The Effect of Using Contextual STEAM-Based Electricity KIT in Improving Junior High School Students' Problem-Solving Ability on Dynamic Electricity Material
Fakhruddin Z, Riau University, Indonesia
M. Nasir, Riau University, Indonesia
R. Khairiana, SMP Muhammadiyah Kuok, Indonesia
R. Elinda, SMP Muhammadiyah Kuok, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ambai, U. H. A., Said, I., & Ratman. (2014). Penggunaan KIT IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Pesawat Sederhana di Kelas V SDN Potil Pololoba Kecamatan Banggai Kabupaten Banggai Kepulauan. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 2(3), 78–88. Retrieved from https://www.neliti.com/id/publications/118688/penggunaan-kit-ipa-untuk-meningkatkan-hasil-belajar-siswa-pada-konsep-pesawat-se.
Andriani, E., Indrawati, & Harijanto, A. (2015). Remedi Miskonsepsi Beberapa Konsep Listrik Dinamis Pada Siswa SMA Melalui Simulai Phet Disertai LKS. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(4), 362–369. Retrieved from https://repository.unej.ac.id/bitstream/handle/123456789/59895/Evin%20Andriani%20-%20100210102034_1.pdf?sequence=1.
Anwar, S. (2013). Penggunaan Langkah Pemecahan Masalah Polya dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Perbandingan di Kelas VI MI Al-Ibrohimy Galis Bangkalan. Jurnal Pendidikan Matematika E-Pensa, 1(1), 1–6. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/article/view/3883.
Dewi, M., Kaniawati, I., & Suwarma, I. R. (2018). Penerapan Pembelajaran Fisika Menggunakan Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa Pada Materi Listrik Dinamis. Prosiding Seminar Nasional Quantum, 381–385. Retrieved from http://seminar.uad.ac.id/index.php/quantum/article/view/287.
Harefa, D., & Laia, H. T. (2021). Media Pembelajaran Audio Video Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 329–338. Retrieved from https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/Aksara/article/view/463.
Kurniawati, I., Raharjo, T. J., & Khumaedi. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi Tantangan abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 2(1), 701–702. Retrieved from https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/360.
Mu’minah, I. H., & Suryaningsih, Y. (2020). Implementasi STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) Dalam Pembelajaran Abad 21. Jurnal Bio Educatio, 5(1), 65–73. Retrieved from https://www.neliti.com/id/publications/377702/implementasi-steam-science-technology-engineering-art-and-mathematics-dalam-pemb.
Nurfauziah, & Zhanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP pada Materi Bilangan Bulat. Journal On Education, 1(2), 215–228. Retrieved from https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/49.
Rahayu, O., Siburian, M. F., & Suryana, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah IPA Siswa Kelas VII pada Konsep Pencemaran Lingkungan di MTs. Asnawiyah Kab. Bogor. Biological Science and Education Jurnal, 1(1), 15–23. Retrieved from https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/edubiologia/article/view/8080/0.
Schleicher, A. (2018). PISA 2018 Insights and Interpretation. 64. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf.
Setyosari, P. (2013). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian & pengembangan (Research and Development). Bandung: Alfabeta.
Sujarwanto, E., Hidayat, A., & Wartono. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika pada Modeling Instruction pada Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 65–78. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii/article/view/2903.
Sumiantari, N. L. E., Suardana, I. N., & Selamet, K. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah IPA Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia, 2(1), 12-22. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPPSI/article/view/17219.
Taufik, M., Sukmadinata, N. S., Abdulhak, I., & Tumbelaka, B. Y. (2010). Desain Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran IPA (Fisika) Sekolah Menengah Pertama di Kota Bandung BANDUNG. Berkala Fisika, 13(2), 31-44. Retrieved from https://ejournal.undip.ac.id/index.php/berkala_fisika/article/view/3046.
Turdjai. (2016). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. TRIADIK, 15(2), 17–29. Retrieved from https://doi.org/10.33369/triadik.v15i2.2865.
DOI: https://doi.org/10.21831/jser.v7i2.58120
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/index
Accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.