Critical Thinking Skills and Sustainability Conciousness of Students for The Implementation Education for Sustainable Development
H. Hernani, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
T. R. Ramalis, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bialik, M., & Fadel, C. 2015.“Skills for the 21st Century: What Should
Students Learn?. Boston, Center for Curriculum Redesign.
Darmayasa, IK, Jampel, N., Simamora, AH, & Pendidikan, JT (2018). Pengembangan e-modul IPA berorientasi pendidikan karakter di SMP Negeri 1 Singaraja.Jurnal Jurusan Teknologi Pendidikan, 9(2), 51–62
Gericke, N., Boeve-de Pauw, J., Berglund, T., & Olsson, D. (2019). The Sustainability Consciousness Questionnaire: The Theoretical Development And Empirical Validation Of An Evaluation Instrument For Stakeholders Working With Sustainable Development. Sustainable Development, 27(1). https://doi.org/10.1002/sd.1859
Hidayati, Y., & Sinaga, P. (2019). Profil kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran IPA. Jurnal Fisika: Seri Konferensi,1402(4). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1402/4/044075
Kimianti, F., & Prasetyo, ZK (2019). Pengembangan e-modul IPA berbasis problem based learning untuk meningkatkan literasi sains siswa.Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan,7(2), 91. https:// doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n2.p91—103
Nawawi, S. (2017). Pengembangan modul pembelajaran berbasis tantangan pada materi lingkungan untuk pemberdayaan kemampuan berpikir kritis.Jurnal Inovasi Pendidikan IPA,3(2), 212–223. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.15988
Nurazizah S, Sinaga P, Jauhari A (2017) Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika 3 p 197-202
Nursadiah, Suyana, I., & Ramalis, TR (2018). Profil sustainability awareness siswa melalui integrasi ESD dalam pembelajaran berbasis masalah pada topik energi di SMP.Prosiding Seminar Nasional Fisika (SINAFI), 207–212
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2016 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar Dan Menengah.
Prasetyowati E N, Suyatno, S. (2016). Jurnal Kimia dan Pendidikan Kimia. p 67-74
Ritdamaya, D., & Suhandi, A. (2016). Instrumen konstruksi tes keterampilan berpikir kritis materi terkait suhu dan kalor.Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika,02(2), 87–96. https:// doi.org/10.21009/1.02212
Rohman, K,S. et.all. (2018). Deskripsi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Garis Dan Sudut Smp Negeri 7 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Volume 6 No. 1
Salsabila, ER, Wijaya, AFC, & Winarno, N. (2019). Meningkatkan kesadaran keberlanjutan siswa melalui penyelidikan yang didorong oleh argumen.Jurnal Pembelajaran Sains,2(2), 58. https://doi.org/10.17509/jsl.v2i2.13104
Susilowati, S., Wilujeng, I., & Hastuti, PW (2018). Menumbuhkan literasi lingkungan menuju adiwiyata sekolah melalui pembelajaran IPA berbasis pedagogi untuk keberlanjutan.Jurnal Penelitian Pendidikan Sains,2(2), 97–100. https://doi.org/10.21831/jser.v2i2.22480
Tristananda, PW (2018). Membumikan education for sustainable development (ESD) di Indonesia dalam menghadapi isu – isu global.Purwadita,2(2), 42‒49.
UNESCO. (2012). Education for Sustainable Development Education for Sustainable Development in Action - SourceBook. In United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Wangid, MN (2018). Buku Dongeng Berbasis Sainsmatika untuk Meningkatkan Kesadaran Lingkungan 4th nilai siswa.Jurnal Inovasi Pendidikan IPA,4(1), 128–135. https://doi.org/10.21831/jipi.v4i1.21706
Wijayanti,R dan Siswanto,J. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Sumber-sumber Energi. Jurnal Penelitian Pembelajran Fisika. JP2f. (Vol.11 No.1).
DOI: https://doi.org/10.21831/jser.v6i2.52347
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/index
Accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.