The Effect of Communication and Decision-Making on Teacher Performance in Junior High School
Syarifudin Syarifudin, Yogyakarta State University, Indonesia
Abstract
This study aims to determine: (1) the effect of the principal's communication on teacher performance; (2) the effect of the principal's decision making on teacher performance; and (3) the effect of the principal's communication and the principal's decision-making simultaneously on teacher performance. This research uses a quantitative approach with a survey method. The population is teachers in Public Junior High School (PJHS) 2 of Tangse Sub district, Pidie District, Aceh Province. The proportional random sampling technique determined a sample of 22 teachers with a population of 25 people. Data collection used a questionnaire. Test the validity and reliability of the instrument using the product moment statistical test, which was carried out with the help of SPSS 20. The analysis prerequisite tests consisted of normality, correlation, and simple regression tests. The results of this study are as follows: (1) There is an effect of the principal's communication on teacher performance at PJHS Tangse 2 with a percentage of 26.2% (2) There is an effect of the principal's decision making on teacher performance at PJHS 2 Tangse with a percentage of 26.7 (3) There is an effect of the principal's communication and principal's decision-making on teacher performance at PJHS Tangse 2 with a percentage of 49.2%
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi. (2013). Peran kepala sekolah sebagai pendidik dalam meningkatkan kinerja mengajar guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(4).
Barnawi & Arifin, M. (2012). Kinerja guru profesional: instrumen pembinaan, peningkatan dan penilaian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Batubara, I. H., et al. (2022). Mapping research developments on mathematics communication: bibliometric study by VosViewer. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(3), 2637-2648. DOI: 10.35445/alishlah v14i1.925
Bonita, M., & Wibowo, A. M (2014). Pola kepemimpinan di pondok modern babussalam Desa Mojorejo Kecamatan Kebonsari Kabupaten Madiun Tahun 2008-2013. Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya.
Giyarni, Y., Suseno, D., & Triastity, R. (2016). Pengaruh gaya kepemimpinan, motivasi kerja, dan komunikasi kepala sekolah terhadap kinerja guru sekolah dasar di Kecamatan Serengan Kota Surakarta. Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, 10(1).
Hasyim, A. & Supardi, S. (2018). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah dan disiplin kerja guru terhadap kinerja guru di madrasah tsanawiyah negeri Muara Kelingi. Jurnal Interprof, 4(1).
Hikmayanti, I., Saehana, S., & Muslimin, M. (2016). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah menggunakan simulasi terhadap hasil belajar siswa pada materi gerak lurus kelas VII MTs Bou. JPFT: Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako.
Sabri, A. (2010). Strategi belajar dan micro teaching. Jakarta: Ciputat Press.
Sumali, A. (2019). Pengaruh komunikasi kepala sekolah dan disiplin kerja terhadap kinerja guru SDN Parakan, Tangerang Selatan. JENIUS: Jurnal Ilmiah Manajemen Sumber Daya Manusia, 2(3).
Syamsi, I. (2016). Pengambilan keputusan dan sistem informasi. Jakarta, PT Bumi Aksara.
Kartono, K. (2008). Pemimpin dan kepemimpinan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Kholifah, S. N., Santoso, S., & Jaryanto. (2017). Pengaruh peran guru dan fasilitas belajar terhadap prestasi belajar akuntansi siswa SMA Islam 1 Surakarta. Tata Arta: Jurnal Pendidikan Akuntansi, 3(1).
Sembiring, M. (2012). Budaya dan kinerja organisasi. Bandung: Fokus media.
Nasrullah, M., et al. (2017). Pengaruh pengambilan keputusan kepala sekolah terhadap kinerja guru di SMK Negeri 1 Makassar. Jurnal: Jurnal Administrasi: Jurnal Pemikiran Ilmiah dan Pendidikan Administrasi Perkantoran, 4(2).
Mulyasa, E. (2013). Uji kompetensi dan penilaian kinerja guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Usman, H. (2006). Manajemen: teori, praktik, dan riset pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Murtiningsih & Lian, B. (2017). Proses pengambilan keputusan kepala sekolah terhadap peningkatan kinerja guru SMP. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 2(1).
Putri, I. G. A. C. A., Putra, S., & Zulaikha, S. (2014). Pengaruh pembelajaran metode sq3r terhadap hasil belajar bahasa indonesia kelas V SD. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.2471
Rusman. (2012). Model-model pembelajaran: menghasilkan profesionalisme guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sancoko, C. H. & Sugiarti, R. (2022). Kinerja guru dan faktor yang memengaruhinya. Jurnal Pendidikan Rokania, 7(1).
Sanjaya, W. (2012). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana.
Setyoningsih, L. (2015). Hubungan antara kepuasan kerja dengan kinerja guru di SMP Negeri 1 Ngemplak Boyolali. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Sitorus, R. M. T. (2020). Pengaruh komunikasi kepala sekolah antarpribadi pimpinan terhadap motivasi kerja. Scopindo Media Pustaka.
Sulistiya, M. (2013). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru. Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 1(2), 37067.
Susanto, H. (2012). Faktor-faktor yang memengaruhi kinerja guru sekolah kejuruan menengah. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2).
Syafaruddin. (2018). Guru pembelajaran pada era globalisasi. Nizhamiyah: Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi Pendidikan, 8(1), 1-16. ISSN 2087-8257.
Joski, V. C, et al. (2015). Pengaruh komunikasi kepala organisasi sekolah terhadap kinerja guru di SMA Regina Pacis Bogor. Jurnal: e-Prosiding Manajemen, 2(2).
DOI: https://doi.org/10.21831/jump.v5i1.58383
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License