The Effectiveness of the Application of PhET with Inquiry Learning Model to Improve Understanding of the Concept
A. Wati, Universitas Riau, Indonesia
I. Mahadi, Universitas Riau, Indonesia
Abstract
PhET has many benefits as a means of instructional technology and media in the learning process, especially in Natural Sciences (IPA) subjects that require experimental activities. The study aimed to determine the effectiveness of using PhET simulations with inquiry learning models to increase students' conceptual understanding of static electricity. This type of research was quasi-experimental with a posttest-only control group design. The subjects were students of class IX at Public Junior High School (SMPN) 1 Tebing Tinggi for the 2022/2023 academic year. Data collection used concept comprehension question sheets that had been prepared by indicators of conceptual understanding and indicators of competency in static electricity material. The study showed the average value of the indicator in the experimental group was higher than the control group. This study concludes that learning using the inquiry learning model assisted by PhET simulation can facilitate students to learn independently, and students can conduct virtual experiments as an alternative solution to the limited facilities of the schools.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agus Dwi Basuki. (2021). Pemanfaatan Laboratorium Virtual dengan Model Belajar Kooperatif untuk Meningkatan aktivitas dan Hasil Belajar Materi Listrik Statis SMA Negeri 2 Kendal tahun 2017/2018. Majalah Inspiratif, 6 (12)
Astra, I. M; Nasbey, H; & Nugraha, A. (2015). Development of an Android Application in the Form of a Simulation Lab as Learning Media for Senior High School Students. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(5), 1081-1088. doi:10.12973/eurasia.2015.1376a
Athaillah, Kaldun, I., & Mursal. (2017). Peningkatan pemahaman konsep siswa melalui laboratorium virtual pada materi listrik dinamis di SMA Negeri 1 Sukamakmur Aceh Besar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 114–119. http://jurnal.unsyiah.ac.id/JPSI/article/view/8433/68 13
Azani, F. (2022). Laboratorium Virtual dengan Aplikasi PhET untuk memperbaiki Penguasaan Konsep listrik Dinamis siswa pada Pembelajaran Online. Jurnal Eksakta Pnedidikan. 6 (1). Doi: https://doi.org/10.24036/jep/vol6-iss1/624
Choiron, M. (2013). Memanfaatkan Media ICT dalam Pembelajaran. Retrieved April 5, 2019, from Kompasiana website:Indrawati, & Sutarto. 2016. Studi pedagogical content knowledge (pengetahuan konten pedagogik) siswa calon guru fisika Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2016, 1, 730–742. Universitas Jember.
Dede, N. S., Yonanda, D. A., & Agustin, N. F. (2018). Upaya meningkatkan pemahaman konsep siswa melalui penerapan metode demonstrasi pada mata pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 9– 16. https://doi.org/10.31949/jcp.v4i2.1050
Devi Arisanti; Mhd. Subhan. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Internet Terhadap Minat Belajar Siswa Muslim di SMP Kota Pekanbaru. Jurnal Al-Thariqah 3(2) Universitas Islam Negeri (UIN) Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru., DOI: 10.25299/althariqah.2018.vol3(2)
Dian Rosdiani; Euis Erlin. (2022). Analisis Efektivitas Penggunaan Laboratorium IPA Sebagai Sarana Praktikum untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains melalui Metode Eksperimen. Jurnal Pendidikan Biologi 10(1). DOI: http://dx.doi.org/10.25157/jpb.v10i1.7447
Diana Ayu Aprilia; Miftahul; Nuraini, Lailatul; Sedayu, Agung;. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Scientific berbantuan Phet Simulation Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 12 (2)
Doyan, A., & Sukmantara, I. (2014). Pengembangan Web Intranet Fisika Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Smk. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10 (2)
Ekmekci, A; & Gulacar, O. (2015). A Case Study for Comparing the Effectiveness of a Computer Simulation and a Hands-On Activity on Learning Electric Circuits. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(4), 765-775. doi:10.12973/eurasia.2015.1438a
Fadilah, A. U., & Fauziah, A. N. M. (2018). Peningkatan pemahaman konsep peserta didik pada materi pesawat sederhana setelah penerapan model learning cycle 5E. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains. 6 (2),179.https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/ view/23363
Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media. Prosiding TEP & PDs, Tema: 1 No, 96–102
Hasna Q. K. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. (Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II)
Hikmah, N., Saridewi, N., & Agung, S. (2017). Penerapan laboratorium virtual untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa. Jurnal Kimia dan Pendidikan, 2(2), 186-195. https://doi.org/10.30870/educhemia.v2i2.1608
Hurlock; Elizabeth B. (1998). Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta:Erlangga.
