Penerapan E-Learning Berbasis Distance Learning untuk Mengembangkan Life Skill
Siti Eni Mulyani, Institut Agama Islam Negeri Kudus, Indonesia
Abstract
This study aims to describe online distance learning for students' life skills, especially students in elementary school. The study used a qualitative approach, and the data collection techniques were done through interviews and observations. The sample involved in this study consisted of 14 students from an elementary school. This study indicated that online distance learning through WhatsApp group applications and Education TV programs could develop students' life skills, especially in the covid-19 pandemics time. This online-based distance learning can be done by giving alternative assignments to develop students' life skills while studying at home.
Full Text:
PDFReferences
Ahsani, E. L. F. (2020). Strategi Orang Tua dalam Mengajar dan Mendidik Anak dalam Pembelajaran At The Home Masa Pandemi Covid-19. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 3(1), 37-46.
Anggraini, D. A. (2018). Pembelajaran Life Skill dengan Metode Belajar Bersama Alam (BBA) di SD Alam Harapan Kita Klaten. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
Anwar. (2015). Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill Education). Alfabeta.
Astuti D, S. I. (2003). Pengembangan Kecakapan Hidup (Life Skill) melalui Penanaman Etos Kerja dan Membangun Kreativitas Anak. Cakrawala Pendidikan, Th. XXII, No. 1.
Chaeruman, U. A. (2017). Pedati Model Desain Sistem Pembelajaran Blended. RISTEKDIKTI.
Departemen Pendidikan Nasional. (2002). Pola Pendidikan Kecakapan Hidup. SIC.
Depdiknas. (2002). Konsep Pendidikan Berorientasi Kecakapan Hidup. Depdiknas.
Ditjen PLPS. (2004). Pedoman Penyelenggaraan Program Kecakapan Hidup (Life Skill) Pendidikan Non Formal. Ditjen PLPS.
Hanik, E. U. (2020). Self Directed Learning Berbasis Literasi Digital Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Ibtidaiyah. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(1), 183-208.
Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. CV. Alfabeta.
Pemerintah Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Sari, L. R. (2016). Pelaksanaan Pelatihan Kecakapan Hidup (Life Skills) di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas I Kutoarjo. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
Shaumi, A. N. (2015). Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill) dalam Pembelajaran Sains SD/MI. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, Vol. 2, No. 2.
Suprihatin, Y., & Dewi, E. L. (2018). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN LIFESKILL SEJAK DINI DALAM PEMBELAJARAN ENTERPRENEURSHIP (Studi pada SMP Cahaya Bangsa School Metro). Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 85–96.
Tim Kemenristekdikti. (2017). Buku Panduan Pengisian Survei Pembelajaran dalam Jaringan. RISTEKDIKTI.
DOI: https://doi.org/10.21831/didaktika.v3i2.34805
DOI (PDF): https://doi.org/10.21831/didaktika.v3i2.34805.g14908
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Eva Luthfi Fakhru Ahsani, Siti Eni Mulyani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
DIDAKTIKA has been abstracted and indexed by