qualitative with the grounded theory approach. The unit of analysis consisted of: policy makers at central level; policy makers at local level; productive vocational school teachers; Teacher Education Institutes (LPTK), and Non-Teacher Education Institutes (Non-LPTK). The data were analyzed using the three phases: open coding, axial coding, and selective coding. The research results are as follows. (1) The pattern of the demand for productive vocational school teachers has been fulfilled through such programs as Three Year Diploma for Vocational Teacher of Engineering, Bond-based Remuneration for Bachelor's Level, Civil Servant Recruitment, Regional Civil Servant Recruitment, and Non-permanent Teachers. (2) Productive vocational school teachers supplied included LPTK graduates majoring in 22 vocational skills training programs and Non-LPTK graduates majoring in 45 vocational skills training programs out of 48 programs. (3) Productive vocational school teachers were distributed in three types of programs. (4) A system of vocational teacher education was conducted by increasing and refining. (5) Link and Match pattern of demand and supply for productive vocational school teachers involved integration of supply for LPTK graduates and that of Non-LPTK graduates, the distribution of such supply, and the pattern of implementation of vocational teacher education.

Author Biography

A.G. Tamrin, Universitas Sebelas Maret

Profil Singkat

A.G. Tamrin dilahirkan di Rajabasa (Bandar Lampung) pada tanggal 2 Januari 1967 dari pasangan Bapak Sulaiman (Almarhum) dan Ibu Kustiyah. Menyelesaikan pendidikan di SD Negeri Rajabasa tahun 1979, SMP Negeri Kedaton tahun 1982, STM Negeri Tanjung Karang tahun 1985, Sarjana Pendidikan di FPTK IKIP Padang tahun 1990, S2 Pendidikan Teknologi dan Kejuruan di PPs IKIP Yogyakarta tahun 1997, S2 Ilmu Lingkungan di  PPs Universitas Sebelas Maret tahun 2004, dan S3 Pendidikan Teknologi dan Kejuruan di PPs Universitas Negeri Yogyakarta tahun 2017.

Pada tahun 1990 bekerja sebagai guru di STM Ganesha Metro Lampung Tengah, terhitung mulai tanggal 1 Maret tahun 1991 diangkat sebagai dosen Kopertis Wilayah VII dpk pada FPTK IKIP PGRI Madiun, kemudian terhitung mulai tanggal 1 Mei tahun 2000 sampai sekarang bekerja sebagai dosen di FKIP Universitas Sebelas Maret Surakarta. Selain sebagai dosen,  juga sebagai penulis buku SMK, tim teknis Program Adiwiyata di Kementerian Lingkungan Hidup dan Kehutanan, tim pembina Program Adiwiyata Propinsi Jawa Timur, Jawa Tengah, dan Daerah Istimewa Yogyakarta, asesor di Lembaga Pengembangan dan Pemberdayaan Kepala Sekolah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, serta tim PPE di Hanns Seidel Foundation Jerman.

References

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory a practical guide through qualitative analysis. London: SAGE Publications.

Cresswell, J. W. (2015). Penelitian kualitatif dan desain riset memilih di antara lima pendekatan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ditjen Mandikdasmen. (2008). Spektrum keahlian SMK. Jakarta: Ditjen Mandikdasmen.

Ditjen Pendidikan Menengah. (2013). Spektrum keahlian SMK. Jakarta: Ditjen Pendidikan Menengah.

Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2016). Spektrum keahlian SMK. Jakarta: Ditjen Mandikdasmen.

Djojonegoro, W. (1998). Pengembangan sumberdaya manusia melalui sekolah menengah kejuruan (SMK). Jakarta: PT. Jayakarta Agung Offset.

Jenner, R. G. (2010). Menghadapi melonjaknya kebutuhan guru SMK, P4TK-SB godok SDM siap alih fungsi. Retrieved September 16, 2017, from www.pppgkes.com.

Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Rencana strategis Kementerian Pendidikan Nasional 2010-2014. Jakarta: Kemdiknas.

Bona, M. F. (2016). SMK masih kekurangan guru produktif. Harian Suara Pembaruan, hlm.1.Retrieved Juni 24, 2016

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis data kualitatif (terjemahan Tjetjep Rohendi Rohidi). Jakarta: UI-Press.

Republik Indonesia (2003). Undang-Undang RI Nomor 20, Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Sugiyono. (2009). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R & D. Bandung: CV Alfabeta.

Team of YPPTI. (2010). Reposisi dan reorientasi pendidikan kejuruan menjelang 2020. Jakarta: YPPT

Tilaar, H.A.R. (2004). Pendidikan Indonesia masa depan (universitas dan pendidikan guru). Jakarta: UNJ Press.

Downloads

Published

2018-02-28

How to Cite

Tamrin, A., Slamet, S., & Soenarto, S. (2018). The link and match of the demand and supply for productive vocational school teachers with regard to spectrum of vocational skills in the perspective of education decentralization. Jurnal Pendidikan Vokasi, 8(1), 40–52. https://doi.org/10.21831/jpv.v8i1.15135

Issue

Section

Articles