Faktor yang Mempengaruhi Niat Penggunaan Layanan E-Wallet ShopeePay

Mujilan Mujilan, Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya, Indonesia
Maria Stella Mongilala, Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya, Indonesia

Abstract


ABSTRACT

The purpose of this study is to examine the factors that affect the intention to use the ShopeePay e-wallet. The research is conducted by distributing questionnaires with 150 data processed. Respondents are obtained from the ShopeePay users in Madiun City. Data is processed by PLS Structural Equation Modeling (PLS SEM). The results show that the perceptions of ease of use, security, and trust have a positive impact on the intention to continue using the ShopeePay e-Wallet service. The strongest influence is on the perceived of security. Then the lower level is the perceived trust, and then the perceived ease of use. Thus, the users will continue using an e-wallet service by considering security first, then trust in the service. The perception of ease of use has a positive impact, however it is estimated that when users become more frequent and skilled at operating the service system, it will feel more familiar and easier to operate the system. 

Keywords: e-money, e-wallet, m-wallet, m-payment, intention to use

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini untuk menguji faktor-faktor yang mempengaruhi niat penggunaan e-Walllet ShopeePay. Penelitian dilakukan dengan penyebaran kuesioner dengan data diolah sebanyak 150 data. Responden berasal dari masyarakat Kota Madiun yang menggunakan ShopeePay. Data diolah dengan Structural Equation Modeling (SEM) menggunakan Smart PLS. Hasil menunjukkan bahwa persepsi kemudahan, keamanan, dan kepercayaan berpengaruh positif terhadap niat untuk terus menggunakan layanan e-Wallet ShopeePay.  Pengaruh terkuat ada pada persepsi keamanan. Kemudian level lebih rendah adalah persepsi kepercayaan, dan kemudian persepsi kemudahan. Dengan demikian para pengguna untuk melanjutkan menggunakan suatu layanan berpikir dahulu tentang keamanan, kemudian kepercayaan pada layanan. Persepsi kemudahan memang berdampak positif, namun diperkirakan ketika pengguna makin sering dan mahir mengoperasikan sistem layanan maka akan lebih terasa familiar dan makin mudah mengoperasikan sistem.

Kata kunci: e-money, e-wallet, m-wallet, m-payment, niat penggunaan


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/nominal.v13i2.65577

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Mujilan Mujilan, Maria Stella Mongilala

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Archive, Citation & Indexing:

   


 

Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/nominal.
Permissions beyond the scope of this license may be available at https://journal.uny.ac.id/index.php/nominal.