Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Pada Masa Pandemi (Covid-19) di Sekolah Dasar

Putri Juliana Indah, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
Bagus Ardi Saputro, Universitas PGRI Semarang, Indonesia
Riris Setyo Sundari, Universitas PGRI Semarang, Indonesia

Abstract


The purpose of this study was to determine the difficulty of learning multiplication and division counting operations in grade III students during the Pandemic (Covid 19) SD Negeri 03 Ketilengsingolelo Jepara. The research method used is a qualitative descriptive approach. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. The data obtained were analyzed and presented in descriptions. This study indicates that the learning difficulties experienced in the multiplication and division arithmetic operations in students are classified as high. This is due to the misunderstanding of concepts, numeracy skills, and problem-solving. The factors behind the difficulty of learning the operation of multiplication and division arithmetic are internal and external factors.

Keywords: Learning difficulties, counting operations, multiplication, division, elementary school

====================================================================================================


Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kesulitan belajar operasi hitung perkalian dan pembagian pada siswa kelas III pada Masa Pandemi (Covid 19) SD Negeri 03 Ketilengsingolelo Jepara. Metode penelitian yang digunakan yakni pendekatan deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data yang diperoleh dianalisis dan disajikan dalam deskripsi. Hasil penelitian ini menunjukkan kesulitan belajar yang dialami dalam materi operasi hitung perkalian dan pembagian pada siswa tergolong klasifikasi yang tinggi. Hal ini dikarenakan kesalahan pemahaman konsep, keterampilan berhitung, dan pemecahan masalah. Selain itu, faktor yang melatarbelakangi kesulitan belajar operasi hitung perkalian dan pembagian ialah dari faktor internal dan faktor eksternal.

Kata kunci: Kesulitan belajar, operasi hitung, perkalian, pembagian, sekolah dasar



Full Text:

PDF

References


Agustiani, R. (2014). the Development of Mathematics Short Story for Mathematics Learning. 2(2), 56.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Statistik.

Azhari, B. (2014). Identifikasi Gangguan Belajar Dyscalculia Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 56. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1732

Darsono, M. (2000). Belajar dan Pembelajaran. IKIP Semarang Press.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, (2003).

Fatuhrozi, A. (2014). Tugas Matakuliah Pengembangan Pembelajaran Matematika SD Dosen Pengampu Mohammad Faizal Amir, M.Pd S-1 PGSD Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. 56.

Fauziah, R. dkk. (2019). No Title. Analisis Kesulitan Belajar Materi Operasi Hitung Pembagian Pada Siswa Kelas 3 SD N Gebangsari 02, 3(2), 838–843.

Jarmita, N. (2014). Kesulitan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Di Kelas Awal Sekolah Dasar. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 4, 56. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Pionir/article/view/176/157

Moeleong. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya Bandung.

Mufarizudin. (2014). Analisis Kesulitan Pembelajaran Matematika Siswa Kelas V Sd Negeri 012 Bangkinang Kota. Journal On Education, 1(1), 56.

Mulyati. (2010). Diagnosa Kesulitan Belajar. Semarang. IKIP Semarang Press.

Nuari, L. F., Prahmana, R. C. I., & Fatmawati, I. (2014). Learning of division operation for mental retardations’ student through math gasing. Journal on Mathematics Education, 10(1), 56. https://doi.org/10.22342/jme.10.1.6913.127-142

Nurmaningsih, erna. (2009). Peningkatan Kemampuan Menghitung Perkalian Dan Pembagian Melalui Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Kelas III ( Ptk Pada Siswa Kelas III Sd Negeri I Bendo Kecamatan Nogosari Kabupaten Boyolali Tahun Pelajaran 2009/2010).

Putra, N. P. S. W., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2014). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas II Pada Implementasi Kurikulum 2013 Di SD Se-Kecamatan Buleleng. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, 3(1), 56.

Root, J.R., Cox, S.K., Hammons, N., Saunders, A.F., Gilley, D. (2018). Contextualizing Mathematics: Teaching Problem Solving to Secondary Students with Intellectual and Developmental Disabilities. Intellectual and Developmental Disabilities, 56(6), 442–457.

Rosyadi, W. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Pembagian Pada Siswa Kelas IV SDN di Kecamatan Winong Kabupaten Pati. Universitas Negeri Semarang.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D.

Wijayanti, A. E. (2017). Analisa Kesulitan Siswa Kelas Dua SDN Wonoplintahan II Dalam Pemecahan Masalah Pembagian Bilangan Dua Angka. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Wulandari, I. (2019). Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mempelajari Perkalian Dan Pembagian Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III Di Mi Ma’arif Nu Dawuhan Kulon Tahun Pelajaran 2018/2019. Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Yolanda, R. N., Padang, U. N., Lecture, M., & Padang, U. N. (2019). Development of Local Instructional Theory Topic Division Based on Realistic Mathematics Education. 1(2), 242–256.




DOI: https://doi.org/10.21831/didaktika.v3i2.35479

DOI (PDF): https://doi.org/10.21831/didaktika.v3i2.35479.g14917

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Putri Juliana Indah, Bagus Ardi Saputro, Riris Setyo Sundari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

DIDAKTIKA has been abstracted and indexed by

View Didaktika Stats