Penerapan Model Pendidikan Karakter Pengajaran Vokasi (Modikar Pekasi) Kelompok Mata Kuliah Teori Kejuruan di FT UNY

Rosanti Kusuma, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Amat Jaedun, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia

Abstract


ABSTRACT

The purpose of this study was to determine: (1) the understanding of FT UNY lecturers on MODIKAR PEKASI; (2) practical application of MODIKAR PEKASI in teaching vocational theory courses at FT UNY; and (3) the effectiveness of the theoretical application of MODIKAR PEKASI in integrating character values in group teaching of vocational theory courses at the FT UNY. The data were collected using descriptive quantitative methods with the type of survey research through questionnaire, with a lecturer who teaches vocational theory courses at the FT UNY as respondents. Quantitative data analysis used descriptive statistics, while qualitative data used thematic analysis. The results showed: (1) the lecturers' understanding of MODIKAR PEKASI was in the "very understanding" category with a value of X̅ = 3.35; (2) the practicality of MODIKAR PEKASI including the "easy to implement" model with a value of X̅ = 3.16; (3) the effectiveness of the PEKASI MODIKAR includes the "effective" model with the value of X̅ = 3.00. Thus, MODIKAR PEKASI in integrating character values through the teaching of vocational theory courses at FT UNY, theoretically can be understood and used practically and effectively.

Keywords: model, character education, basic vocational, and vocational

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: (1) pemahaman dosen FT UNY terhadap MODIKAR PEKASI; (2) kepraktisan penerapan MODIKAR PEKASI dalam pengajaran mata kuliah teori kejuruan di FT UNY; dan (3) keefektifan penerapan MODIKAR PEKASI secara teoritis dalam mengintegrasikan nilai-nilai karakter pada pengajaran kelompok mata kuliah teori kejuruan di FT UNY. Data dikumpulkan menggunakan angket, dengan dosen pengampu mata kuliah teori kejuruan di FT UNY sebagai responden. Analisis data kuantitatif dengan statistika deskriptif, sedangkan data kualitatif dengan analisis tematik. Hasil penelitian menunjukkan: (1) pemahaman dosen terhadap MODIKAR PEKASI termasuk kategori “sangat paham” dengan nilai X̅ = 3,35; (2) kepraktisan MODIKAR PEKASI termasuk model yang “mudah dilaksanakan” dengan nilai X̅ = 3,16; (3) keefektifan MODIKAR PEKASI termasuk model yang “efektif” nilai X̅ = 3,00. Dengan demikian, MODIKAR PEKASI dalam mengintegrasikan nilai-nilai karakter melalui pengajaran mata kuliah teori kejuruan di FT UNY, secara teoritis dapat dipahami dan digunakan secara praktis dan efektif.


Keywords


Model; Pendidikan karakter; Dasar kejuruan; Vokasi

Full Text:

PDF 8

References


Adiyanta, F.C.S. (2019). Hukum dan Studi Penelitian Empiris: Penggunaan Metode Survei sebagai Instrumen Penelitian Hukum Empiris. Administrative Law & Governance Journal, Vol. 2, Issue 4, 697-709.

Brewer, L. (2013). Enhancing youth employability: What? Why? and How? Guide to core work skills. Geneva: Skills and Employability Department International Labour Organization

Chanifah, N. (2015). Desain Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi Umum. Seminar Nasional Riset Inovatif III, 47-51.

Deming, W.E. (1982). Out of the Crisis, Center for Advanced Engineering Study, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts.Boston: Massachusetts

Duraisy, B.R. (2017). Model-Model Pembelajaran (Empat Model Joyce and Weil). Kota Batu: Educational Technology.

Joyce, B. & Weil, M. (1986). Model of Teaching. New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. THEORY INTO PRACTICE, 212-232

Kemendiknas. (2010). Desain Induk Pendidikan Karakter Kementerian Pendidikan Nasional. Jakarta: Direktorat Mandikdasmen

Lickona, T. (2012). Educating for Character: Mendidik untk Membentuk Karakter, terjemahan Juma Wadu Wamaungu dan Editor Uyu Wahyuddin dan Suryani. Jakarta: Bumi Aksara.

Marzuki & Zuchdi, D. (2015). Pendidikan Karakter dengan Pendekatan Komprehensif di Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta: UNY Press.

Nurmadiah. (2018). Konsep Dasar Pendidikan Karakter. Jurnal Keislaman & Peradaban Al-Afkar, Vol. VI (2), 33-66.

Pemerintah Indonesia. (2003). Undang-undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara.

Samal, A.L. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah dan Perguruan Tinggi Melalui Pembelajaran Aktif. Jurnal Pendidikan Islam Iqra’, Vol. 11 (1).

Wahib, A. (2020). Analisis Model-Model Pendidikan Karakter untuk Usia Anak-Anak, Remaja, dan Dewasa. Jurnal Paradigma, Vol. 9 (2), 39-48.

Zuchdi, D., dkk. (2009). Pendidikan Karakter Grand Design dan Nilai-nilai Target. Yogyakarta: UNY Press.

Zuchdi, D., Prasetya, Z.K., & Masruri, M.S. (2010). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Terintegrasi dalam Pembelajaran Bidang Studi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, Cakrawala Pendidikan, Th. XXIX, 01-12.




DOI: https://doi.org/10.21831/jpts.v4i1.48518

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rosanti Kusuma, Amat Jaedun

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


 
 
Online (e-ISSN): e-ISSN 2715-0437 || Printed (p-ISSN): p-ISSN 2715-7601


Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Teknik Sipil by Jurnal Pendidikan Teknik Sipil (uny.ac.id) was distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.