PENGEMBANGAN SUMBER DAN MEDIA PEMBELAJARAN IPS UNTUK MENINGKATKAN ECOLITERACY PESERTA DIDIK
DOI:
https://doi.org/10.21831/jipsindo.v7i2.34938Keywords:
Social studies, Learning source, Learning media, Eco-literacyAbstract
Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengembangkan sumber dan media pembelajaran IPS dengan menghasilkan sebuah modul dan implementasi proses pembelajaran yang menjadi salah satu penggerak dalam meningkatkan ekoliterasi peserta didik dengan cara mendaur ulang kemasan produk konsumsi terutama dari kemasan botol plastik. Metode penelitian ini menggunakan model pengembangan (Research and Development) Borg dan Gall dengan subjek penelitian Mts Al-Hidayah Wajak, yang menghasilkan sebuah produk kreasi daur ulang dari sampah botol plastik yang mengadopsi dari materi Kewirausahaan. Modul didesain agar peserta didik bisa mempraktekkan daur ulang sampah yang kreatif dan inovatif , dampak sampah plastik yang tidak didaur ulang bagi masyarakat dan solusi untuk mengatasinya, yang kedua adalah macam-macam kreasi dan inovasi daur ulang sampah plastik yang terdiri dari dua puluh satu kreasi sampah botol plastik dan langkah-langkah dalam membuatnya, dan yang terahir adalah kisah-kisah inspiratif yang berasal dari pengusaha sampah plastik. Sumber dan media pembelajaran IPS yang berupa modul yang telah dikembangangkan telah di implementasikan dalam proses pembelajaran, proses pembelajaran berjalan sangat menyenangkan hal tersebut terlihat dari antusias peserta dalam mengikuti pembelajaran karena peserta terlibat langsung dalam proses pemanfaatan/mendaur ulang sampah botol plastik.
DEVELOPING OF SOCIAL STUDIES LEARNING SOURCES AND MEDIA TO IMPROVE ECOLITERACY OF PUPILS
The research aims to develop social studies learning resources and media by producing a module and implementing a learning process that becomes one of the driving forces in increasing the eco-literation of students by recycling consumer product packaging, especially from plastic bottle packaging. This research method uses the development model (Research and Development) of Borg and Gall with the research subject of Mts Al-Hidayah Wajak, which produces a recycled creative product from plastic bottle waste that adopts entrepreneurship materials. The module is designed so that students can practice creative and innovative waste recycling, the impact of plastic waste that is not recycled for society, and solutions to overcome it, the second is various kinds of plastic waste recycling creations and innovations consisting of twenty-one waste creations plastic bottles and the steps in making them, and finally, inspiring stories from plastic waste entrepreneurs. Social studies learning resources and media in the form of modules that have been developed have been implemented in the learning process, the learning process is very pleasant, this can be seen from the enthusiasm of the participants in participating in the lesson because participants are directly involved in the process of utilizing and recycling plastic bottle waste.
References
Abdullah, R. (2012). Pemanfaatan Berbasis Pemanfaatan Sumber Belajar, 12(2), 216–231. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v12i2.449
Akhdi, Mukhlis. (2014). Isu Lingkungan Hidup. Yogyakarta: Graha Ilmu
Asdak, Chay. (2014). Kajian Lingkungan Hidup Strategis. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Azwar, Saifuddin. (2007). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
BSNP. (2006). Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.
Emzir. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. Jakarta: Rajawali Press.
Huriah, R. (2014). Pengembangan Profesi Pendidikan IPS. Bandung: Alfabeta. Capra, F (2002). Jaring-jaring Kehidupan. Yogyakarta. Fajar Pustaka Baru.
Iskandar, Johan. (2014). Manusia dan Lingkungan dengan berbagai Perubahannya. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Jonassen, D. (2015). Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 3(2).
Keraf, A Sony. (2010). Etika Lingkungan Hidup. Yogyakarta: Kanisius.
Keraf, Sonny A. (2014). Filsafat Lingkungan Hidup, Alam sebagai Sebuah Sistem Kehidupan (bersama Fritjop Capra). Yogyakarta: Kanisius.
Nana, S & Ahmad, R. (2013). Teknologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Purwanto, M. Ngalim. (2002). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rayandra, A. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada.
Republika. (2019). Sampah Indonesia Terus Meningkat Tiga Juta Tahun. https://nasional.republika.co.id/berita/pus5ex368/sampah-indonesia-terus-meningkat-tiga-juta-ton-tiap-tahun
Santoso, Minto. (2015). Korelasi Penggunaan Media, Disiplin Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar IPS. Cendekia, 9(2): 149-158.
Sardiman, Arif. 2011. Media Pendidikan. Rajawali Pers. Jakarta.
Sugiono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, kulitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Soemarwoto, Otto. (1992). Analisis Dampak Lingkungan. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Soemarwoto, Otto. (2009). Atur Diri Sendiri: Paradigma Baru Pengelolaan Lingkungan Hidup. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Trianto. 2012. Model Pembelajaran Terpadu. Bumi Aksara. Jakarta.
Usman Basyiruddin. (2002). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Pers.
Wiryono. (2013). Pengantar Ilmu Lingkungan. Bengkulu: Pertelon Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jipsindo.