Literature Review: Application of Video Learning Media in Learning Figures in Elementary Schools
Abstract
The problem in learning flat shapes in elementary schools is that students' understanding of abstract geometric concepts is still lacking and students' learning motivation is weak. This research aims to analyze literature that examines the role of video media in increasing students' understanding and learning motivation, especially regarding the concept of plane shapes. The method used is a bibliographic review, collection and analysis of research published in the last 10 years. Selected studies were analyzed based on study aims, methods, population, results, and implications. The results of the literature review show that video learning media can increase students' understanding of the concept of plane figures and increase learning motivation. Learning videos provide clear and interactive visuals that help students better understand abstract concepts. The conclusion of this research is that video media has great potential to improve learning about forms of planning in elementary schools, but its implementation requires careful planning and adequate technical support. Apart from that, it is also important to train teachers to use video media to increase their effectiveness.
References
Abbas, E. W. (2021). 21st-Century Skills And Social Studies Education. The Innovation Of Social Studies Journal, 2.
Afni, N., Wahid, A., Hastati, S., Jumrah, A., & Mursidin, M. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Abad 21 di SD Negeri 126 Borong Kecamatan Herlang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Madaniya, 2(2).
Agustini, & Ngarti. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R & D. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 62–78.
Angreiny, Muhiddin, & Nurlina. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri Bontoramba. Areopagus : Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 18(1), 48–58. https://doi.org/10.46965/ja.v18i1.43.
Anjasari, E., Farisdianto, D. D., & Asadullah, A. W. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon Pada Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Sekolah Dasar. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2).
Asih, A. T. S., Yudiana, K., & Ujianti, P. R. (2021). Inovasi Video Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Powtoon pada Materi Keliling dan Luas Bangun Datar. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(3). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i2.36665
Asmara, D. N., Agustina, T., & Apresta, L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Animaker Pada Muatan Matematika Kelas IV Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6).
Astika, Yoni, R., Anggoro, B. S., & Andriani, S. (2019). Pengembangan Video Media Pembelajaran Matematika Dengan Bantuan Powtoon. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 2(2).
Dewi, P. D. P., & Suniasih, N. W. (2022). Media Video Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika pada Muatan Materi Pengenalan Bangun Datar Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1).
Fajarwati, M. I., & Irianto, S. (2021). Pengembangan Media Animaker Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Menggunakan Kalkulator Di Kelas Iv Sd Ump. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v5i1.608
Faridah Hayati, T. U. (2020). Analisis Media Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran Bangun Datar Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA 2022, 8–15.
Ghufron, G. (2018). Revolusi Industri 4.0: Tantangan, Peluang dan Solusi bagi Dunia Pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1).
Hikmah, V. N., & Purnamasari, I. (2017a). Pengembangan Video Animasi "Bang Dasi" Berbasis Aplikasi Camtasia Pada Materi Bangun Datar Kelas V Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 4(2).
Hikmah, V. N., & Purnamasari, I. (2017b). Pengembangan Video Animasi "Bang Dasi" Berbasis Aplikasi Camtasia Pada Materi Bangun Datar Kelas V Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 4(2), 182–191. https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v4i2.6352
Irawan, & Kencanawaty. (2017). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika. Journal of Medives, 1(2), 74–81. http://e-journal.ikip-veteran.ac.id/index.php/matematika.
Ismi, I. N., & Ain, S. Q. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD Negeri 104 Pekanbaru. Journal of Elementary School (JOES), 4(1), 81–90. https://doi.org/10.31539/joes.v4i1.2261
Isnaini, S. N., Firman, & Desyandri. (2023). PENGGUNAAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MATEMATIKA SISWA DI SEKOLAH DASAR. ALPEN: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1).
Khaulani, Noviana, & Witri. (2019). Penerapan Metode Brainstorming dengan Bantuan Media Gambar Grafis untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(1), 18. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i1.6305.
Maryanti, S., & Kurniawan, D. T. (2017). No Title. Jurnal Bioeduin Program Studi Pendidikan Biologi, 8(1).
Nazhiroh, Jazeri, & Maunah. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif E-Komik dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Jawa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 405–411.
Putri, I. A. M. A., & Agustika, G. N. (2022). Pemanfaatan Video Pembelajaran Berbasis Etnomatematika dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Datar pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(2). https://doi.org/10.23887/mi.v27i2.50699
Ratnawati, Darniyanti, Y., & Setiani, N. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV SDN 04 KOTO BARU KABUPATEN DHARMASRAYA. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(2).
Retnawati, Kartowagiran, Arlinwibowo, & Sulistyaningsih. (2017). Why are The Mathematics National Examination Items Difficult and What is Teachers' Strategy to Overcome it? International Journal of Instruction, 10(3), 257–276. https://doi.org/10.12973/iji.2017.10317a.
Ridwan, & Sylvia, R. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Video dalam Penyampaian Konten Pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 18(1).
Risalah, D., Cahyanita, S., & Muchtadi. (2023). Penggunaan Video Pembelajaran Bermuatan Karakter Dalam Proses Pembelajaran Matematika. Mathema Journal, 5(2).
Rizki Ailulia, Saidah, P. N., & Sutriani, W. (2022). Analisis Penerapan Media Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Plotagon Terhadap Pemahaman Konsep Bangun Datar Kelas V. Polinomial : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 47–56. https://doi.org/10.56916/jp.v1i2.57
Sabilla, A. F., Irianto, S., & Badarudin. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Menggunakan Animasi Powtoon di Kelas IV SD Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 354–364. https://doi.org/10.5281/zenodo.3951014
Saiboon, Musni, Daud, Shamsuddin, Jaafar, Hamzah, & Bakar, A. (2021). Effectiveness of Self-Directed Small-Group-Learning Against Self-Directed Individual-Learning Using Self-Instructional-Video in Performing Critical Emergency Procedures Among Medical Students in Malaysia: A Single-Blinded Randomized Controlled Study. Clinical Simulation in Nursing, 56, 46–56. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.02.006.
Salsabila, Sofia, Seviarica, & Hikmah. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304.
Setyowati, & Mawardi. (2018). Sinergi Project Based Learning dan Pembelajaran Bermakna untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 253–263.
Siddiq, Sudarma, & Simamora. (2020). Pengembangan Animasi Dua Dimensi pada Pembelajaran Tematik untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 49. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28928.
Sulistyaningsih, R., Wicaksono, A. G., & Mustofa, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VA. Elia: Journal of Educational Learning and Innovation, 3(1).
Sumilat, J. M., Kumolontang, D., & Rompah, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Video pada Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5). https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i5.4017
Tarmidzi. (2019). Belajar Bermakna (Meaningful Learning) Ausubel Menggunakan Model Pembelajaran dan Evaluasi Peta Konsep (Concept Mapping) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 1(2), 131.
Taurintya, D., Untu, Z., & Berahman. (2024). Penggunaan media video Macromedia Flash 8 dalam pembelajaran matematika materi bangun ruang sisi datar. Primatika. J. Pend. Mat., 13(1).
Tumurang, H. J., Sumilat, J. M., & S Pulisir, V. L. (2022). Pengembangan media pembelajaran video untuk meningkatkan hasil belajar materi geometri bangun datar kelas IV. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 10(2), 344–353. https://doi.org/10.29210/178900
Utami. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 137. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5346.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Alya Cahyani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.