Keefektifan model pembelajaran berbasis inkuiri ditinjau dari prestasi belajar dan kepercayaan diri dalam belajar matematika siswa SMP

Aryadi Lintuman, SMP Negeri Satu Atap Okulo, Indonesia
Ariyadi Wijaya, Jurusan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keefektifan model pembelajaran berbasis inkuiri ditinjau dari prestasi belajar dan kepercayaan diri dalam belajar matematika siswa SMP. Penelitian ini adalah penelitian kuasi eksperimen dengan desain one-group posttest-only. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 8 Yogyakarta yang terdiri dari 10 kelas. Penelitian ini menggunakan satu kelas yang terdiri dari 32 orang siswa sebagai sampel yang dipilih secara acak. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik tes dan non tes. Instrumen pengumpulan data yang digunakan yaitu tes prestasi belajar dan angket kepercayaan diri dalam belajar matematika. Uji asumsi normalitas data menggunakan uji Kolmogorov-Smirnov satu sampel pada taraf signifikan α = 5%. Teknik analisis data untuk menguji keefektifan model pembelajaran ditinjau dari prestasi belajar dan kepercayaan diri dalam belajar matematika masing-masing menggunakan uji-t satu sampel pada taraf signifikan α = 5%. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa model pembelajaran berbasis inkuiri efektif ditinjau dari prestasi belajar dan kepercayaan diri dalam belajar matematika siswa.

 

The effectiveness of the inquiry-based learning model in term learning achievement and self-confidence in learning mathematics of junior high school students

Abstract

This research aimed to describe the effectiveness of the inquiry-based learning model in terms of learning achievement and self-confidence in learning mathematics of junior high school students. This study was a quasi-experimental with one-group posttest-only design. The population of this study was all students of 7th-grade of SMP Negeri 8 (Yogyakarta State Junior High School Number 8) consisted of ten classrooms. The research used a class consisted of 32 students as the sample that was randomly selected. The data was collected by using test and non-test techniques. The instruments to collect the data were an achievement test and a questionnaire about self-confidence in learning mathematics. The assumption test of data normality used the one-sample Kolmogorov-Smirnov test at 5% significant level. Data analysis techniques for the effectiveness of the learning model in terms of learning achievement and self-confidence in learning mathematics used the one-sample t-test at 5% significant level. The results of this study indicate that the inquiry-based learning model was effective in terms of students’ learning achievement and self-confidence in learning mathematics.

Keywords


pembelajaran berbasis inkuiri; prestasi belajar; kepercayaan diri dalam belajar matematika; inquiry-based learning; learning achievement; self-confidence in learning mathematics

Full Text:

Fulltext PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i1.17878

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Riset Pendidikan Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Riset Pendidikan Matematika indexed by:


Creative Commons License
Jurnal Riset Pendidikan Matematika by http://journal.uny.ac.id/index.php/jrpm/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

All rights reserved. p-ISSN 2356-2684 | e-ISSN 2477-1503

View My Stats