Science Learning: An Analysis Related to Student Learning Activities in Junior High Schools

R. Rahmayumita, Universitas Riau, Indonesia
Z. Zulfarina, Universitas Riau, Indonesia
F. Fakhruddin, Universitas Riau, Indonesia

Abstract


Learning activities are all activities carried out by students during the learning process. The study aimed to determine student learning activities in science learning in junior high school. The research used a descriptive method with a survey technique of students in class VIII of SMPN 4 Siak Hulu for the 2023/2024 academic year. The sample was selected using a simple random sampling technique of 60 people. The instrument used a valid student learning activity questionnaire comprising 15 items. The data collection technique was carried out by distributing questionnaires via Google form and analyzed descriptively. The results showed that the average student learning activity was 72.65%, which was high. The highest activity carried out by students was in the visual activity indicator, while the lowest activity was found in the emotional activity indicator. The study concluded that students in class VIII of SMPN 4 Siak Hulu have high learning activity in science learning. Further research is expected to examine the factors that influence student learning activities.

Keywords


Student Learning Activities; Science Learning; Junior High Schools

Full Text:

PDF

References


Adi, N. N. S., Oka, D. N., Handayani, I. G. A., & Wati, N. M. S. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Concept Attainment untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Surya Wisata Kediri. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, XI(2), 32–42.

Af’idayani, N., Setiadi, I., & Fahmi. (2018). The Effect of Inquiry Model on Science Process Skills and Learning Outcomes. European Journal of Education Studies, 4(12), 177–182. https://doi.org/10.5281/zenodo.1344846

Agustin, M., Yensy B, N. A., & Rusdi. (2017). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Problem Posing Tipe Pre Solution Posing di SMP Negeri 15 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 66–72.

Alfrida, M. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Pada Peserta Didik Kelas VIII B SMP Negeri 1 Rantepao. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan, 1(2), 54–64. http://ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/49

Aminah, S. (2018). Hubungan Aktivitas Belajar Siswa dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Batanghari Tahun Pelajaran 2016/2017. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung.

Andriani, N., & Simatupang, Z. (2017). Aktivitas Belajar Siswa yang Mengindikasikan Siswa Berpikir Kritis pada Pembelajaran Biologi di Kelas XI IPA 7 MAN 1 Medan. Jurnal Pelita Pendidikan, 5(4), 381–388.

Anggreiny, G. I., Aseptianova, & Nawawi, S. (2020). Analisis Aktivitas Belajar Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri 10 Palembang. Jurnal Mangifera Edu, 4(2), 157–166. https://doi.org/10.31943/mangiferaedu.v4i2.55

Besare, S. D. (2020). Hubungan Minat dengan Aktivitas Belajar Siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(1), 18–25. https://doi.org/10.17977/um031v7i12020p018

Burhan, N., Munir, M. M., & Widiyono, A. (2022). Pengaruh Model Word Square terhadap Aktivitas Belajar IPA Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 3(3), 374–380. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jote/article/view/4826%250

Dewi, L. V., Ahied, M., Rosidi, I., & Munawaroh, F. (2019). Pengaruh Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Metode Scaffolding. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 10(2), 299–313. https://doi.org/10.26418/jpmipa.v10i2.27630

Fadliah, H. (2022). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa pada Materi Sistem Pencernaan pada Manusia Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning di Kelas VIII F MTs Negeri 1 Merangin Tahun 2020/2021. FOKUS: Jurnal Pendidikan Universitas Merangin, 2(2), 66–78.

Febiyanti, D., Wibawa, I. M. C., & Arini, N. W. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Berbantuan Mind Mapping Berpengaruh terhadap Keterampilan Berbicara. Mimbar Ilmu, 25(2), 282–294. https://doi.org/10.23887/mi.v25i2.26620

Fitriyana, N., Ningsih, K., & Panjaitan, R. G. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Media Flashcard untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(1), 13–27. https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i1.1667

Harefa, D. (2020). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Siswa pada Model Pembelajaran Learning Cycle dengan Materi Energi dan Perubahannya. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 25–36. https://doi.org/10.30742/tpd.v2i01.882

Haslinda. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran IPA Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Media Gambar di Kelas VIII-B Semester I Tahun Pelajaran 2019/2020 pada SMP Negeri 1 Blangpidie Kabupaten Aceh. Serambi Konstruktivis, 5(1), 67–82. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Houwer, J. De, Barnes-Holmes, D., & Moors, A. (2013). What is learning? On the nature and merits of a functional definition of learning. Psychonomic Bulletin & Review, 20(4), 631–642. https://doi.org/10.3758/s13423-013-0386-3

Jayadiningrat, M. G., Putra, K. A. A., & Putra, P. S. E. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 3(2), 83–89. https://doi.org/10.33394/jtp.v6i1.3720

Kaleka, M. B. U., Baluk, A. B., & Doa, H. (2023). Description of Students Learning Independence in Online Science Learning at Private MTs Nur Ikhsan Ndori. Journal of Science Education Research, 7(1), 67–71. https://doi.org/10.21831/jser.v7i1.50223

Kalsum, U. (2020). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Materi Sistem Pencernaan pada Manusia. AKTUALITA : Jurnal Penelitian Sosial Dan Keagamaan, 10(1), 145–164.

