PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ALAM UNTUK PENGEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA 5-6 TAHUN
DOI:
https://doi.org/10.21831/jppm.v1i2.2691Keywords:
media alam, kemampuan kognitif, pendidikan anak usia diniAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap: (1) kemampuan kognitif anak, (2) penggunaan media pembelajaran berbasis alam dan, (3) dampak penggunaan media pembelajaran berbasis alam terhadap pengembangan kemampuan kognitif anak. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan dua siklus terdiri atas perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah anak, pendidik dan pengelola. Pengumpulan data dilakukan melalui pengamatan, wawancara, catatan lapangan, dan studi dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah reduksi data, mendeskripsikan data, dan membuat kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan kemampuan kognitif anak sebelum tindakan masih dalam kategori mulai berkembang; hasil penelitian siklus II menunjukkan hasil yang lebih baik dari siklus I; penggunaan media pembelajaran berbasis alam mempunyai dampak sangat baik ditunjukkan dengan kemampuan kognitif anak yang mengalami perkembangan yang sangat baik dibandingkan sebelum tindakan.
Kata Kunci: media alam, kemampuan kognitif, pendidikan anak usia dini.
THE USE OF NATURE-BASED LEARNING MEDIA TO DEVELOP THE COGNITIVE ABILITY OF CHILDREN AGED 5-6 YEARS
Abstract
This study aims to reveal: (1) the cognitive ability of children, (2) the use of nature-based learning media, and (3) the impact of the use of nature-based learning media on the development of the cognitive ability of the children. This was a classroom action research study with two cycles consisted of planning, action, observation, and reflection. The research subjects are children, teachers, and managerial personnel. The data were collected through observations, interviews, field notes, and documentation study. The data analysis technique consisted of data reduction, data description, and conclusion drawing. Based on the results of the study, the following conclusions can be drawn the cognitive ability of the children in the group of before the actions was growth; the results in Cycle II were better than those in Cycle I; the use of the nature-based learning media has very good impacts; this was indicated by the cognitive ability of the children which developed better than that before the actions.
Keywords: nature media, cognitive ability, early childhood education.References
Arifin, Z. (2011). Penelitian pendidikan. Metode dan paradigma baru. Bandung: Remaja Rosdakarya
Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Barnett, W. (1995). Long term effect of early childhood programs on cognitive and school outcomes. The Future of Children Long Term Outcomes Of Early Childhood Programs Vol 5. No 3.
Depdiknas. (2008). Model Pembelajaran Berbasis Alam Pendidikan Anak Usia Dini Formal dan Nonformal. Diambil pada tanggal 4 Mei 2012, darihttp://www.scribd.com/doc/33666826/Model-PAUD-Berbasis-Alam.
Galotti, K. (2004). Cognitive psychology. in and out of the laboratory. Wadsworth: a division of Thompson Learning, Inc
Hergenhahn, BR & Olson, MH (1997). An introduction to theories of learning. (5th ed). New Jersey: Prentice-Hall, Inc
Kemendikbud. (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No 58 tahun 2009, Tentang Standar Pengelolaan PAUD.
Morrison, G. S. (2012). Dasar-dasar pendidikan anak usia dini (5th ed). (Terjemahan Suci Romadhona & Apri Widiastuti). New Jersey: Pearson Education, Inc. (Buku asli diterbitkan Tahun 2008).
Nielsen, D. M (2008). Mengelola kelas untuk guru TK. (Terjemahan Febrianti Ika Dewi). San Diego: A Sage Publications Company. (Buku Asli diterbitkan Tahun 2006).
Segal, M. et al. (2012). All about child care and early education. (2nd ed). New Jersey: Pearson.
Sujiono, Y.N (2009). Konsep dasar pendidikan anak usia dini. Jakarta: PT indeks
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20, Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat) allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to its articles' full texts and allows readers to use them for any other lawful purpose. Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article shall be assigned to JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat)
JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.