Analisis kesulitan kognitif dan masalah afektif siswa SMA dalam belajar matematika menghadapi ujian nasional

Azis Azis, Sugiman Sugiman

Abstract


Penelitian untuk mendeskripsikan tingkat dan letak kesulitan belajar matematika siswa pada aspek kognitif dan kategorisasi masalah belajar matematika siswa pada aspek afektif dalam menghadapi Ujian Nasional tahun pelajaran 2013/2014 SMA di Kota Baubau. Penelitian ini menggunakan penelitian dengan metode survei. Pengumpulan data yang digunakan adalah teknik pengukuran (tes diagnostik), kuisioner, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat kesulitan belajar matematika yang dialami oleh siswa untuk menyelesaikan soal-soal Ujian Nasional berada pada kategori sedang; letak kesulitan belajar matematika siswa pada aspek kognitif dalam menyelesaikan soal-soal Ujian Nasional dilihat dari segi pengetahuan faktual dengan persentase interval kesulitan sebesar, segi pengetahuan konseptual dengan persentase interval kesulitan sebesar, dan segi pengetahuan prosedural dengan persentase interval kesulitan sebesar; dan kategorisasi masalah belajar matematika siswa pada kategori aspek afektif dalam menghadapi Ujian Nasional tahun pelajaran 2013/2014 SMA di Kota Baubau secara umum berada pada kategori rendah.

Kata kunci: kesulitan belajar matematika, kognitif, afektif, ujian nasional SMA

 

An Analysis of Difficulty on Cognitive and Problem on Affective of SMA Students in Mathematics Learning Facing National Examination


Abstract

This study aims to describe the degree of student’s learning difficulty of mathematics on cognitive and categorization of student’s learning problem on affective aspect in accomplishing mathematic items in facing national final exam of SMA Baubau municipality in 2013/2014 academic year. The research type uses survey method. The technique of data collecting made use of diagnostic test that is National final exam items in 2012/2013 academic year which was modified by the researcher, questionnaires, and interviews. The research result indicates that the degree of students’ learning difficulty of mathematics to accomplish national final exam items is in the medium category; the students’ learning difficulty of mathematics on cognitive aspect in accomplish national final exam items viewed from factual knowledge  with students’ difficulty  interval percentage , conceptual knowledge aspect with students’ difficulty interval percentage , and procedural knowledge aspect with students’ difficulty interval percentage ; and the categorization of students’ learning problem of mathematics on affective aspect in facing National final exam in 2013/2014 academic year of SMA Baubau municipality generally is in the low category.

Keywords: Learning difficulty of mathematics, cognitive, affective, SMA National final exam

Keywords


kesulitan belajar matematika; kognitif, afektif; ujian nasional SMA

Full Text:

PDF

References


Anderson, D.L., Sweeney, D.J., & Williams, T.A. (2008). Statistics for business and economics, tenth edition. Mason: Thomson South-Western.

Anderson, L.W., & Krathwohl, D.R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives (complete edition). New York: Wesley Longman, Inc.

Bell, F. H. (1978). Teaching and learning mathematics (In Secondary Schools). Washington: The Mathematics Assosiation of America and Nation Council of Teachers Mathematics.

Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain. New York: David McKay.

BSNP. (2011). Daftar provinsi jenjang SMA Negeri berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2010/2011. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2011). Daftar kota/kabupaten, jenjang SMA Negeri di Sulawesi Tenggara berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2010/2011. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2011). Laporan hasil kota/kabupaten SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2010/2011. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2011). Persentase penguasaan materi soal matematika SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2010/2011. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2011). Daftar sekolah SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2010/2011. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2012). Daftar provinsi jenjang SMA Negeri berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2011/2012. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2012). Daftar kota/kabupaten, jenjang SMA Negeri di Sulawesi Tenggara berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2011/2012. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2012). Laporan hasil kota/kabupaten SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2011/2012. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2012). Persentase penguasaan materi soal matematika SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2011/2012. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2012). Daftar sekolah SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2011/2012. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2013). Daftar provinsi jenjang SMA Negeri berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2012/2013. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2013). Daftar kota/kabupaten, jenjang SMA Negeri di Sulawesi Tenggara berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2012/2013. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2013). Laporan hasil kota/kabupaten SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2012/2013. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2013). Persentase penguasaan materi soal matematika SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2012/2013. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

BSNP. (2013). Daftar sekolah SMA Negeri di Kota Baubau Sulawesi Tenggara berdasarkan nilai matematika Ujian Nasional SMA/MA tahun pelajaran 2012/2013. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Cooney, T. J., Davis, E. J., & Henderson, K. B. (1975). Dinamics of teaching secondary school mathematics. Boston: Houghton Mifflin Company.

Garcia, A.I., Jimenez, J.E., & Hess, S. (2006). Solving arithmetic word problems: An analysis of classification as a function of difficulty in children with and without arithmetic learning disabilities. Journal of Learning Disabilities; May/Jun 2006; 39, 3; ProQuest pg. 270.

Idris, R. (2009). Mengatasi kesulitan belajar dengan pendekatan psikologi kognitif. Lentera pendidikan, Vol. 12 No. 2 Desember 2009: 152-172.

Lithner, J. (2011). University mathematics students’ learning difficulties. Education Inquiry. Vol. 2, No. 2, May 2011, pp.289-303.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Seifi, M., Haghverdi, M., & Azizmohamadi, F. (2012). Recognition of students’ difficulties in solving mathematical word problems from the viewpoint of teachers. Journal of Basic and Applied Scientific Research: 2(3)2923-2928, 2012.

Sekaran, U. (2003). Research methods for business: A skill building aproach fourth edition. New York: John Wiley and Sons, Inc.

Tall, D. & Razali, M.R., (1993). Diagnosing students’ difficulties in learning mathematics. University of Warwick institutional repository: http://go.warwick.ac.uk/wrap




DOI: https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i2.7331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Riset Pendidikan Matematika



Jurnal Riset Pendidikan Matematika indexed by:

Creative Commons License
Jurnal Riset Pendidikan Matematika by http://journal.uny.ac.id/index.php/jrpm/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

All rights reserved. p-ISSN 2356-2684 | e-ISSN 2477-1503

View My Stats