Analysis of Learning Motivation Based on the POE (Predict-Observe-Explain) Learning Model in Science Education
DOI:
https://doi.org/10.21831/jser.v9i2.83831Abstract
Learning motivation is an important factor in science learning, but it is still uneven among students. The particular study aimed to analyze the increase in student learning motivation after applying the Predict-Observe-Explain (POE) learning model compared to conventional methods. The method used descriptive quantitative with a structured survey technique. The subjects were seventh-grade students of MTs Darul Falah Langgam in the 2024/2025 school year. The sample was selected using a purposive sampling technique, consisting of 48 students, who were divided into two classes, namely VII A and VII B, each totaling 24 students. The research instrument was a questionnaire consisting of 30 questions with six indicators of learning motivation. The results showed that the POE learning model was more effective in increasing learning motivation than conventional methods. Students’ learning motivation in classes using the POE model increased by 68% (high category), meanwhile conventional methods increased by 58% (medium category). This finding indicates that the POE approach create a more interesting learning experience, increase student engagement, and help them understand concepts more deeply through the stages of prediction, observation, and explanation.
References
Amin, A. M., Alim, N. R., & Karmila, F.
(2023). Identifikasi Tingkat Motivasi
Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA
Berdasarkan Aspek ARCS. Jurnal
Metaedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan,
(2), 93–101.
https://doi.org/10.37058/metaedukasi.v4i2
.8413
Aningsih, & Shalecha, G. S. (2023).
Penerapan Model Pembelajaran
Contextual Teaching And Learning Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa
Sekolah Dasar Pada Materi Energi Gerak.
PEDAGOGIK, XI(1).
Arsyah, R. N., Zakiah, L., & Sumantri, M. S.
(2024). Pemberian Reward Dalam
Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar
Siswa Kelas Tinggi Sekolah Dasar.
Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
(2).
Djarwo, C. F. (2020). Analisis Faktor Internal
Dan Eksternal Terhadap Motivasi Belajar
Kimia Siswa SMA Kota Jayapura. Jurnal
Ilmiah IKIP Mataram, 7(1), 2355–6358.
Elarismoy Beporta Anusba, Putri Dwi
Sundari, Hidayati, H., & Silvi Yulia Sari.
(2023). Inovasi Modul Digital Berbasis
POE untuk Memfasilitasi Kemampuan
Pemahaman Konsep Kinematika Siswa.
JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 13(3),
–669.
https://doi.org/10.37630/jpm.v13i3.1145
Farhan Sagara, A., Sugiarti, L., Saputri, D. D.,
& Kusumayati, T. (2023). Upaya
Peningkatan Motivasi Belajar Peserta
Didik Dengan Media Pembelajaran
Berbasis Digital Web Nearpod. Bionstural,
(2).
Ferawati Jafar, A. (2021). Penerapan Metode
Pembelajaran Konvensional Terhadap
Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Al
Asma: Journal OF Islamic Education,
(2).
Hamzah B. Uno. (2023). Teori Motivasi dan
Pengukurannya. Bumi Aksara .
Hayati, N. (2020). Penerapan Strategi
Pembelajaran Bermain Dalam
Meningkatkan Motivasi dan Prestasi
Belajar Mata Pelajaran Biologi Bagi Siswa
Kelas XI-MIPA 5 SMA Negeri 1
Boyolangu Tahun Pelajaran 2017/2018.
EDUPROXIMA, 2(2).
Hidayat, A. M., Latif, N., Profesi, P., &
Prajabatan, G. (2023). Peningkatan
Motivasi Belajar Peserta Didik
Menggunakan Media Praktikum Virtual
Phet Simulation. Jurnal Pemikiran Dan
Pengembangan Pembelajaran (JP-3),
(2).
Hidayati, R., Triyanto, M., Sulastri, A., &
Husni, M. (2022). Faktor Penyebab
Menurunnya Motivasi Belajar Siswa Kelas
IV SDN 1 Peresak. Jurnal Educatio FKIP
UNMA, 8(3), 1153–1160.
https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.322
Huda, N., & Ikhsan, J. (2024). Menggugat
Metode Ceramah Dalam PendidikanMeluruskan Fitnah Mengusulkan
Paradigma Baru. CV. Jejak.
Hussain, H., & Wijaya, M. (2020). Penerapan
Model Pembelajaran POE (Prediction,
Obeservation, and Explanation) untuk
Meningkatkan Motivasi Peserta Didik
Kelas XI MS6 SMAN 3 Lau Maros (Studi
Pada Materi Pokok Asam-Basa). Jurnal
Ilmiah Pendidikan Kimia), 1(1), 51–60.
