The Effects of Model Project-Based Learning Approach on STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic) on Natural Science Learning to Junior High School Student’s Critical Thinking Skills And Cooperative Skills at SMP N 1 Berbah
Susilowati Susilowati, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriana, J., Permanasari., & Fitriani. (2016). Penerapan Project Based Learning Terintegrasi STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Ditinjau dari Gender, Jurnal Inovasi Pendidikan, 2, 5-9.
Afifah, A ., Ilmiyati, N., & Toto. (2019). Model Project Based Learning Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa, Jurnal Pendidikan Biologi, 11, 3-6.
Arini, W., & Fikri, J. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Fisika Untuk Pokok Bahasan Vektor Siswa Kleas X SMA Negeri 4 Lubuklinggau, Jurnal Berkala Fisika Indonesia, 1, 5-9.
Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A Statement Of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment And Instruction. Millbrae, CA: The California Academic Press.
Ghozali, Imam. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Hapsari, Nadia., & Yonata, Bertha. (2014). Keterampilan Kerjasama Saat Diskusi Kelompok Siswa Kelas XI IPA pada Materi Asam Basa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif di SMA Kemala Bhayangkari 1, Unesa Journal of Chemical Education, 3, 4-7.
Hidayati, D., As’ari, A., & Daniel, T. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Kesebangunan, Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya UMS, 5-9.
Ida, A., Sadia, W., & Muderawan. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Pemahaman Konsep Kimia dan Keterampilan Berpikir Kritis, e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3, 5-8.
Khoiriyah, N., Abdurrahman., & Wahyudi. (2018). Implementasi Pendekatan Pembelajaran STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Gelombang Bunyi, Jurnal Kpf UAD, 5, 6-9.
Lambertus. (2009). Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Matematika Di SD. Jurnal Forum Kependidikan, 28, 2-5.
Lee, A. (2000). Effect Size Measure for Two Independent Groups. Jurnal Effect Size Bocker, 3, 1-2.
Marza, A., Adnan, F., Fitria & Montesari, M. (2019). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kerjasama Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas VI SD, Jurnal Basicedu, 3, 4-6.
Pratiwi, I., Ardianti, S., & Kanzunnudin, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Kerjasama melalui Model Project Based Learning (PjBL) berbantuan Metode Edutainment Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial, Jurnal Refleksi Edukatika, 8, 177-182.
Pribadi, Adi., Somakim., Yusup, M. 2017. Pengembangan Soal Penalaran Model TIMSS Pada Materi Geometri dan Pengukuran SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 2, 115-128.
Privitera, G& Delzell. (2019). Quasi-Experimental and Single-Case Experimental Design Chapter Thirteen. California: Sage Publication Inc.
Ratna, H; dkk. (2017) Critical Thingking Skill: Konsep dan Indikator Penilaian. Jurnal Taman Cendekia, 1(2), 6-12.
Rosnow, R., & Rosenthal, R. (2003). Effect sizes for experimenting psychologists. Canadian Journal of Experimental Psychology, 57, 221–237.
Soh, T., Arsad, N., & Osman, K. (2010). The relationship of 21st century skills on students’ attitude and perception towards physics, Procedia Social and Behavioral Sciences, 7, 546–554.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
West, Michael. (2002). Kerja Sama Kelompok yang Efektif. Yogyakarta: Penerbit Kanisius
Widyoko, E.P. (2017). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
DOI: https://doi.org/10.21831/jser.v4i2.35717
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/index
Accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.