THE EFFECTS OF MODEL PROJECT-BASED LEARNING APPROACH ON STEM (SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, MATHEMATIC) ON SCIENCE LEARNING TO JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENT’S CRITICAL THINKING SKILLS AND COOPERATIVE SKILLS
Susilowati Susilowati, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriana, J., Permanasari., & Fitriani. (2016). Penerapan Project Based Learning Terintegrasi STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Ditinjau dari Gender, Jurnal Inovasi Pendidikan, 2 (XX), 5-9.
Afifah, A ., Ilmiyati, N., & Toto. (2019). Model Project Based Learning Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa, Jurnal Pendidikan Biologi, 11 (XX), 3-6.
Arini, W., & Fikri, J. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Fisika Untuk Pokok Bahasan Vektor Siswa Kleas X SMA Negeri 4 Lubuklinggau, Jurnal Berkala Fisika Indonesia, 1 (XX), 5-9.
Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A Statement Of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment And Instruction. Millbrae, CA: The California Academic Press.
Ghozali, I. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Hapsari, N, & Yonata, B. (2014). Keterampilan Kerjasama Saat Diskusi Kelompok Siswa Kelas XI IPA pada Materi Asam Basa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif di SMA Kemala Bhayangkari 1, Unesa Journal of Chemical Education, 3 (XX), 4-7.
Hidayati, D., As’ari, A., & Daniel, T. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Kesebangunan, Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya UMS, 5-9.
Ida, A., Sadia, W., & Muderawan. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Pemahaman Konsep Kimia dan Keterampilan Berpikir Kritis, e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3 (XX), 5-8.
Khoiriyah, N., Abdurrahman., & Wahyudi. (2018). Implementasi Pendekatan Pembelajaran STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Gelombang Bunyi, Jurnal Kpf UAD, 5 (XX), 6-9.
Lambertus. (2009). Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Matematika Di SD. Jurnal Forum Kependidikan, 28 (XX), 2-5.
Lee, A. (2000). Effect Size Measure for Two Independent Groups. Jurnal Effect Size Bocker, 3 (XX), 1-2.
Marza, A., Adnan, F., Fitria & Montesari, M. (2019). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kerjasama Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas VI SD, Jurnal Basicedu, 3 (XX), 4-6.
Pratiwi, I., Ardianti, S., & Kanzunnudin, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Kerjasama melalui Model Project Based Learning (PjBL) berbantuan Metode Edutainment Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial, Jurnal Refleksi Edukatika, 8 (XX), 177-182.
Pribadi, Adi., Somakim., Yusup, M. 2017. Pengembangan Soal Penalaran Model TIMSS Pada Materi Geometri dan Pengukuran SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (XX), 115-128.
Privitera, G& Delzell. (2019). Quasi-Experimental and Single-Case Experimental Design Chapter Thirteen. California: Sage Publication Inc.
Ratna, H., et all. (2017) Critical Thingking Skill: Konsep dan Indikator Penilaian. Jurnal Taman Cendekia, 1 (2), 6-12.
Rosnow, R., & Rosenthal, R. (2003). Effect sizes for experimenting psychologists. Canadian Journal of Experimental Psychology, 57 (XX), 221–237.
Soh, T., Arsad, N., & Osman, K. (2010). The relationship of 21st century skills on students’ attitude and perception towards physics, Procedia Social and Behavioral Sciences, 7 (XX), 546–554.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
West, M. (2002). Kerja Sama Kelompok yang Efektif. Yogyakarta: Penerbit Kanisius
Widyoko, E.P. (2017). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
DOI: https://doi.org/10.21831/jser.v4i1.34232
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/index
Accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.