Ihzah, N. G. A., Samputri, S., & Rasyid, A.
(2024). Pembelajaran Upaya
Meningkatkan Motivasi Belajar IPA
Peserta Didik SMP Negeri 1 Makassar
Melalui Problem Based Learning. Jurnal
Pemikiran Dan Pengembangan, 6(2), 618.
Kurnia Sari, R., Chan, F., Kurnia Hayati, D.,
Syaferi, A., & Sa'Iidah, H. (2020). Analisis
Faktor Rendahnya Motivasi Belajar Siswa
Dalam Proses Pembelajaran IPA Di SD
Negeri 80/I Rengas Condong Kecamatan
Muara Bulian. Journal of Biology
Education Research, 1(2). http://e-
journal.metrouniv.ac.id/index.php/Al-
Jahiz
Lela, M., Etrie Jayanti, dan, Islam Negeri
Raden Fatah Palembang, U., & Selatan, S.
(2023). Efektivitas Penggunaan Modul
Pembelajaran Kimia Berbasis POE Materi
Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit
terhadap Hasil Belajar ORBITAL:
JURNAL PENDIDIKAN KIMIA. Orbital:
Jurnal Pendidikan Kimia, 7(1).
Lusidawaty, V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikri,
A. (2020). Pembelajaran IPA Dengan
Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk
Meningkatkan Keterampilan Proses Sains
Dan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah
Dasar. JURNAL BASICEDU, 4(1).
https://jbasic.org/index.php/basicedu
Maharani, M. (2021). Pengaruh Pemberian
Reward Terhadap Motivasi Belajar Siswa.
PROSIDING Seminar Nasional
"Bimbingan Dan Konseling Islami.
Makhmuri, & Andini, N. A. (2020). Pengaruh
Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil
Belajar Matematika Kelas IV SD Negeri
Panca Tunggal Tahun Ajaran 2019/2020.
Jemari: Jurnal Edukasi Madrasah
Ibtidaiyah , 2(1).
Maulidah, Z. N., Efendi, N., & Sartika, S. B.
(2022). Hubungan Persepsi Siswa tentang
Lingkungan Belajar dan Motivasi Belajar
Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA
SMP. Bahana Pendidikan: Jurnal
Pendidikan Sains, 4(2), 43–48.
https://doi.org/10.37304/bpjps.v4i2.5573
Murtihapsari, Parafia, A., & Rombe, P. Y.
(2022). Penerapan Model Pembelajaran
Predict Observe Explain (POE) untuk
Meningkatkan Pemahaman Konsep dan
Kemampuan Berfikir Kritis Dasar Siswa.
Jurnal Zarah, 10(1).
Nurfadilah, N., Asra, R., & Syaiful, S. (2022).
Pengaruh Model Pembelajaran Predict
Observe Explain dan Motivasi terhadap
Higher Order Thinking Skills Siswa Pada
Mata Pelajaran Biologi SMPN 9 Merangin.
BIODIK, 8(2), 181–190.
https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.12064
Pardede, H., Theresia Turnip, A., Manalu, A.,
Dewi Nagur, M., & Nababan, T. (n.d.).
Analisis Motivasi Belajar Siswa Pada
Pelajaran IPA SMP Methodist-9 Medan di
Era New Normal. Equilibrium : Jurnal
Pendidikan, 3.
http://journal.unismuh.ac.id/index.php/equ
ilibrium
Putra Juniantara, I., Prasetyo, P. W., & Dahan,
A. (2022). Analsisis Motivasi Belajar
Matematika Siswa Secara Daring di Masa
Pandemi. Jurnal Pendidikan Matematika
Undiksha, 13(1), 2613–9677.
Putri, P. N., & Herdi. (2023). Hubungan
Motivasi Belajar Dan Lingkungan Belajar
Dengan Kemandirian Belajar Peserta
Didik Smk Negeri Di DKI Jakarta. Insight:
Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 12(1).
Rafi Akbar, M., Magdalena, D., Septina, N.,
Candra Sari, A., Indah Susanti, O.,
Rohmah, Z., & Septian Nur Fajri, A.
(2023). Analisis Deskriptif Motivasi
Belajar Siswa Melalui Model Belajar
Kombinasi Pada Pandemi Covid-19.
PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan
Humaniora, 2(5).