Lubis, R. F. (2019). Kemampuan Guru Menarik Perhatian Siswa dalam Proses Pembelajaran. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 16(1), 152–175.

Mandasari, N. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Power Point untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa SDN Pandean Lamper 02 Semarang. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 8(3), 328–337.

Manurung, I. F. U., Mailani, E., & Simanuhuruk, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Argument Driven Inquiry Berbantuan Virtual Laboratory untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Mahasiswa PGSD. JS (Jurnal Sekolah), 4(4), 26–32. https://doi.org/10.24114/js.v4i4.20607

Masitoh, D. (2019). Model Pembelajaran PAILKEM Sebagai Upaya Mengembangkan Aktivitas Belajar Peserta Didik. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 92–97. https://doi.org/10.30599/jpia.v6i2.646

Mawadati, I., Syafi’ah, R., & Ana, R. F. R. (2023). Analisis Aktivitas Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPAS Kurikulum Merdeka Kelas 4 SDN 1 Tiudan Tulungagung. Jurnal Simki Postgraduate, 2(3), 257–266.

Mutmainnah, Aunurrahman, & Warneri. (2021). Efektivitas Penggunaan E-Modul Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Basicedu, 5(3), 1625–1631.

Muttaqin, M. Z. H., Sarjan, M., Rokhmat, J., Muliadi, A., Azizi1, A., Ardiansyah, B., Hamidi, Pauzi, I., Yamin, M., Rasyidi, M., Rahmatiah, R., Sudirman, & Khery, Y. (2022). Pemahaman Nature of Science (Hakekat IPA) Bagi Guru IPA: Solusi Membelajarkan IPA Multidimensi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(21), 8–15.

Nasution, W. H. R., & Nasution, A. S. (2021). Quizizz: Science Learning Media in Elementary School in Developing Critical Thinking Skills. Journal of Science Education Research, 5(1), 26–30. https://doi.org/10.21831/jser.v5i1.38592

Nuraini, Fitriani, & Fadhilah, R. (2018). Hubungan Antara Aktivitas Belajar Siswa Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas X Sma Negeri 5 Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 6(1), 30–39. https://doi.org/10.29406/arz.v6i1.939

Nurdyansyah, & Amalia, F. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Pelajaran IPA Materi Komponen Ekosistem. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 1, 1–8.

Nurfatimah, Affandi, L. H., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Kelas Tinggi di SDN 07 Sila pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 145–154. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.130

Pratama, A. R., Iswandi, Saputra, A., Hasan, R. H., & Arifmiboy. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E terhadap Aktivitas Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di SMA Negeri 4 Kota Bukittinggi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 3(1), 16–28. https://doi.org/10.55606/cendikia.v3i1.642

Qvortrup, A., Wiberg, M., Christensen, G., & Hansbøl, M. (2016). On the Definition of Learning. University Press of Southern Denmark.

Rahmayumita, R., & Hidayati, N. (2023). Study From Home: An Analysis of Learning Difficulties of Biology in Junior High School Students During Online Learning. BIOSFER: Jurnal Tadris Biologi, 14(1), 23–31. https://doi.org/10.24042/biosfer.v14i1.15792

Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Penggunaan Metode Ceramah Interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(2), 40–48. https://doi.org/10.21580/jec.2020.2.2.6059

Samsiah, C., & Zahara, R. (2019). Penggunaan Model Cooperative Script dalam meningkatkan Aktivitas Belajar siswa pada pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Educare, 17(2), 98–102. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/248

Sari, L. W., Cawang, & Kurniawan, R. A. (2017). Aktivitas Belajar Siswa pada Materi Stuktur Atom Kelas X MIA Sekolah Menengah Atas Negeri 4 Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 5(1), 45–53. https://doi.org/10.29406/arz.v5i1.652

Sudijono, A. (2008). Pengantar Statistik Pendidikan. Raja Grafindo Persada.

Suryana, A. L., Widyapuraya, N. W., Rosana, D., Wilujeng, I., & Suyanta. (2023). Profil Kemampuan Literasi Teknologi Siswa SMP Kelas VII dalam Pelaksanaan Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 178–190. https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i1.27496

Umairah, P., & Zulfah. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Menggunakan “Google Classroom” Ditengah Pandemi Covid-19 pada Peserta Didik Kelas XI IPS 4 SMAN 1 Bangkinang Kota. Journal on Education, 2(3), 275–285.

Wahyuni. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas VII SMP Negeri 4 Terbanggi Besar. JUSTEK : Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(1), 19–26. https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.401

Yahya, A., & Bakri, N. W. (2020). Pembelajaran kooperatif tipe rotating trio exchange untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa. Jurnal Analisa, 6(1), 69–79. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/analisa/index

Yustini, S., Rahmayumita, R., & Hidayati, N. (2021). Video dan Google Classroom: Sebuah Cara untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Biologi Siswa SMAN 1 Pagaran Tapah, Riau. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 121–132. https://doi.org/10.37058/bioed.v6i2.2547




DOI: https://doi.org/10.21831/jser.v8i2.65379

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/index

Accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases:


   


 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.