Inayatun Diraya; Agus Budiyono; Melisa Triastutik. (2021)., Kontribusi Virtual Lab PhET Simulation untuk Membantu Praktikum Fisika Dasar. Universitas Islam Madura., Jurnal Phenomenon, Tahun, 11 (1), pp. 45-56
Irma Yulia; Connie; Eko Risdianto. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis Inquiry Berbantuan Simulasi PhET untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Gelombang Cahaya di Kelas XI MIPA SMAN 2 Kota Bengkulu., Jurnal Kumparan Fisika (ISSN 2655-1403) 1 (3)
Khofifah I. P., & Budiyanto. M. 2022. Penerapan Model Learning Cycle 5e berbantuan LKPD untuk meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik pada Materi Zat Aditif. Pensa e-jurnal : pendidikan sains. 10 (2). Hal: 284
Khusnul Hotimah. (2018). peningkatan minat belajar siswa pada mata pelajaran bahasa indonesia dengan metode sosiodrama kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Al-qur’an tempuran kabupaten lampung tengah tahun pelajaran 2017/2018., Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI)., Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro 1439 H / 2018 M
Lin Suciani Astuti. (2018). penguasaan konsep IPA ditinjau dari konsep diri dan minat belajar siswa. Jurnal Formatif 7(1): 40-48, 2017. Program Studi Teknik Informatika, Universitas Indraprasta PGRI
M.ilpan . S dan S. Nurhayati. (2022). Analisis Peran Guru dalam Pemanfaatan Laboratorium Kimia di Sekolah. MEDIA EKSAKTA 18 (2)
Mardiana, Akhyar, M., & Musadad, M. M. (2019). Analisis Kebutuhan Siswa di SMA Negeri 3 Bolo Terhadap Bahan Ajar Bergambar pada Materi Plantae. In Prosiding of ICCERS (pp. 11–18).
Martínez B. G; Naranjo-Correa, F; Pérez, Á; Suero, M; & Pardo, P.(2011). Comparative Study Of The Effectiveness Of Three Learning Environments: Hyper-Realistic Virtual Simulations, Traditional Schematic Simulations And Traditional Laboratory. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 7, 020111. Https://Doi.Org/10.1103/Physrevstper.7.020111
Marwa; Munirah; Andi D. A; Suharti. A; Sriyanti;Rosdiana. (2020)., the teachers’ role in increasing the learning interest of class iv students in the covid-19 pandemic era., Jurnal Pendidikan Dasar Islam 7(2), Desember 2020, pp. 215-227. https://doi.org/10.24252/auladuna.v7i2a10.2020
Mursalin. (2013). Model Remidiasi Miskonsepsi Materi Rangkaian Listrik dengan Pendekatan Simulasi PhET. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 2012.
