Perbandingan Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Pembelajaran Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa
Wasino Wasino, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Tri Suminar, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Abstract
Based on the results of the preliminary observations, the teacher in delivering social studies learning material emphasizes memorization, not problem-solving. This is shown by students who get ≥KKM (KKM = 70) are 17 of 30 students. The research was also aimed at finding out the differences in student learning outcomes using problem-based learning and scientific learning. This research uses true experiments. The population in this study were all students of class VA SDN Sambirejo totaling 30 students and VB SDN Sambirejo 01 totaling 30 students. The sample of this research was 60 students from 2 classes at SDN Sambirejo 01. Data collection techniques used tests and non-tests. The data analysis technique is the research prerequisite test, including the normality test, the homogeneity test, and the hypothesis test results, including the t-test. The results showed that through the t-test, it shows that there is no significant difference between student learning outcomes using problem-based learning models and scientific learning
Keywords: Social studies, problem-based learning, scientific learning, learning outcomes, elementary school
====================================================================================================
Berdasarkan hasil observasi awal di kelas, guru dalam menyampaikan materi pembelajaran IPS lebih menekankan pada hafalan bukan pada penyelesaian masalah. Hal ini ditunjukkan dengan siswa yang memperoleh nilai ≥KKM (KKM=70) adalah 17 dari 30 siswa. Atas dasar tersebut, penelitian pun ditujukan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa menggunakan pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran saintifik. Penelitian ini menggunakan eksperimen nyata. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VA SDN Sambirejo berjumlah 30 siswa dan VB SDN Sambirejo 01 berjumlah 30 siswa. Sampel penelitian ini sebanyak 60 siswa dari 2 kelas di SDN Sambirejo 01. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan non tes. Teknik analisis data adalah uji prasyarat penelitian meliputi uji normalitas, uji homogenitas, dan hasil uji hipotesis meliputi uji t-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa melalui uji t menunjukkan tidak ada perbedaan yang signifikan antara hasil belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran berbasis masalah dengan pembelajaran saintifik.
Kata kunci: IPS, pembelajaran berbasis masalah, pembelajaran saintifik, hasil belajar, sekolah dasar
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Y. (2016). Desain Model Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. PT Refika Aditama.
Anugraheni, I. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Solving Model Polya Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Mahasiswa. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 4(1), 1. https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p1-6
Argaw, A. S., Haile, B. B., Ayalew, B. T., & Kuma, S. G. (2017). The effect of problem based learning (PBL) instruction on students’ motivation and problem solving skills of physics. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(3), 857–871. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00647a
Baksir, E. L., Mayub, A., & Putri, D. H. (2017). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Serta Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Model Problem Based Learning Pada Konsep Cahaya di Kelas VIII E SMPN 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(1), 64–72.
Creswell, J. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (3rd ed.). SAGE Publications Inc.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran Mengajar Konten dan Keterampilan Berfikir, Edisi ke-6 Terjemahan Satrio Wahono. Indeks.
Hasmiah, M. S., & Sulasteri, S. (2013). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Alauddin Makassar. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran (Mapan), 1(1), 151–177. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Mapan/article/view/1136
Hendriana, E. C. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Gaya Belajar Auditorial Terhadap Hasil Belajar Ips Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.26737/jpdi.v3i1.484
Jailani, & Retnawati, H. (2017). Keefektifan Pemanfaatan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan HOTS dan Karakter Siswa. In Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP) (Vol. 23, Issue 2).
Li, H., & Chen, Y. (2018). Conceptions on PBL facilitator’s role: A perspective of Chinese teacher. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 17(9), 18–33. https://doi.org/10.26803/ijlter.17.9.2
Mantek, M., Zebua, L. I., & Sujarta, P. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Materi. Jurnal Education and Development, 7(3), 126–137.
Nurhidayati, A., Agustin, R. S., Adi S., T. L., Roemintoyo, R., & Murtiono, E. S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Instruction Sebagai Upaya Pembentukan Kemandirian Mahasiswa Pada Mata Kuliah Teknik Pondasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Dan Kejuruan, 6(2), 69–75. https://doi.org/10.20961/jiptek.v6i1.12500
Prananto, I. W. (2019). Keefektifan Panduan Guru Dengan Pendekatan Contextual Problem dalam Pembelajaran Tematik. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(1), 25–30. https://doi.org/10.22236/jipd.v5i1.94
Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.
Rahmadani, H., & Acesta, A. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Sekolah Dasar, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v2i1.203
Rostika, D., & Prihantini, P. (2019). Pemahaman Guru Tentang Pendekatan Saintifik Dan Implikasinya Dalam Penerapan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. EduHumaniora, 11(1), 86–94. https://doi.org/10.17509/eh.v11i1.14443
Samsudi. (2009). Desain Penelitian Pendidikan (2nd ed.). Universitas Negeri Semarang Press.
Tukidi, T., & Purnomo, A. (2018). Implementasi Pendekatan Saintifik Mata Pelajaran Ips Pada Forum Guru Ambarawa. Harmony, 3(1), 86–90.
Wardana, L. A., & Husen, C. (2017). Implementasi Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS (Studi Kelas IV SDN Tamansari 4 Probolinggo). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 3(1), 97–105.
Wasino, W. (2013). Indonesia: From Pluralism to Multiculturalism. Paramita - Historical Studies Journal, 23(2), 148–155. https://doi.org/10.15294/paramita.v23i2.2665
Wiguna, F. A., & Damayanti, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran IPS Di SDN Ngadirejo Kota Kediri. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 3(2), 175–188. https://doi.org/10.29407/jpdn.v3i2.11787
DOI: https://doi.org/10.21831/didaktika.v4i1.38951
DOI (PDF): https://doi.org/10.21831/didaktika.v4i1.38951.g15838
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 FAHRUDIN ALFI HUDA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
DIDAKTIKA has been abstracted and indexed by