Process management and approaches in distance learning based on blended learning during the covid-19 pandemic
Suharyanto H Soro, Universitas Islam Nusantara (UNINUS) Bandung, Indonesia
Hisam Ahyani, STAI Miftahul Huda Al Azhar (STAIMA) Kota Banjar, Indonesia
Naeli Mutmainah, Teacher RA Nurul Huda Cijurey Banjar City, Indonesia, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrohim, M. (2021). Wawancara dengan Komite MA Al Azhar Kota Banjar Bapak KH. Mu’in Abdurohim, M.Pd.I [Personal communication].
Adisusilo, S. (2014). Pembelajaran nilai—Karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai inovasi pendekatan pembelajaran afektif. Jakarta : Rajawali Pers.
Ahyani, H. (2021). Curriculum Management And Assessment System In Basic Education (Dikdas) Era Of Industrial Revolution 4.0. E-Tech : Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 9 (1), Article 1. https://doi.org/10.24036/et.v9i1.111579
Ahyani, H., Abduloh, A. Y., & Tobroni, T. (2021). Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam Dalam Al-Qur’an. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 6(1), 37–46. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.10148
Anipudin, A. (2021). Wawancara dengan Guru Kelas Mapel Bahasa Indonesia (dan Sastra Indonesia) sekaligus Wakil Kepala Sekolah di MA Al Azhar Kota Banjar Bapak Anipudin, S.Pd., M.A [Personal communication].
Atsani, K. L. G. M. Z. (2020). Transformasi Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19: al-Hikmah : Jurnal Studi Islam, 1(1), 82–93.
Byars, L. L., & Rue, L. W. (2000). Human resource management: Lloyd L. Byars, Leslie Rue. Irwin McGraw-Hill.
Gasong, D. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta : Deepublish Store (Cv. Budi Utama).
Hapidin, A., Syah, M., & Erihadiana, M. (2021). Manajemen Perencanaan Dan Pelaksanaan Pendidikan Di MA Al-Azhar Kota Banjar. Program Pascasarjana Program Studi S-3 Pendidikan Islam Konsentrasi Ilmu Pendidikan Islam Uin Sunan Gunung Djati Bandung.
Holmberg, B. (2005). The Evolution, Principles and Practices of Distance Education. Bis.
Hutami, M. S., & Nugraheni, A. S. (2020). Metode Pembelajaran Melalui Whatsapp Group Sebagai Antisipasi Penyebaran Covid-19 pada AUD di TK ABA Kleco Kotagede. Paudia : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9 (1), 126–130.
Ihsan, A. H., Supiana, S., & Gustini, N. (2021). Motivasi Kerja Dan Kinerja Guru Madrasah Serta Implikasinya Bagi Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 6 (1), 95–102. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.9988
Khoiriyah, U. (2018). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Motivasi Belajar Siswa di MTsN 1 Jombang. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 49–64.
Madrasah Aliyah Al Azhar Kota Banjar, M. A. A. A. K. B. (2021). Agenda Kelas. MA Al Azhar Kota Banjar. http://maalazhar-banjar.sch.id/web/agenda-kelas?page&pagename=agenda-kelas
Maftuh, M. (2021). Wawancara dengan Guru Kelas Mapel Fiqih di MA Al Azhar Kota Banjar Bapak Muhammad Maftuh, S.Pd.I [Personal communication].
Mulyanti, B., Purnama, W., & Pawinanto, R. E. (2020). Distance Learning In Vocational High Schools During The Covid-19 Pandemic In West Java Province, Indonesia. Indonesian Journal Of Science And Technology, 271–282.
Noval, A., & Nuryani, L. K. (2020). Manajemen Pembelajaran Berbasis Blended Learning Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus di MAS YPP Jamanis Parigi dan MAN 1 Pangandaran). Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 5(2), 201–220. https://doi.org/10.15575/isema.v5i2.10509
Nurhasanah, E. (2021). Wawancara dengan Guru Kelas Mapel Aqidah Akhlak di MA Al Azhar Kota Banjar, Ibu Epon Nurhasanah, Alh, S.Pd.I [Personal communication].
Rahayu, A. D., & Haq, M. S. (2021). Sarana dan Prasarana Dalam Mendukung Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. 9(1). https://ejournal.unesa.ac.id
Rijal, M. B. (2021). Wawancara dengan H. Muhammad Basitur Rijal, M.Pd, pada hari selasa 28 September 2021 pukul 07.00 wib [Personal communication].
Setiawan, A. R. (2020). Pembelajaran Tematik Berorientasi Literasi Saintifik. Jurnal Basicedu, 4(1), 51–69. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.298
Simonson, M. (2019). Distance Learning, Nova Southeastern University, Charlotte, North Carolina: IAP (Information Age Publishing). https://www.infoagepub.com/products/distance-learning-vol-16-2
Suhada, D. S. D., Ahyani, H., Syamsudin, & Sartono. (2021). The Urgency Of The Role Of Organizational Motivation In Managing Private Islamic Education Institutions In Era 4.0. Jurnal Alwatzikhoebillah : Kajian Islam, Pendidikan, Ekonomi, Humaniora, 7(2), 39–58. https://doi.org/10.37567/alwatzikhoebillah.v7i2.623
Sulton, S. (2021). Wawancara dengan Ustadz Sulton, M.Pd.I (Wakil Kepala Sekolah MA Al Azhar Kota Banjar) pada hari selasa 28 September 2021 pukul 10.00 wib [Personal communication].
Sumarna, C. (2010). Upaya Pengawas Dalam Meningkatkan Kemampuan Profesional Guru Melalui Supervisi Klinis Pada Madrasah Ibtidaiyah (Ml) Di Kabupaten Bogor. Jurnal Administrasi Pendidikan, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.17509/jap.v12i1.6363
Suryatniani, I. A. K. (2020). Menejemen Proses Pembelajaran Jarak Jauh Dimasa Pandemi Covid-19. Satya Sastraharing : Jurnal Manajemen, 4(2), 36–47. https://doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v4i2.608
Utomo, R. A. S., & Mahmudah, F. N. (2021). The Implementation of Distance Learning during the Covid-19 Pandemic. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 13(2), 114–125. https://doi.org/10.18860/mad.v13i2.11330
Wibowo, W. (2013). Manajemen Perubahan. Rajagrafindo Persada. https://www.rajagrafindo.co.id/produk/manajemen-perubahan/
Widyawati CN, W. (2021). Mendesain Pembelajaran PAI Tetap Menarik di Tengah Pandemi. https://pendis.kemenag.go.id/pai/berita-355-mendesain-pembelajaran-pai-tetap-menarik-di-tengah-pandemi.html
Yusuf, A. U. (2020). Kebutuhan Ilmu Manajemen Pendidikan Islami Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi 4.0. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(01), 93–108. https://doi.org/10.30868/im.v3i01.688
Zuhri, S., & Mutmainah, M. (2019). Pengaruh Kompetensi Sosial Guru Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Iklim Belajar di Kelas IX SMP Muhammadiyah Serpong, Tangerang Selatan, Banten. el-Moona | Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(2), 149–176.
DOI: https://doi.org/10.21831/jamp.v10i1.45151
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal indexed by:
ISSN 2461-0550 (online) || ISSN 2337-7895 (print)
Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan by http://journal.uny.ac.id/index.php/jamp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |