Komik burung surga sebagai media literasi dan penguatan pendidikan karakter di SMP
DOI:
https://doi.org/10.21831/jpka.v13i2.52048Keywords:
komik, pendidikan karakter, media literasiAbstract
The implementation of education does not only focus on academic aspects, but also emphasizes the character of students. Issues concerning the character of students need to be given serious attention. The purpose of this study is to describe and explain the use of the Burung Surga (Bird of Heaven) comic as a medium for literacy and strengthening character education in junior high schools. The research is a qualitative descriptive study with content analysis method. The object used is a comic entitled Burung Surga. Data analysis was carried out qualitatively. The results showed that there is a content of character education values in Burung Surga comic, including religious, creative, communicative, curiosity, love to read, respect for achievements, social care, responsibility, environmental care, national spirit, and love for the homeland. Through the content of character education values and information in the comic, Burung Surga comic, can be used as a literacy medium in the School Literacy Movement (GLS) program and strengthening character education in junior high schools.
References
Ahmadi, F., & Ibda, H. (2022). Media literasi sekolah (teori dan praktik). Semarang: CV Pilar Nusantara.
Alsuci, E. M., Trinugraha, Y. H., & Rahman, A. (2021). Peran Solo bersimfoni dalam mengimplementasikan pendidikan karakter generasi Z di Kota Surakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 197-208. DOI: https://doi.org/10.21831/jpka.v12i2.42907.
Atriyanti, Y. (2020). Strategi sekolah dalam penguatan pendidikan karakter peserta didik pada masa pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana. 3(1), 368 – 376.
Bashori, A., Suwandi, S., & Mulyono, S. (2022). Nilai sosial dan pendidikan karakter dalam kumpulan cerpen Lupa 3ndonesa Karya Sujiwo Tejo serta pemanfaatannya dalam pembelajaran di SMA. Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 10(1), 225-239. DOI: https://doi.org/10.20961/basastra.v10i1.48688.
Daryanes, F., Zulaini, E., Putri, I. M., et al. (2022). Analisis pendidikan karakter melalui pendekatan agama di era modernisasi Desa Langgam Kabupaten Pelalawan, Riau. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 15-26. DOI: https://doi.org/10.21831/jpka.v13i1.47013.
Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Tanpa tahun. Buku Saku Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Fajriah, Z. L., & Anggereini, E. (2016). Pengembangan edu komik sebagai bahan ajar berbasis pendidikan karakter pada materi interaksi makhluk hidup dan lingkungannya di sekolah menengah pertama. Biodik, 2(1), DOI: https://doi.org/10.22437/bio.v2i1.3368.
Febrianti, F., Yanti, R., & Noverita, A. (2020). Analisis degradasi moral sopan santun siswa di SMP Negeri 01 Bandar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Prodi Pendidikan IPS, 1(1), 1–10.
Fitri, M. R. (2021). Pengembangan komik fisika digital berbasis pendidikan karakter pada pokok bahasan hukum newton. Skripsi. Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Kurniawati, R., & Irsyadillah, I. (2018). Analisis nilai karakter dalam teks cerita buku pelajaran siswa sekolah dasar. Master Bahasa, 6(2), 103 – 114.
Lestyarini, B. (2012). Penumbuhan semangat kebangsaan untuk memperkuat karakter indonesia melalui pembelajaran bahasa. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(3), 340-354. DOI: https://doi.org/10.21831/jpk.v0i3.1250.
Maisaro, A., Wiyono, B. B., & Arifin, I. (2018). Manajemen program penguatan pendidikan karakter di sekolah dasar. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 302-312. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v1i32018p302.
Moma, L. (2015). Pengembangan instrumen kemampuan berpikir kreatif matematis untuk siswa SMP. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1), 27 – 41. DOI: http://dx.doi.org/10.33387/dpi.v4i1.142.
Ningrum, C. H. C., Fajriyah, K., & Budiman, M. A. (2019). Pembentukan karakter rasa ingin tahu melalui kegiatan literasi. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(2), 69–78. DOI: https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i2.19436.
Nuha, S. U., Ismaya, E. A., & Fardani, M. A. (2021). Nilai peduli sosial pada film animasi Nussa dan Rara. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 4(1), 17 – 23. DOI: https://doi.org/10.26618/jrpd.v4i1.4722.
