Concept Map: Does It Increase Learning Motivation of Student?

Aisyiyah Dinnur Utami, Study Program of Chemistry Education, Universitas Muhammadiyah Semarang, Indonesia
Eko Yuliyanto, Study Program of Chemistry Education, Universitas Muhammadiyah Semarang, Indonesia

Abstract


The learning model used by a teacher is a factor that supports the success of learning during the process of teaching and learning activities. The particular study aimed to determine differences in student learning outcomes and motivation before and after for learning using the concept map model in the material of chemical atomic structure for class X. This study used a quasi-experimental research method with the One Group Pretest-Posttest Design research design. The sample was 36 students from class X and selected using a purposive sampling technique. A test instrument was used to collect data of learning outcomes and a questionnaire used to collect data of student's motivation, and a pretest and posttest were carried out. Analysis of hypothesis test used Paired Sample T-Test. The results of this study were: (1) there were significant differences in term of student’s learning outcomes before and after learning treated using a concept map model in chemistry subject for the material of the atomic structure, and (2) there was a decreasing in term of student’s motivation before and after learning treated using concept map model in chemistry subject for the material of the atomic structure.

Keywords


Learning model, concept map, atomic structure, motivation, learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Agustin, A, and et al. (2018). Pengaruh Penggunaan Peta Konsep Berbasis Multilevel Terhadap Pemahaman Konsep Kimia SMA. Chemistry in Education, 7 (2), 8–13.

Burhanuddin. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Peta Konsep Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD Negeri 022 Jaya Mukti Kota Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (13), 1–16.

Darusman, R. (2014). Penerapan Metode Mind Mapping (Peta Pikiran) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa Smp. Infinity Journal, 3 (2), 164.

Eryanti, E. (2015). Pengaruh Strategi Belajar Peta Konsep Terhadap Ketuntasan Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 1(2), 45–58.

Fachrurrozie and Indah, F.S.W. (2010). Efektifitas Peta Konsep Dalam Pembelajaran Mata Kuliah Dasar Akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, V (2), 165–79.

Fitriza, Z,. and Fauzana G. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Model Perubahan Konseptual Ed3U (Explore, Diagnose, Design, Discuss, Use) Terintegrasi Multi Representasi Pada Materi Struktur Atom. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 1(2), 64.

Hasanah, Nafida, N., Supeno, and Sri, W. (2017). Kekuatan Retensi Siswa SMA Kelas X Dalam Pembelajaran Fisika Pada Pokok Bahasan Momentum Dan Impuls Menggunakan Lembar Kerja Siswa Berbasis Mind Mapping. Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan Sains, 2 (1), 25–32.

Ismail, Muratni, Lukman, and La A. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Ikatan Kimia Dengan Menerapkan Strategi Pembelajaran Peta Konsep Pada Siswa Kelas X Di SMA Negeri I Telaga. Jurnal Entropi, 8(1), 1–10.

Kurniawan, Budi, Ono, W., and Tatang, P. (2017). Studi Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal of Mechanical Engineering Education, 4 (2), 156.

Maurisa, Annisa M, and Herkules A. (2016). Hubungan Kemampuan Membuat Peta Konsep Dengan Hasil Belajar Siswa Di Kelas XI Pada Materi Pokok Sistem Eksresi Manusia. Jurnal Pelita Pendidikan, 4 (2), 15–19.

Ngadiyan. (2018). Pengaruh Strategi Mind Mapping T Erhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Fikih Di Kelas VII MTsN 8 Gunungkidul. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3 (3), 89–102.

Novak, Joseph D, and Alberto J.C. (2010). The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. Práxis Educativa, 5 (1), 9–29.

Novianti, R. (2019). Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di MAN 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 1 (1), 1–18.

Pribadi, Benny A, and Refni D. (2015). Implementasi Strategi Peta Konsep (Concept Mapping) Dalam Program Tutorial Teknik Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Guru. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 16 (2), 76–88.

Puspitayanti, N.P.Y, and Siti M. (2014). “Peta Pikiran Dan Peta Konsep. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 47 (1), 11–21.

Redhana, I.W. (2010). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Peta Argumen Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Topik Laju Reaksi. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 43 (17), 141–48.

Rosana, L.N. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 3 (1), 34–44.

Shinta N, Gilang, Sukiswo Supeno E, and Siti K. (2013). Penerapan Peta Konsep Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Pada Pokok Bahasan Gerak Lurus Siswa Kelas VII SMP. Unnes Phsysic Eduation Journal, 2 (1), 7–14.

Sunarto, Wisnu, Woro S, and Eli S. (2011). Hasil Belajar Kimia Siswa Dengan Model Pembelajaran Metode Think-Pair-Share Dan Metode Ekspositori. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2 (1), 244–49.

Taie, E.S. (2014). Concept Mapping as an Innovative Teaching Strategy to Enhance Cognitive Learning in Nursing Administration Course. International Journal for Innovation Education and Research, 2 (7), 11–25.

Tasiwan, S.E.N, and Hartono. (2014). Analisis Tingkat Motivasi Siswa Dalam Pembelajaran IPA Model Advance Organizer Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3 (1), 43–50.

W, A., and Sutiman. (2009). Pengaruh Peta Konsep Terhadap Motivasi Dan Penguasaan Konsep Kimia Siswa Sma. Jurnal Pendidikan Kimia FMIPA UNY, 81–88.

Wardhani, A.I, M Masykuri, and Budi U. (2014). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Model Think Pair Share (TPS) Menggunakan Strategi Peta Konsep Dan Peta Pikiran Terhadap Prestasi Belajar Siswa Materi Ikatan Kimia Kelas XI SMA Negeri 1 Karanganyar Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 3 (2), 36–44.

Widiyowati, I.I. (2014). Hubungan Pemahaman Konsep Struktur Atom Dan Sistem Periodik Unsur Dengan Hasil Belajar Kimia Pada Pokok Bahasan Ikatan Kimia. Pancaran, 3 (4), 99–116.

Wiyarsi, Antuni, and Sutiman. (2009). Pengaruh Peta Konsep Terhadap Motivasi Dan Penguasaan Konsep Kimia Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 14 (2), 81–88.

Yunita, Luki, and et al. (2014). Pemanfaatan Peta Konsep (Concept Mapping) Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Konsep Senyawa Hidrokarbon. EDUSAINS, VI (1), 2–8.




DOI: https://doi.org/10.21831/jser.v4i2.35714

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/index

Accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases:


   

=============================================================================================================

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.