Nurafni, D; Indah, K. P ; Nabila, A;Safrida, F. H ; Zifani R. S ; Indriani L. Br. T.; Kevin P. P; Nisa, M.; Nola, S; 2022. Pengaruh model inquiry learning terhadap peningkatan hasil belajar IPA materi tata surya SMPN 29 Medan. Jurnal Penggerak Pendidikan 1 (1)
Niliyanti, M. (2021). Pengelolaan Laboratorium IPA Di SMA Negeri 3 Bengkulu Selatan. Manajer Pendidikan, 15(2), 1-5
Prihatiningtyas, S., Prastowo, T., & Jatmiko, B. (2013). Implementasi simulasi phet dan kit sederhana untuk mengajarkan keterampilan psikomotor siswa pada pokok bahasan alat optik. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2505
Puspitaningtyas, E., Putri, E. F. N., Umrotul, & Sutopo.(2021). Analysis of high school students’ mastery in light wave theory using structured inquiry learning assisted by a virtual laboratory. Revista Mexicana de Fisica E, 18(1), 10–22. https://doi.org/10.31349/REVMEXFISE.18.10
Suryani. (2022). Penerapan metode praktikum virtual berbasis simulasi PhET berbantuan guided-inquiry module untuk meningkatkan pengetahuan konten fisika di sman 1 muara batu aceh utara. Jurnal Pendidikan IGI Aceh Utara 2 (1)
Saharuddin, S., & Wahab, M. (2019). Analisis Dalam Pemeelajaran IPA Di Smp Negeri Limboro. Jurnal IPA Terpadu. https://doi.org/10.35580/ipaterpadu.v2i2.11148
Sari, D. P., Lutfi, A., & Qosyim, A. (2013). Uji coba pembelajaran IPA dengan LKS sebagai penunjang media virtual PhET untuk melatih keterampilan proses pada materi hukum archimedes. Jurnal Pendidikan Sains E-Pensa, 1(2), 15–20
Shinta, R. (2023). Efektifitas Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Materi Listrik Dinamis Untuk Siswa SMP Kelas IX. PIJAR: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 1(2)
Shintya, A; Nuri, I. K; Dwi A. K; Maison. (2022) analisis kebutuhan media pembelajaran fisika berbasis teknologi di SMAN 8 Tanjung Jabung Barat pada era merdeka belajar., Amal Insani Foundation Serang
Sugiyono., 2018. Metode penelitian kuantitatif. Bandung: ALFABETA
Suhartono, Degeng, I. N. S., Suyitno, I., & Sulton. (2019). A comparison study: Effects of the group investigation model and the direct instruction model toward science concept understanding. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(2), 185–192. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i2.18135
Sulistijo, S. H., Sukarmin, S., & Sunarno, W. (2017). Physics learning using Inquiry-Student Team Achievement Division (ISTAD) and guided inquiry models viewed by students achievement motivation. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1), 130–137. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i1.9601
Susilawati, S., Doyan, A., Harjono, A., & Kosim, K. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Berbasis Media Virtual Program Java Pada Guru Fisika Dan Siswa SMA. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Indonesia, (1)
Susilawati, S., Doyan, A., Mulyadi, L. ., Abo, C. P., & Pineda, C. I. S.(2022). The Effectiveness of Modern Physics Learning Tools Using the PhET Virtual Media Assisted Inquiry Model in Improving Cognitive Learning Outcomes, Science Process Skills, and Scientific Creativity of Prospective Teacher Students. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(1)
Wegener, M., McIntyre, T. J., & McGrath, D. (2012). Developing a virtual physics world. Australasian Journal of Educational Technology, 28(3), 504-521
Wulandari, B., & Surjono, H. D. (2013). Pengaruh problem-based learning terhadap hasil belajar ditinjau dari motivasi belajar PLC di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi. 3(2).
Yolanda, S. E., Gunawan, G., & Sutrio, S. (2019). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan video kontekstual terhadap penguasaan konsep fisika peserta didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5(2), 341-347. https://doi.org/10.29303/jpft.v5i2.1393
Yuliyanti, E., Hasan, M., & Syukri, M. (2016). Peningkatan keterampilan generik sains dan penguasaan konsep melalui laboratorium virtual bebasis inkuiri. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 4(2)
Yusuf, I., Widyaningsih, S. W., & Purwati, D. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Modern Berbasis Media Laboratorium Virtual Berdasarkan Paradigma Pembelajaran Abad 21 dan Kurikulum 2013. Pancaran, 4(2)
Yuniar, E. 2015. Penerapan Media Simulasi Menggunakan PheT (Physics Education And Technology) Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X SMA Muhammadiyah Limbung. Jurnal pendidikan fisika,
DOI: https://doi.org/10.21831/jser.v7i2.59148
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/index
Accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.