Pandanwangi, W. D. & Nuryantiningsih, F. (2018). Komik wayang anak Pandawa sebagai media pendidikan karakter di jaman kekinian. Journal of Urban Society’s Arts, 5(1), 1-10. DOI: https://doi.org/10.24821/jousa.v5i1.2208.
Pratiwi, D. K. P., & Sudibyo, E. (2018). Keefektifan penggunaan media pembelajaran komik pada materi gerak untuk meningkatkan minat baca siswa SMP kelas VIII. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains, 6(2).
Putri, S. M. & Kurniawan, M. R. (2019). Komik pendidikan karakter sebagai upaya penanaman pendidikan karakter di SD. Prosiding Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (PPDN) 2019, 1(1), 132-141.
Rohmadi, M. (2021). Guru dan dosen kreatif, inovatif, dan produktif sebagai penggerak literasi di era digital. Prosiding Pedalitra, 1(1), 10 – 14.
Sabani, N., & Daliman, D. (2022). Nilai pendidikan karakter pada tokoh ulama kharismatik KH Maimun Zubair. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 87-97. DOI: https://doi.org/10.21831/jpka.v13i1.48004.
Silkyanti, F. (2019). Analisis peran budaya sekolah yang religius dalam pembentukan karakter siswa. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(1), 36 – 42. DOI: 10.26858/retorika.v11i2.6370.
Sulistyowati, E. (2012). Implementasi kurikulum pendidikan karakter. Yogyakarta: PT Citra Aji Parama.
Supriyono, S., Wardani, N. E., & Saddhono, K. (2018). Nilai karakter tanggung jawab dalam sajak-sajak Subagio Sastrowardoyo. Retorika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 11(2), 183–193. DOI: https://doi.org/10.26858/retorika.v11i2.6370.
Utami, A. T. (2014). Pelaksanaan nilai religius dalam pendidikan karakter di SD Negeri 1 Kutowinangun Kebumen. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Wahidin, U. (2017). Pendidikan karakter bagi remaja. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 256-269. DOI: http://dx.doi.org/10.30868/ei.v2i03.29.
Widyawati, A. & Prodjosantoso, A. K. (2015). Pengembangan media komik ipa untuk meningkatkan motivasi belajar dan karakter peserta didik SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan. 1(1), 24-35. DOI: https://doi.org/10.21831/jipi.v1i1.4529.
Wulandari, R. A. (2015). Sastra dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Edukasi Kultura, 2(2), 63-73.
DOI: https://doi.org/10.24114/kultura.v1i2.5181.
Yati, R. (2021). Permasalahan krisis pendidikan karakter pada siswa dalam perspektif psikologi pendidikan. DOI: https://doi.org/10.31219/osf.io/a3c6e.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors certify that the work reported here has not been published before and contains no materials the publication of which would violate any copyright or other personal or proprietary right of any person or entity.
- Authors transfer or license the copyright of publishing to Jurnal Pendidikan Karakter to publish the article in any media format, to share, to disseminate, to index, and to maximize the impact of the article in any databases.
- Authors hereby agree to transfer a copyright for publishing to Jurnal Pendidikan Karakter a Publisher of the manuscript.
- Authors reserve the following:
- all proprietary rights other than copyright such as patent rights;
- the right to use all or part of this article in future works of our own such as in books and lectures;
- use for presentation in a meeting or conference and distributing copies to attendees;
- use for internal training by author's company;
- distribution to colleagues for their research use;
- use in a subsequent compilation of the author's works;
- inclusion in a thesis or dissertation;
- reuse of portions or extracts from the article in other works (with full acknowledgement of final article);
- preparation of derivative works (other than commercial purposes) (with full acknowledgement of final article); and
- voluntary posting on open web sites operated by author or author's institution for scholarly purposes, but it should follow the open access license of Creative Common CC BY-SA License.
All posts that exist in JURNAL PENDIDIKAN KARAKTER is not a reflection of the attitudes and opinions of the Editorial Board of JURNAL PENDIDIKAN KARAKTER. The responsibility for the contents or the result of writing still lies on the authors.
Jurnal Kependidikan by https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.