Model manajemen Madrasah Aliyah Pembangunan Universitas Islam Negeri (UIN) Jakarta

Syukri Fathudin Achmad Widodo, Scopus ID 57219165344, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Ajat Sudrajat, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Sugiyono Sugiyono, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


The article aims to see the Management Model of Madrasah Aliyah Laboratorium from the aspects of planning, organizing, implementing, and monitoring. At Madrasah Aliyah Pembangunan (MAP) UIN Jakarta. The research method used is qualitative. The results showed the Madrasah Aliyah Laboratory management model consists of the first three components: the organizational structure of the Madrasah Aliyah Laboratory, including management (Director) and Madrasah Implementer (Madrasah Head), the second existing culture (culture). in Madrasah Aliyah Laboratory including academic and non-academic including custom curriculum, reading habits, English-Arabic days and the three figures who play a role in Madrasah Aliyah Laboratorium, both head of a madrasah, teachers, and madrasah committee


Keywords


Managemen, Madrasah Aliyah Pembangunan, Pendidikan

Full Text:

PDF

References


Barnard, C. I. (1970). Cooperation. The Sociology of Organizations: Basic Studies.

Departemen Agama Republik Indonesia (2004) Pengembangan Madrasah Aliyah Kejuruan, Jakarta.

El Widdah, M. (2013). Problematika proses pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal At-Ta’lim IAIN Jambi. Vol, 4.

F, A. M. (2013). Pemenuhan standar nasional di madrasah, Info Singkat. Vol. V. No.11/I/P3DI/Juni 2013. 9-12.

Fadjar, A. M (1998). Madrasah dan tantangan modernitas, Bandung, Mizan.

Fatah, A. (2011). Model Pengembangan Manajemen Pendidikan Karakter dengan Pendekatan Whole School Development Approach di SD Islam Sabilillah Malang.

Husnaini, M., Victorynie, I., & Amili, N. (2020). Model of religious character education: A case study in Al-Hilal Islamic Primary School Bekasi, Indonesia. Journal of Social Studies (JSS), 16(2), 103-120.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. (1995). Edisi kedua. Jakarta: Balai Pustaka Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia No.90 Tahun 2003 tentang penyelenggaraan pendidikan madrasah.

Kholis, N. (2014). Paradigma Pendidikan Islam Dalam Undang-undang Sisdiknas 2003. Jurnal Kependidikan, 2(1), 71-85.

Lunenberg, F.C & Ornstein, A.C. (2004). Educational Administration (Concepts and Practices). USA: Wadsworth/Thomson Learning, Inc.

Luneto, B. (2014). Pengelolaam pendidikan Islam yang efektif, Tadbir. 2 (1). 38-47.

Prasetyo. Z. K. (2011), Pengembangan sekolah mitra untuk peningkatan kualitas riset pendidikan dan pengembangan profesi keguruan, disajikan dalam sosialisasi Sekolah Mitra UNY pada Senin 10 Oktober 2011, UNY Yogyakarta.

Robbins, S.P. (2001). Organizational behavior(9t ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall

Sonhadji, A. (2002). Laboratorium sebagai basis pendidikan teknik di perguruan tinggi, Pidato Pengukuhan Guru Besar dalam bidang Ilmu Manajemen Pendidikan dan Pelatihan Teknik pada Fakultas Teknik Universitas Negeri Malang.

Sonhadji, A. (2004), Resoource sharingantara perguruan tinggi dan pendidikan menengah dalam meningkatkan kualitas lulusan, makalah seminar nasional resoource sharing antara perguruan tinggi dan sekolah, Universitas Negeri Malang.




DOI: https://doi.org/10.21831/hum.v20i2.35584

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Syukri Fathudin Achmad Widodo, Ajat Sudrajat, Sugiyono Sugiyono

Supervised by

RJI Main logo


Our Journal has been Indexed by

    


Creative Commons License
Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum by http://journal.uny.ac.id/index.php/humanika is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats