Ability to Construct Geogebra-Assisted Proofs in View of Gender Differences
DOI:
https://doi.org/10.21831/jrpm.v12i1.83952Keywords:
Ability to construct evidence, GeoGebra, GenderAbstract
The ability of Mathematics Education students at Unimor to prove mathematical statements is relatively low. The ability to construct proofs in learning the concept of function limits is very important for advanced calculus material. The purpose of this study is to analyze the ability of male and female students in constructing proofs after being taught using GeoGebra as a learning medium. The research findings show that female students have superior proof construction abilities compared to male students. Female students excel in organizing facts, manipulating facts, and sequencing proof steps.
References
A’idah, Z. (2022). Analis Kemampuan Argumentasi Matematis Siswa dalam Pembuktian Matematika Ditinjau dari Kecerdasan Linguistik [bachelorThesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/58913
Dewi, N. S., & Dasari, D. (2023). Systematic Literature Review: Kemampuan Pembuktian Matematis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1987
Erawati, N. K., & Purwati, N. K. R. (2020). Kemampuan Pembuktian Matematika Berdasarkan Gender Dan Gaya Belajar. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.31000/prima.v4i2.2617
Fajriadi, D., Priyadi, R., & Rahayu, D. V. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Geogebra Book Materi Dimensi Tiga. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.25157/teorema.v7i2.8813
Fendiyanto, P., Safrudiannur, S., & Kurniawan, K. (2023). Pelatihan Geogebra Sebagai Media Pembelajaran Inovatif Bagi Guru Matematika SMP Kota Samarinda. Madaniya, 4(4), Article 4. https://doi.org/10.53696/27214834.630
Frentika, D., Sugiman, S., & Rizki, H. T. N. (2020). Kemampuan Membuktikan Mahasiswa Calon Guru Matematika. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i1.7236
Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.505
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, M., & Indra, I. M. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group. https://eprints.unm.ac.id/20720/
He, W.-J., & Wong, W.-C. (2021). Gender differences in the distribution of creativity scores: Domain-specific patterns in divergent thinking and creative problem solving. Frontiers in Psychology, 12, 626911. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.626911
Kaliky, S., & Juhaevah, F. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA dalam Menyelesaikan Masalah Identitas Trigonometri Ditinjau dari Gender. MATEMATIKA DAN PEMBELAJARAN, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.33477/mp.v6i2.663
Listiyaningsih, F. N. I. A. (2022). Penggunaan Alat Peraga Papan Pecahan Untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika Materi Pokok Pecahan Siswa Kelas IV SD Tarbiyatul Islam Kertosari [Diploma, IAIN PONOROGO]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/19326/
Park, C. J., Hyun, J. S., & Heuilan, J. (2015). Effects of gender and abstract thinking factors on adolescents' computer program learning. Proceedings of the 2015 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 1–7. https://doi.org/10.1109/FIE.2015.7344115
Santosa, C. A. H. (2013). Mengatasi Kesulitan Mahasiswa Ketika Melakukan Pembuktian Matematis Formal. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 18(2), Article 2. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v18i2.36130
Septiati, E. (2021a). Kemampuan Mahasiswa Dalam Mengkonstruksi Bukti Matematis Pada Mata Kuliah Analisis Real. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.31851/indiktika.v4i1.6761
Septiati, D. D. (2022). Literatur review: Kemampuan representasi matematis siswa dengan menggunakan media pembelajaran matematika. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 507–516. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v4i2.2023
Sholihah, N. U., Sadieda, L. U., & Sutini, S. (2021). Kemampuan argumentasi peserta didik dalam menyelesaikan masalah pembuktian kongruensi segitiga ditinjau dari perbedaan gender. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(1), https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.1.24-38
Suandito, B. (2017). Bukti Informal Dalam Pembelajaran Matematika. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 13–24. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.1160
Sugiyono, S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D | Perpustakaan Universitas Gresik. Alfabeta. //digilib.unigres.ac.id%2Findex.php%3Fp%3Dshow_detail%26id%3D43
Suhendri, H. (2011). Pengaruh Kecerdasan Matematis–Logis dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.30998/formatif.v1i1.61
Sundawan, M. D. (2018). Kajian Kesulitan Belajar Mahasiswa Dalam Kemampuan Pembuktian Matematis Ditinjau Dari Aspek Epistemologi Pada Mata Kuliah Geometri Transformasi. INSPIRAMATIKA, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.52166/inspiramatika.v4i1.868
Susanto, H. A. (2011). Pemahaman pemecahan masalah pembuktian sebagai sarana berpikir kreatif.
Sutiarso, S. (2019). The Ability of Students’ Mathematical Proof in An Introduction to Group Theory in terms of Gender Differences. Jurnal Pendidikan MIPA, 20(2). http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v20i2.pp60-67
Suwanti, V., & Fayeldi, T. (2018). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Menyelesaikan Masalah Pembuktian Pernyataan Matematika. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 175–184. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.175-184
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Riset Pendidikan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Riset Pendidikan Matematika by http://journal.uny.ac.id/index.php/jrpm/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.