Ritonga, R. (n.d.). Kajian Analisis Yang
Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa
Terhadap Pembelajaran IPA.
Saleh, H. K. I. P. B. (2024). Pengembangan
Modul Pembelajaran IPA Berbasis POE
(Prediction, Observe, Explanation) untuk
Meningkatkan Pemahaman Konsep dan
Keterampilan Proses SAINS pada Siswa
Kelas V. Jurnal Kapedas-Kajian
Pendidikan Dasar, 3(1), 114–126.
https://ejournal.unib.ac.id/index.php/kape
das/index
Salmawati, S., & Oktavia, W. D. (2023).
Analisis Motivasi Belajar Siswa pada
Pelajaran Fisika Kelas XI IPA di SMA
Negeri 6 Kota Jambi. Schrí¶dinger: Journal
of Physics Education, 3(3), 47–51.
https://doi.org/10.37251/sjpe.v3i3.500
Serawaidi, M., Harmi, H., Ridwan, R. Bin, &
Ristianti, D. H. (2024). Peran Guru
Bimbingan Konseling dalamMeningkatkan Persepsi dan Motivasi
Siswa Kelas VIII pada Mata Pelajaran IPA
Melalui Bimbingan Kelompok di SMP N
H Wukirsari Kab. Musi Rawas. Journal of
Education and Instruction (JOEAI), 7(1),
–202.
https://doi.org/10.31539/joeai.v7i1.9461
Setiawan, H., & Mudjiran, D. (2022).
Creating A Conduusive Learning
Environment For Elementary School Level
Students Menciptakan Lingkungan Belajar
Yang Kondusif Bagi Peserta Didik Tingkat
Sekolah Dasar. In | Jurnal CERDAS
Proklamator (Vol. 10, Issue 2).
Sri, A. S., Amini, A., Rizka, A., Siti, A., &
Yulita, M. (2023). Pengaruh Strategi
Pembelajaran dan Motivasi Belajar
terhadap Pemahaman Siswa. PUSTAKA:
Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 234–
https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i1.108
Sri, T., Wulandari, H., Winata, A., & Cacik,
S. (2021a). Penerapan Model
Pembelajaran POE (Predict-Observe-
Explain) Berbasis Telegram untuk
Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi
Belajar. Attractive : Innovative Education
Journal, 4(2).
https://www.attractivejournal.com/index.p
hp/aj/
Sri, T., Wulandari, H., Winata, A., & Cacik,
S. (2021b). Penerapan Model
Pembelajaran POE (Predict-Observe-
Explain) Berbasis Telegram untuk
Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi
Belajar. Attractive : Innovative Education
Journal, 4(2).
https://www.attractivejournal.com/index.p
hp/aj/
Suari, N. W. A., Juniartini, P. P., & Devi, N.
L. P. L. (2022). Analisis Faktor Yang
Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa
Terhadap Pembelajaran IPA. Jurnal
Pendidikan Dan Pembelajaran IPA
Indonesia, 12(2).
Sudirman, Kasmawati, & Sitti Jauhar. (2023).
Pengaruh Pemberian Reward Terhadap
Motivasi Belajar Siswa Kelas V SDN 198
Cinennung Kecamatan Cina Kabupaten
Bone. Bestari: Jurnal Pendidikan Dan
Kebudayaan, 4(1).
Sulistyowati, E. D., Hariyati, N., & Khamidi,
A. (2024). Hubungan Lingkungan Belajar
dan Motivasi Belajar terhadap Hasil
Belajar. Journal of Education Research,
(2).
Yanti, C. (2023). Peningkatan Motivasi
Belajar Siswa Melalui Penerapan
Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran
Ipa. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia
(JUBPI), 1(1), 122–135.
Yogi Fernando, Popi Andriani, & Hidayani
Syam. (2024). Pentingnya Motivasi
Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar
Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi
Pendidikan, 2(3), 61–68.
https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843
Yus'iran, Y., Buraidah, B., & Suswati, L.
(2021). Pengaruh Model Pembelajaran
Predict Observe-Explain (POE) Terhadap
Pemahaman Konsep Pada Materi Suhu
Dan Kalor. GRAVITY EDU ( JURNAL
PENDIDIKAN FISIKA ), 4(2), 6–9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Bungaa Edres

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Science Education Research allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to its articles' full texts and allows readers to use them for any other lawful purpose. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
- Authors are allowed to archive their submitted article in an open access repository
- Authors are allowed to archive the final published article in an open access repository with an acknowledgment of its initial publication in this journal